Revisorsdagen 2006 16 november 2006 Välkomna!
Agenda Inledning, Ingrid Bonde, FI Den nya redovisningstillsynen, Åsa Andersson, FI FI:s förväntan på revisorer, Åsa Arffman, FI Paneldiskussion: Inledning: Den interna kapitalutvärderingen, Kerstin af Jochnick, FI Deltagare i panelen: Kerstin af Jochnick, FI Agneta Brevenhag, SEB Sussanne Sundvall, FAR/SRS Göran Raspe, Revisorsnämnden
Den nya redovisningstillsynen Åsa Andersson Telefon 08-787 82 29 asa.andersson@fi.se
Bakgrund IAS-förordningen Öppenhetsdirektivet Reglerar hur den finansiella informationen upprättas Öppenhetsdirektivet Reglerar vem och vad som ska upprättas Reglerar när och hur informationen ska spridas Reglerar ansvaret för tillsyn över innehåll och spridning Förväntas träda i kraft 1 juli 2007
Obligatorisk information Regelbunden finansiell information Offentliggöra (sprida) Kurspåverkande information Finansinspektionen Flaggning Lagring Allmänheten
Regelbunden finansiell information Års- och koncernredovisningar - inom fyra månader Halvårsrapport - inom två månader Kvartalsrapport - inom två månader Delårsredogörelse - 10 till 20 veckor Tidigare krav enligt noteringsavtal Nya regler i lagen om börs och clearingverksamhet 5 a kap. 4 - 7 § §
Behörig myndighet Finansinspektionen blir ”behörig myndighet” Tillsyn över offentliggörande Ansvar för tillsyn över innehållet (redovisningstillsyn) Finansinspektionen blir ”central lagringsmekanism” Lagra information om bolagen i 5 år Hålla informationen tillgänglig för allmänheten Elektroniskt nätverk i Europa?
Tillsyn över offentliggörande Finansinspektionen Offentliggöra (sprida) I rätt tid På rätt sätt Regelbunden finansiell information Lagring (FI)
Tillsyn över offentliggörande Inrapportering till Finansinspektionen Rapporteras i rätt tid Vitesföreläggande Offentliggörande av finansiell information Offentliggörs i rätt tid och på rätt sätt Fullständig Vitesföreläggande och särskild avgift
Regelbunden finansiell information Redovisningstillsyn Finansinspektionen Hur marknadsplatserna genomför sin tillsyn; rutiner och lämplighet i beslut CESR EECS Internationell samordning Rättelse av finansiell information Direkt tillsyn över vissa emittenter Marknadsplatserna Innehållet i den finansiella informationen Regelbunden finansiell information
Processen för redovisningstillsyn Styrelsens ansvar Revision av alla bolag Marknadsplatserna granskar ett urval av bolagen (risk & rotation/slump) samråd med övriga EU länder (EECS) beslut i disciplinnämnd? Finansinspektionen tillser marknadsplatsernas rutin för övervakning analyserar marknadsplatsernas beslut och åtgärder granskar svenska bolag noterade utomlands (EU)
Marknadsplatsernas redovisningstillsyn Regleras genom föreskrifter från Finansinspektionen Föreskrifter baseras på EU-gemensamma principer Föreskrifter kommer bl.a. att omfatta krav på organisation omfattning och urval samordning av beslut krav på åtgärder dokumentation av process och övervakning återrapportering och offentliggörande
Finansinspektionens redovisningstillsyn Har sedan tidigare tillsyn över marknadsplatserna Tillsyn över marknadsplatsernas rutin för övervakning Varning och avauktorisation Utökat ansvar för redovisningstillsyn över emittenter Direkt tillsyn över bolag noterade utomlands (inom EU) Analys av marknadsplatsernas beslut och åtgärder Samordning inom Sverige och EU Vitesföreläggande och erinran/särskild avgift, kan jämkas i förhållande till marknadsplatsens åtgärder.
Mer om redovisningstillsynen Flera tillsynsorgan i Sverige behov av samordning av bedömningar och åtgärder Även flera tillsynsorgan inom Europa Ansvar för redovisning ligger hos både Finansinspektionen och marknadsplatserna Finansinspektionen bedriver indirekt tillsyn
Upplysningsskyldighet för revisorer FI har rätt att begära in uppgifter och handlingar från företag och juridisk person Omfattar revisorer och gäller även redovisningstillsynen Upplysningsskyldigheten går före bestämmelser om tystnadsplikt för revisorer
Vad händer nu? Övervakningspanelen 2005 års årsredovisningar 2006 års delårsrapporter Marknadsplatsernas generella övervakningsansvar 2006 års årsredovisningar Den nya redovisningstillsynen 2007 års halvårsrapport (?) och framåt
FI:s förväntan på revisorn Åsa Arffman Telefon 08-787 80 19 asa.arffman@fi.se
Förordnade revisorer FI har en möjlighet, och i vissa fall en skyldiget att förordna revisorer i företag under FI:s tillsyn FI har för närvarande förordnade revisorer i 51 företag Rapporteringsskyldighet enligt rörelsereglerna för företagen FI:s allmänna råd (FFFS 2004:10), Revisorer förordnade av FI
Rapportering enligt rörelsereglerna En revisor ska omgående rapportera till FI: väsentlig överträdelse av författningar förhållanden som kan påverka företagets fortsatta drift förhållanden som kan leda till: att revisorn avstyrker att balans- eller resultaträkningen fastställs att revisorn lämnar anmärkning Motsvarande rapportering gäller för uppdrag i moderbolag och dotterbolag.
Förarbetsuttalanden Revisionsuppdragets omfattning styr rapporterings-skyldigheten Med väsentliga överträdelser avses alla överträdelser av innehållet i lagar och bestämmelser som inte är rent formella Rapportering bör ske bl.a. vid överträdelse av rörelseregler om det finns påtaglig risk för förluster vid enskilda affärer eller vid mer generella förhållanden vid förhållanden som kan leda till att revisorn avstyrker balans- eller resultaträkningen Rapportering ska ske utan onödig tidsutdräkt.
Nytt lagförslag Rapporteringsskyldigheten utökas för revisorer FI ska ha rätt men inte en skyldighet att utse revisorer i företag FI ges möjlighet att förordna särskild granskare i företag
Den interna kapitalutvärderingen Kerstin af Jochnick Telefon 08-787 81 42 kerstin.jochnick@fi.se
Basel 2 – en översikt Pelare 1 Minimikrav på kapital Kreditrisk Operativ risk Marknads-risk Pelare 2 Samlad kapital-bedömning Intern kapital-utvärdering Tillsyn pelare 1-3 Pelare 3 Genomlysning Information till andra än till tillsyns-myndigheten
Vilka berörs av Basel 2-reglerna Banker Kreditmarknadsbolag Sparbanker Värdepappersbolag Vissa fondbolag Totalt ca 270 företag
Regelverket belönar god risk-hantering Pelare 1 Minimikrav på kapital Kreditrisk Operativ risk Marknads-risk Schablon-metoden Schablon-metoder Basmetoden Intern risk-klassifice-ringsmetod Interna VaR-modeller Schablon-metoden Högre risk- känslighet Intern- mätnings-metoder Lägre kapitalkrav
Pelare 2 ger mer heltäckande regler Pelare 2 Samlad kapital-bedömning Intern kapital-utvärdering Tillsyn pelare 1-3 Hänsyn till alla väsentliga risker Friare val av beräkningsteknik En samlad bild av den totala risken Kvalitativa tillsynsåtgärder
Principer för intern kapitalutvärdering Kapitalbehovet ska stå i relation till risktagandet Framåtblickande och beakta planer och omvärldsförändringar Styrelse och ledning ansvarar Integrerad del av företagets styr- och beslutsprocesser Policy och process ska vara tydligt dokumenterad
Företagen - Finansinspektionen Banker, kreditmarknads-företag och vp-bolag Finansinspektionen Intern kapital-utvärdering Samlad kapital-bedömning Dialog Har processen tillräcklig kvalitet? Är bedömt kapitalbehov tillräckligt? Ja Nej Ja Nej
Pelare 3 hjälper marknaden att bedöma risken Genomlysning Information till andra än till tillsyns-myndigheten Krav på större genomlysning av företagets risker Genomlysning av: - Kapitalbas - Exponering - Riskhantering Underlättar för marknaden att bedöma: Företagets risker Företagets riskhantering Kvaliteten på tillsynen
Sammanfattning Styrelsen ska ansvara för att kraven på soliditet, likviditet, riskhantering och genomlysning är uppfyllda Den interna kapitalutvärderingen ska utmynna i en bedömning av om kapitalet är tillräckligt i förhållande till riskerna i rörelsen Revisorn granskar styrelsens och VD:ns förvaltning Den interna kapitalutvärderingen ingår i denna granskning
Basel II – Internrevisionens roll Agneta Brevenhag Presentation FI:s revisorsdag 16 november, 2006
De tre pelarna – Internrevisionens roll Pelare I Pelare II Pelare III Minimikrav på kapital Samlad kapitalbedömning Genomlysning Kreditrisk Process för Intern Upplysningskrav Marknadsrisk kapitalutvärdering Tillämpning, omfattning, policy Operationell risk Kapitalbas (ICAAP) Exponering och riskhantering FFFS 2005:19 FFFS 2005:20 CEBS Vägledning Ännu ingen vägledning = Internrevisionens arbetsinsats
Internrevisionens roll – Pelare I – Kreditrisk Styrprocesser Indata Kreditportfölj Övrigt PD, LGD, EAD Riskvägda tillgångar IT applikationsgranskning – riskbaserad Riskbaserad granskning av krediter - riskklassificering - säkerheter - ”scoring” modeller - granskningsprogram framtaget av Bankföreningen Granskning av processer för utveckling, ändring, validering, ”stresshantering” etc. Applicationsgranskning av RWA beräkning
Internrevisionens roll Pelare I Uppdrag Granska processen för Intern kapitalutvärdering inklusive styr och beslutsprocesser Vad har gjorts hittills? Begränsade insatser Gemensamt ramverk för granskningen skall tas fram inom ramen för Bankföreningens revisionskommitté
Internrevisionens utmaningar i Basel II Bygga ny kompetens kring modellutveckling och kapitalutvärdering Ökat resursbehov – Hitta rätt balans i riskbaserad granskning Samspel Risk Control, Compliance och Internrevision Granskning av styrelsens roll och ansvar i Basel II
Sussanne Sundvall FAR/SRS
Revisionsberättelsen Det är styrelsen och verkställande direktören som har ansvaret för räkenskapshandlingarna och förvaltningen och för att ÅRKL tillämpas vid upprättandet av årsredovisningen. Vårt ansvar är att uttala oss om årsredovisningen och förvaltningen på grundval av vår revision. …. genomfört revisionen för att med hög men inte absolut säkerhet försäkra oss om att årsredovisningen inte innehåller väsentliga felaktigheter. En revision innefattar att granska ett urval av underlagen för belopp och annan information i räkenskapshandlingarna.
Revisionsberättelsen (forts.) I en revision ingår också att pröva redovisningsprinciperna och styrelsens och verkställande direktörens tillämpning av dem samt att bedöma de betydelsefulla uppskattningar som styrelsen och verkställande direktören gjort när de upprättat årsredovisningen samt att utvärdera den samlade informationen i årsredovisningen. Årsredovisningen har upprättats i enlighet med ÅRKL och ger en rättvisande bild av bolagets resultat och ställning i enlighet med god redovisningssed i Sverige. Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens övriga delar.
Revision av uppgifter med anledning av nya kapitaltäckningregler Notupplysning i årsredovisningen – siffror och kvalitativa bedömningar Utvärdera informationen utifrån genomförd revision IRB institut med intern revisionsenhet Alla andra institut Förenklade beräkningsmetoder för minikapitalet ICAAP för det samlade kapitalet – proportionalitets principen
Revision i andra länder Inom EU är det vanligast att den valda revisorn enligt regelverken har till uppgift att särskilt rapportera till FI. Longform report (bokslut och intern kontroll) AML Särskilda områden; CAD implementering Särskilt uppdrag särskild granskning särskild rapportering I Sverige rapporterar FI-revisorn till FI Den valda revisorn har rapporteringsskyldighet om väsentlig överträdelse av regler, väsentliga förhållanden som kan påverka fortsatt drift eller anmärkning i revisionsberättelsen
Göran Raspe Revisorsnämnden
Revisorns roll Revisorsnämndens roll God revisorssed God revisionssed Samspelet extern revision / tillsyn ej en komponent i tillsynssystemet förlita sig på…? ge uppdrag till…? begära upplysningar från…? Påverkas revisorn av Basel 2? Vid införandet? Efter införandet? Regler som kom efter ”BCCI-direktivet”
Personliga reflexioner kring ICAAP Framåtblickande Styrelsens och ledningens ansvar Utgör en del av ”affärsprocessen” Drivs, dokumenteras och utvärderas i linjeorganisationen Processen granskas av Intern revision Lämpliga mät- och bedömningsmetoder (9) Rimligt resultat (10) Återspeglas i redovisningen och påverkar bedömningen av eget kapital Begränsad återspegling i siffrorna Återspegling i ”redogörelser” Kontinuerliga och förklarliga variationer?