Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Avdelningen i Linköping

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Avdelningen i Linköping"— Presentationens avskrift:

1 Avdelningen i Linköping
Skolinspektionen Avdelningen i Linköping Ewa Hallberg och Disa Bergnéhr

2 Skolinspektionens tillsyn och granskning
anmälningar regelbunden tillsyn kvalitetsgranskning Syfte : att bidra till elevers och studerandes rätt till god utbildning i en trygg miljö

3 Vad kännetecknar kvalitetsgranskning ?
fördjupad granskning av ett sakområde granskning i förhållande till styrdokument samt forskning & beprövad erfarenhet metoder anpassas efter granskningsområdets art andra än de granskade ska ha nytta av arbetet – övergripande rapport

4 Svenskundervisning för invandrare (sfi)
- en granskning av hur utbildningen formas efter deltagarnas förutsättningar och mål

5 Granskningens övergripande syfte
Att ta reda på i vilken utsträckning sfi bedrivs utifrån deltagarnas förutsättningar erfarenheter intressen mål

6 Frågeställningar Kartlägger anordnare och kommun deltagarnas förutsättningar, erfarenheter, mål och resurser? Utformas utbildningen utifrån de studerandes förutsättningar och mål? Följer anordnare och kommun upp individanpassningen inom sfi?

7 En sfi-utbildning är individualiserad när:
individuell kartläggning och studieplanering påverkar utbildningens utformning och innehåll det finns en flexibilitet i när och hur utbildningen erbjuds deltagare ges möjligheter att påverka utformning, innehåll och arbetsformer samverkan sker med andra aktörer, som t ex Arbetsförmedling och socialtjänst, på sätt som gagnar deltagaren uppföljning sker av hur individanpassningen fungerar

8 Vid en väl fungerande kartläggning ska:
tidigare utbildnings-, yrkes- och övriga erfarenheter dokumenteras hjälp med översättning av betyg och validering av kunskaper erbjudas intressen och framtida mål och övriga förutsättningar beskrivas särskilda behov utredas utbildningens utformning och innehåll anpassas Kartläggningen ska följas upp och revideras under studiernas gång

9 Genomförande Projektdesign och planering vår och sommar 2009
Besök i kommunerna september 2009 till januari 2010 - kommunbeslut mars till april 2010 Sammanställning av övergripande rapport våren 2010 - publicerad 27 maj 2010 Kommunerna ska redovisa åtgärder i september 2010

10 Urval och material 25 kommuner granskade varav 8 erbjöd sfi genom externa anordnare Drygt 370 deltagarintervjuer, individuellt, majoriteten med tolk Intervjuer med lärare, studie- och yrkesvägledare, handläggare på arbetsförmedling, socialförvaltningen och/eller integrationsenheter, rektorer, tjänstemän och politiker Dokument från kommun och verksamheter

11 Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder
Sfi-deltagare 2008/09 Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder Fördelning efter antal utbildningsår, andel (%) Upp till 3 år 4-6 år 7-9 år 10-12 år 13 år eller mera 11 15 28 35 Fördelning efter ålder, andel (%) Yngre än 25 25-39 år Äldre än 39 år 17 58 25 Källa: Skolverkets nationella statistik, 2009 Skolverkets senaste statistik från 2008/09 visar att antalet deltagare inom sfi aldrig varig så högt,

12 Resultat av granskningen
Granskningen visar på områden som måste förbättras men ger även många exempel på att sfi bedrivs som en flexibel utbildning anpassad till individuella förutsättningar och mål

13 Förbättringsområden Kartläggning och studieplanering behöver påverka utbildningens utformning i större omfattning Undervisningen behöver i större utsträckning utgå från individens erfarenheter, förutsättningar, intressen och mål Möjligheten för deltagarna att påverka utbildningen behöver stärkas Samverkan mellan sfi, andra kommunala instanser och Arbetsförmedling behöver stärkas i vissa kommuner Uppföljningsarbetet behöver stärkas

14 Kvinna 28 år har deltagit i sfi i två år
Påbörjade sfi kort efter ankomsten till Sverige och mådde psykiskt dåligt. Hon fanns i klassrummet men kunde inte tillgodogöra sig undervisningen det första året. Kartläggning och studieplanering följdes inte upp. Kvinnans förutsättningar och behov utreddes inte vidare. Detta ledde till bristande språkutveckling.

15 Fördröjd utredning av behov av stöd
Sfi-lärarna uppmärksammade att en man som nyligen påbörjat studier inom sfi behövde utredas för eventuellt nedsatt hörsel. Integrationsenheten var ansvarig för utredning och extra insatser för deltagaren. Utredningen drog ut på tiden. Konsekvensen blev att mannen en längre tid deltog i undervisningen utan möjlighet att tillgodogöra sig denna. Följden blev bristande språkutveckling.

16 Praktik som stöd för språkutveckling ?
Samira har en lärarutbildning och arbetade som lärare fem år innan flytten till Sverige. Hennes mål: att så snabbt som möjligt klara sfi kurs D. Därefter läsa svenska som andraspråk. Sedan komplettera sin lärarutbildning för svensk arbetsmarknad. I hennes introduktionsplan finns krav på praktik. Samira anser att praktiken inte ger möjligheter att öva svenska. Den gagnar inte hennes framtida mål att arbeta som lärare. Hon skulle hellre önska mer tid för självstudier, för att på så sätt snabbare avancera och kunna påbörja svenska som andraspråk.

17 Praktik som stöd för språkutveckling !
En 26-årig man har läst sfi under ett år och de senaste fyra månaderna kombinerat ordinarie undervisning med vårdspåret. Vårdspåret innebär att han och andra deltagare några timmar i veckan får undervisning i svenska med inriktning på vokabulär och fraser som förekommer inom vården. Samtidigt praktiserar han en dag i veckan på ett vårdhem. Hans plan är att inom ett par månader skriva prov i kurs D och sedan gå vidare till omvårdnadsprogrammet där han även studerar svenska som andraspråk.

18 Goda exempel Kartläggning Rutiner för validering & yrkesbedömning – Malmö Anpassning &stöd - Örebro, Katrineholm, Malmö, Göteborg Yrkesinriktningar – Stockholm, Örebro Introduktion med tolkstöd – Örebro

19 Goda exempel Samverkan inom kommunen – Emmaboda, Järfälla, Sollefteå, Sollentuna, Umeå, Uppvidinge Samverkan med arbetsförmedlingen – Katrineholm, Nyköping, Umeå Kombination med andra studier – Göteborg, Stockholm Uppföljning - Örebro, Jönköping, Järfälla

20 Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder
Sfi-deltagare 2008/09 Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder Fördelning efter antal utbildningsår, andel (%) Upp till 3 år 4-6 år 7-9 år 10-12 år 13 år eller mera 11 15 28 35 Fördelning efter ålder, andel (%) Yngre än 25 25-39 år Äldre än 39 år 17 58 25 Källa: Skolverkets nationella statistik, 2009 Skolverkets senaste statistik från 2008/09 visar att antalet deltagare inom sfi aldrig varig så högt,

21 Kommuner som deltagit i granskningen
Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Jönköping, Kristianstad, Järfälla, Umeå, Trollhättan. Sollentuna, Karlskrona, Skellefteå, Nyköping, Katrineholm, Skövde, Norrtälje, Sollefteå, Nynäshamn, Finspång, Strängnäs, Uppvidinge, Nybro, Härryda, Hörby, Emmaboda

22 Svenskundervisning för invandrare II
”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisningen för invandrare” Leds från avdelningen i Göteborg Avslutas i februari 2011

23 Tack för visat intresse!


Ladda ner ppt "Avdelningen i Linköping"

Liknande presentationer


Google-annonser