Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik Stefan Pettersson, Railrex
Översikt Uppdrag och metod Aktörer Redovisning av intervjusvar Reglering eller branschöverenskommelser? Slutsatser
Uppdraget För att den nya kollektivtrafiklagen ska fungera väl behöver alla kollektivtrafikföretag ha tillgång till nödvändig infrastruktur som bytespunkter och tjänster. Fungerar detta i praktiken? Slutredovisades till Trafikanalys den 31 december 2012
Metod och ansats Metod: Intervjuer med aktörer Urval: 4 förvaltare av större bytespunkter med både befintlig kommersiell och upphandlad trafik 4 bussföretag som bedriver både upphandlad och kommersiell trafik Avgränsning: Endast buss
Bytespunkter Cityterminalen i Stockholm Linköpings bussterminal Nils Ericsonterminalen i Göteborg Malmö C, regionbussterminal och stadsbussterminal
Vad är nödvändig infrastruktur och vilka är tjänsterna? Några exempel Gate vid bytespunkt Hållplats i direkt anslutning till bytespunkt Väntutrymme för passagerare Korttidsuppställning Tjänster: Information till bussföretag Information till resenärer (trafikantinformation i form av utrop och/eller digital information) Biljettförsäljning i gemensam form eller utrymme/lokal för detta ändamål
Frågekategorier till bussföretag och förvaltare av bytespunkter Tillträde till bytespunkter Prissättning av tillträde till bytespunkter Tillhandahållande av tjänster vid bytespunkter Prissättning av tjänster vid bytespunkter
Vad har bussföretagen svarat? Tillträde Vid två av fyra bytespunkter gavs de kommersiella bussföretagen tillträde men inte med samma förutsättningar som den upphandlade trafiken Vid två bytespunkter gavs inte de bussföretag som bedriver kommersiell trafik tillträde och därigenom inte samma förutsättningar som den upphandlade trafiken
Vad har bussföretagen svarat, forts Angöring och avgång fungerar relativt bra men de som bedriver kommersiell busstrafik får inte använda de gater de önskar Den modell med tillträde som bytespunkterna tillämpar är tämligen stel Den kommersiella busstrafiken ges inte tillträde till de depåer där THM-trafik bedrivs
Vad har bussföretagen svarat, forts För hög grad av kommersialisering av ytor på bytespunkter Prissättningen för hyra av kommersiella ytor är inte transparent Problem på vilket sätt man vill exponera sitt varumärke inne på bytespunkten >>Bytespunkternas verksamheter är i för hög grad konstruerade efter upphandlad trafik och det finns liten förståelse den kommersiella busstrafikens behov
Vad har förvaltare av bytespunkterna svarat? Arbetar med att utveckla metoder avseende tillträde, tjänster och prissättning för att anpassa sig till kraven från branschen Överens om att vilja förbättra persontrafikflödena (upphandlad- och kommersiell trafik) på bytespunkterna Prissättning bör ge förutsättning för att investera och utveckla bytespunkter Variation hos bytespunkterna avseende synen på kommersiell resp. upphandlad trafik har en förklaring
Sammanställning intervjusvar, viktiga observationer Frågekategori Cityterminalen N-E terminalen Linköping C Malmö C Tillträde till bytespunkter Öppet tillträde. Upphandlad trafik har fördelar avseende val av gater. Finns ingen tilldelningsmodell. Öppet tillträde. Upphandlad trafik har fördelar avseende val av gater och användning av hållplatser. Finns ingen tilldelnings-modell. Tillträde endast upphandlad trafik. Arbete pågår med att öppna för all trafik. Tillträde endast upphandlad trafik. Arbete pågår med fysiska åtgärder för att öppna för all trafik. Prissättning av tillträde vid bytespunkter Omvänd pristrappa. Rabatt som bygger på antal angöringar. Ej aktuellt pga. tillträdesförbud. Tillhandahållande av tjänster vid bytespunkter Fungerar väl. Endast upphandlad trafik har tillgång till pausrum. Prissättning av tjänster vid bytespunkter För hög grad av kommersialisering av ytor. Brist på transparens.
Reglering eller branschöverens-kommelser? Varför reglering? Ökad grad av förutsägbarhet och transparens Förekomst av vertikalt integrerade aktörer Små aktörer har svårt att hävda sig vid bransch- överenskommelser Likhet med järnvägsområdet Varför branschöverens- kommelser? Större dynamik och mindre byråkrati Mindre kostnadsdrivande Aktörerna ges eventuellt högre grad möjlighet att påverka
Slutsatser Utvecklingsinsatser pågår – Förvaltare av bytespunkter, lyssna på bussföretagen! Bytespunkter med en redan högre andel kommersiell trafik har större förståelse för den kommersiella trafikens behov Bytespunkter som ingår i studien saknar en kapacitetstilldelningsmodell Tveksamhet kring rabattsystem som gynnar de företag som använder bytespunkten i hög utsträckning.
Reglering avseende erbjudandet från förvaltare av bytespunkter bör införas Uppföljning och utvärdering av bytespunkterna fortsatt viktigt. Vad händer om inte dessa lever upp till kraven? Regering/riksdag bör ge Transportstyrelsen bemyndigande om tillsyn och uppdrag att ta fram föreskrifter om tillträde, tjänster och prissättning av bytespunkter, givet att man vill likforma villkoren i kollektivtrafikbranschen.
Tack för att ni lyssnade! Frågor?