Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution 1(9)
Är det möjligt att genom elektrifierade godstransporter minska utsläpp och buller i städer och samtidigt skapa ekonomiskt fungerande affärsmodeller? 2(9)
Elektrifierad stadsdistribution: Augusti 2011 – december 2012 WP1 Referensfall Referensfall för godstransport i Göteborg WP2 Scenarier för elektrifiering Simulering av framtida scenarier för elektrifierad godstransport i Göteborg WP3 Informations- och kommunikationsbehov Specifikation av informations- och kommunikationsbehov för scenarierna WP4 Affärsmodeller Beskrivning av värdekedjan och möjliga affärsmodeller för scenarierna WP5 Konceptets potential i andra städer Utvärdering av konceptet elektrifierade godstransporter för andra städer WP6 Plan till demonstrationsprojekt Plan för demonstrationsprojekt för Göteborg WP7 Projektledning 3(9)
Hur används fordonen och vilka tekniska krav finns? WP1 Referensfall 4(9)
WP1 Referensfall 40 km Distribution i stadskärnan 140 km Distribution i Stor-Göteborg 80 km Distribution i stadskärnan och omgivande områden 5(9)
WP2 Scenarier för elektrifiering Vilka elektrifierade drivlinealternativ är mest effektiva för framtida godstransporter i Göteborg med hänsyn till energianvändning, utsläpp och kostnad för användare? 6(9)
WP2 Scenarier för elektrifiering 7(9) Konventionell Microhybrid Parallellhybrid Parallellhybrid med plug-in Seriehybrid med bränslecell och plug-in Helelektrisk Utvärderade drivlinor Preliminära resultat ScenarieSträckaLaddning per skift Antal skift 1 40 km km km
8(9) WP3 Informations- och kommunikationsbehov WP4 Affärsmodeller Hur kan hållbara affärmodeller skapas för elektrifierade godstransporter i Göteborg? Vilka informations- och kommunikationsbehov finns för dessa lösningar?
9(9) Tack för er uppmärksamhet!