Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Europeiska kommissionens förslag till:
Regionala trafikförsörjningsprogram
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Ladok3 och studenttjänster »Västerås Behoven »Studenten vill se en samlad bild av sina studier •Nationell mobilitet ökar •Önskemål om att.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten - Vilka möjligheter och hot finns med ett reglerat tillträde.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Nordisk balansavräkning 29 april
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Att arbeta praktiskt.
Energikartläggning i stora företag
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Översyn av internhyresmodell
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Funktionshinderspolitiken
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Om utformningen av statlig tillsyn
Kollektivtrafikbarometern 2013
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Välkomna till en dag om eArkiv
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Agenda  Den norska modellen.  Vilka begränsningar är nödvändiga då 90-serien endast ger 1000 nummer?  Vilka kategorier av användare ska.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Val av transport till resmålet.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Bostadsplaneringen i Västerås
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Avdelningen i Linköping
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kartläggning av funktionshinder i kollektivtrafiken
Presentationens avskrift:

Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik Stefan Pettersson, Railrex

Översikt Uppdrag och metod Aktörer Redovisning av intervjusvar Reglering eller branschöverenskommelser? Slutsatser

Uppdraget För att den nya kollektivtrafiklagen ska fungera väl behöver alla kollektivtrafikföretag ha tillgång till nödvändig infrastruktur som bytespunkter och tjänster. Fungerar detta i praktiken? Slutredovisades till Trafikanalys den 31 december 2012

Metod och ansats Metod: Intervjuer med aktörer Urval: 4 förvaltare av större bytespunkter med både befintlig kommersiell och upphandlad trafik 4 bussföretag som bedriver både upphandlad och kommersiell trafik Avgränsning: Endast buss

Bytespunkter Cityterminalen i Stockholm Linköpings bussterminal Nils Ericsonterminalen i Göteborg Malmö C, regionbussterminal och stadsbussterminal

Vad är nödvändig infrastruktur och vilka är tjänsterna? Några exempel Gate vid bytespunkt Hållplats i direkt anslutning till bytespunkt Väntutrymme för passagerare Korttidsuppställning Tjänster: Information till bussföretag Information till resenärer (trafikantinformation i form av utrop och/eller digital information) Biljettförsäljning i gemensam form eller utrymme/lokal för detta ändamål

Frågekategorier till bussföretag och förvaltare av bytespunkter Tillträde till bytespunkter Prissättning av tillträde till bytespunkter Tillhandahållande av tjänster vid bytespunkter Prissättning av tjänster vid bytespunkter

Vad har bussföretagen svarat? Tillträde Vid två av fyra bytespunkter gavs de kommersiella bussföretagen tillträde men inte med samma förutsättningar som den upphandlade trafiken Vid två bytespunkter gavs inte de bussföretag som bedriver kommersiell trafik tillträde och därigenom inte samma förutsättningar som den upphandlade trafiken

Vad har bussföretagen svarat, forts Angöring och avgång fungerar relativt bra men de som bedriver kommersiell busstrafik får inte använda de gater de önskar Den modell med tillträde som bytespunkterna tillämpar är tämligen stel Den kommersiella busstrafiken ges inte tillträde till de depåer där THM-trafik bedrivs

Vad har bussföretagen svarat, forts För hög grad av kommersialisering av ytor på bytespunkter Prissättningen för hyra av kommersiella ytor är inte transparent Problem på vilket sätt man vill exponera sitt varumärke inne på bytespunkten >>Bytespunkternas verksamheter är i för hög grad konstruerade efter upphandlad trafik och det finns liten förståelse den kommersiella busstrafikens behov

Vad har förvaltare av bytespunkterna svarat? Arbetar med att utveckla metoder avseende tillträde, tjänster och prissättning för att anpassa sig till kraven från branschen Överens om att vilja förbättra persontrafikflödena (upphandlad- och kommersiell trafik) på bytespunkterna Prissättning bör ge förutsättning för att investera och utveckla bytespunkter Variation hos bytespunkterna avseende synen på kommersiell resp. upphandlad trafik har en förklaring

Sammanställning intervjusvar, viktiga observationer Frågekategori Cityterminalen N-E terminalen Linköping C Malmö C Tillträde till bytes­punkter Öppet tillträde. Upphandlad trafik har fördelar avse­ende val av gater. Finns ingen till­delningsmodell. Öppet tillträde. Upphandlad trafik har fördelar avse­ende val av gater och användning av hållplatser. Finns ingen tilldelnings-modell. Tillträde endast upphandlad trafik. Arbete pågår med att öppna för all trafik. Tillträde endast upphandlad trafik. Arbete pågår med fysiska åtgärder för att öppna för all trafik. Prissättning av till­träde vid bytes­punkter Omvänd pris­trappa. Rabatt som bygger på antal angöringar. Ej aktuellt pga. tillträdesförbud. Tillhandahållande av tjänster vid bytes­punkter Fungerar väl. Endast upphand­lad trafik har tillgång till paus­rum. Prissättning av tjänster vid bytes­punkter För hög grad av kommersialisering av ytor. Brist på transparens.

Reglering eller branschöverens-kommelser? Varför reglering? Ökad grad av förutsägbarhet och transparens Förekomst av vertikalt integrerade aktörer Små aktörer har svårt att hävda sig vid bransch- överenskommelser Likhet med järnvägsområdet Varför branschöverens- kommelser? Större dynamik och mindre byråkrati Mindre kostnadsdrivande Aktörerna ges eventuellt högre grad möjlighet att påverka

Slutsatser Utvecklingsinsatser pågår – Förvaltare av bytespunkter, lyssna på bussföretagen! Bytespunkter med en redan högre andel kommersiell trafik har större förståelse för den kommersiella trafikens behov Bytespunkter som ingår i studien saknar en kapacitetstilldelningsmodell Tveksamhet kring rabattsystem som gynnar de företag som använder bytespunkten i hög utsträckning.

Reglering avseende erbjudandet från förvaltare av bytespunkter bör införas Uppföljning och utvärdering av bytespunkterna fortsatt viktigt. Vad händer om inte dessa lever upp till kraven? Regering/riksdag bör ge Transportstyrelsen bemyndigande om tillsyn och uppdrag att ta fram föreskrifter om tillträde, tjänster och prissättning av bytespunkter, givet att man vill likforma villkoren i kollektivtrafikbranschen.

Tack för att ni lyssnade! Frågor?