Vad vill man uppnå med resan till det förflutna?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insamling och gallring
Advertisements

Liberalism Konservatism
Biologisk mångfald och Mångfaldskonventionen i Sverige
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Liberalism Individer och stater är rationella.
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Staten och det civila samhällets organisationer
Kultur - ett ansvar för alla?
Kultur för alla – gäller det mig
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Hur skapas och presenteras kulturarv i vår egen samtid? Hur tillgängliggör vi vårt kulturarv? -om digitalisering nationellt-regionalt-lokalt Linköping.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Historiebruk.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Den nationella ungdomspolitiken
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Områden av riksintresse för kulturmiljövården
Det politiska tänkandet
Kultursamverkan i Jämtlands län Statens mål - syftet med stöd till kulturen Kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten.
”Vilka borde vi vara, då?” Johan Wickström. ”DEN ANDRE – VEM ÄR DET? Vem skapar bilden? Varför? På vilka sätt? När? Var? Vem är då den förste/ene? Hur.
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
Historia, Metod, Kunskap Att skapa mening. Tiden Att placera det förflutna i ett meningsfullt sammanhang Den kronologiska tiden Den subjektiva tiden (inifrånperspektiv)
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Turismens historia kapitel 2.
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Agenda kulturarv. Länsmuseernas samarbetsråd Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet Statens kulturråd och Kommunförbundet.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Vi blir Region Jönköpings län
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
6 021 %
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Bevara, använda och utveckla Mats Riddersporre
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
Etik och ledarskap.
Vad är identitet?.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Svensk minoritetspolitik
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Organisatoriska mellanrum – perspektiv på specialistintensiva verksamheters organisering Docent Mats Tyrstrup.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
1980 och 2011 Kommunal politik och förvaltning: förändring, kontinuitet och forskningsfrågor Stig Montin När jag skulle komma på vad jag lämpligen.
Integritet läroplansanalys.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Vad innebär regionbildningen?
Religion.
Park- och naturförvaltningen
Presentationens avskrift:

Vad vill man uppnå med resan till det förflutna? Peter Aronsson, petar@ituf.liu.se, 22/5 2003, seminariet Kulturminner og reiseliv, RA Oslo Syfte med min kommentar: Perspektivera historiskt och tematiskt Strategiska aktörer behöver: Samtidsanalys - förändringskunskap Förstå och utveckla sitt uppdrag Rollfördelning - resursanvändning

Historiebrukets föränderlighet -1600-talet: monarker legitimeras och tar plats i Europa. Antik bildningsresa 1800-talets nation/region formas. Medborgarfostran o 1900 placeras för-industriellt samhälle på museum: framsteg och tradition bryggas. Skolresa och rekreation o 2000 industri, nation, demokrati till museet?

Några trender i samtiden - återkomsten Global – lokal dynamik: medialisering och exotisk platsrealism Upplevelser i fokus – kultur central produktivkraft – kulturpolitik i alla departement Från uppvisning och bildning till deltagande, kommers och identitet Fler aktörer än stat, museer och hembygdsrörelse – nya allianser vetenskap, EU, regional och kommunal utveckling, besöksnäring Musealisering av hela miljöer och i fler situationer ”Landet längesedan” inspirerar- industrisamhället?

Historiekulturens fält kulturarv skola akademi Privatlivets berättelser och artefakter Offentlighetens historiebruk Media, underhållning, konsumtion

Det förflutna som samhällsresurs Resurs - eller hämsko (ex bruksandan)? Direkt ekonomisk nytta av kulturmiljön: investeringar, besöksmål, multiplikator Långsiktigt samhällsbyggande – nätverk, identitet, förtroende, tillit = gemenskap Direkt bruksvärde – hälsa, rekreation, kunskap, tolerans, demokrati, jämställdhet, sammanhang = välfärd

Det förflutna som existensdimension A. Skapa mening B. Ge legitimitet C. Hantera förändring

A. Mening med historia Skapar helhet genom kronologiskt och berättande sammanhang Gestaltning ger liv och upplevelse Expandera erfarenheten till andra samhällen, andra tider Evigt liv genom minnen och ritualer Göra tolkningar till saklighet

B. Skapa legitimitet Delade offer och framsteg binder det förflutna till nuet Uråldrig hävd … fortsatt bas för äganderätt och nationalitet Min och Vår historia – identitetsarbete för både individer och grupper genom representation

C. Att hantera förändring Vetenskaplig historia förklarar förändring Kritik öppnar ögon och skapar vilja till förändring Förebilder i det förflutna inspirerar till efterföljd Känsla för plats, ting och människor skapar ansvar

Kulturarvets grundfrågor - igen Vad är värdefullt? (unikt/typiskt, vackert/betydelsefullt, isolat/sammanhang) Varför skall det bevaras?(estetik, hot, didaktik, legitimitet, förebild, identitet, kritik, nytta) På vilket sätt skall det ske? (skyddas, vårdas, dokumenteras, gestaltas, förmedlas, brukas) För vem?(eliter/underpriv, medborgare/ konsumenter, barn/gamla, bofasta/inflyttare) Av vem? (stat, kommun, privat, förening)

Spänningsfält att verka i och med Pietetsfullt vårdande – Säljbara evenemang Socialisering till medborgare – eller flexibla identitetsbyggare/alternativa nationer Stora förhoppningar om kulturarv som utvecklingsmotor – svårt räkna hem investeringar Gemenskapande eller särskiljande genom kulturarvandet –kontraktiv/produktiv mentalitet Samhällskritik - tröst, kompensation, nostalgi Lärande – genom skräckbilder, identifikation och empati, orsakskedjor, analys – förströelse

Utbilda i kulturarv och turism Vem är producent/brukare? entreprenörer, entusiaster, skolor och lärda verk, samhällsutvecklare, turister, lokalbefolkning, elever, politiker Dubbla roller, flera syften Legering av entreprenöriell kompetens (projektform) och kulturhistorisk kompetens (innehåll) relevant för många Utbildningar växer snabbt i Sverige: Östersund, Karlstad, Kalmar, Helsingborg, Linköping – vad gör de andra, vad kan vi bäst

Litteraturtips Översikt över utbildningar och sektorn Bolin, Hans, (red.), Kulturarvsvetenskap - utbildningar och sektorsbehov (2001) Kulturarvet. Utvecklingsområde för svensk turism. Nuläge och åtgärdsprogram, (2002) Agenda Kulturarv – www.raa.se/agendak Egna arbeten: Aronsson, Peter, (red.), Makten över minnet. Historiekultur i förändring (2000) Aronsson, Peter & Erika Larsson, (red.), Konsten att lära och viljan att uppleva. Historiebruk och upplevelsepedagogik vid Foteviken, Medeltidsveckan och Jamtli (2002) Se vidare www.aronsson.st

Tema Q, Kultur och samhälle Linköpings universitet Kulturarv och historiebruk (Peter Aronsson) Kulturens produktion och politik (Erling Bjurström) Kulturmönster och lokal utveckling (Tora Friberg) Gestaltningsprocessens teori och praktik Kulturproduktion och ny medieteknik (Johan Fornäs utv) Hemsida: www.liu.se/temaq