En översyn av riksintressen pågår

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Varför byta till RH 2000? RH 2000 har en väsentligt högre noggrannhet och kvalitet än föregångarna RH 70 och RH 00, vars primära syfte var den småskaliga.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Vilken miljöpåverkan är betydande?
Lokal pedagogisk planering
Kulturmiljöfrågor i PBL
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken
Strandskydd och miljöpolitik
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Samråd Vad en Tävlingsledare bör känna till Fråga: Vad är samråd.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
En trygg dricksvattenförsörjning Dricksvattenutredningen En trygg dricksvattenförsörjning Seminarium Säkert dricksvatten – risk och beslutsstöd VA-mässan,
Översyn av det utvidgade strandskyddet Västra Götalands län.
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
1 Översiktsplaner i Jönköpings län KommunKommun- omfattande ÖP antagen Aktualitets- prövning Programarbete/ avgränsning av MKB Antal FÖP totalt samt (före-87)
Samhällsutmaningar kopplat till gruvnäringens expansion
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
GRUNDVATTENFÖREKOMSTER AV RIKSINTRESSE FÖR DRICKSVATTENFÖRSÖRJNINGEN
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Strategi för att säkra Internets infrastruktur Kajsa Ritzén Post- och telestyrelsen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Generellt biotopskydd Britta Johansson
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Målkonflikter om skogens sociala värden? Politiska målsättningar Skogen och skogsmarken ska utnyttjas effektivt och ansvarsfullt så att de ger en uthålligt.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Miljökvalitetsnormer vatten
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Länsstyrelsens roll i planprocesser
Risk- och sårbarhetsanalyser
Ny virkesmätningslag (VML)
ArtDatabanken Till styrmodell .
Miljöbalken SFS 1998:808.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

En översyn av riksintressen pågår Regeringens direktiv till utredaren säger följande: En särskild utredare får i uppgift att göra en översyn av 3 kap.miljöbalken och relevanta delar av 4 kap. miljöbalken. Utredaren ska föreslå sådana ändringar som ger ett system för hushållning med mark- och vattenområden särskilt med avseende på områden av riksintresse som är: Ändamålsenligt, anpassbart över tiden Fokuserat på väsentliga och aktuella behov Som inte leder till onödiga inskränkningar i användningen av mark- och vattenområden eller för planeringen av hur områdena ska användas Systemet ska vara rättssäkert Enkelt, överskådligt och begripligt Samt underlätta en enhetlig tillämpning i hela landet

Grunden för riksintresseutpekande Prop 1985 / 86:3 Lägger ribban Bakomvarande syftet är att skydda det samiska sammhället och dess kultur Det är av största betydelse att beakta de funktionella samband som måste finnas mellan olika delområden för att renskötsel skall vara möjligt och samekulturens fortbestånd därmed garanteras Säger vad som skall anses vara av riksintresse “Därför får sådana områden som har avgörande betydelse för att bedriva renskötsel I en viss sameby anses vara av riksintresse”

Vad Sametinget måste förhålla sig till Minskade resurser och kompetens hos andra planeringsmyndigheter Generellt sett minskad kunskap om renskötsel i samhället Prop 1985 / 86:3 => Syftet och grunden för att rennäring utgör riksintresse och vad som behöver skyddas minns snart bara av pensionärer Vad leder detta till Krav på att riksintresseframtagning skall omfattas av likartade metoder, beskrivningar och process oberoende av vilket riksintresse det handlar om Svårare för beslutsfattare att göra korrekta avvägningar mellan intressen Svårare att kommunicera renskötselns problem och behov Ökat behov av information och utbildning Behov av fler och bättre kontaktytor mot andra myndigheter

Renbrukslandskapet

Omvärdsfaktorer

En komplex markanvändning Ökar behovet av tillgång till areal Försvårar utpekande av riksintresse Ökar kravet på tillgång till pedagogiska redskap

Renen är semi- domesticerad ”det betyder, så tam som den behöver vara för att fungera i renskötsel” Renen har kvar mycket av sitt naturliga beteende Se renen som en skördemaskin den samlar in betesresurser som är utspridda i landskapet Den hämtar resursen på olika platser beroende av årstid och väder och vind och de förutsättningar som råder under just detta år Renen undviker infrastruktur och mänsklig aktivitet med ett avstånd av 1-12 km

Vad händer på riksintressefronten? Sametinget avser peka ut riksintresse i Härjedalen och Dalarna Remissvaren visar ett behov av Ökat stöd till de som skall tillämpa miljöbalk, hushållningsförordning samt plan och bygglag Ökad samordning mellan myndigheter Ökad kunskap om renskötsel hos planeringsmyndigheter Förbättrad rutin hos sametinget för att säkerställa en god arbetsprocess vid framtagande av riksintressen Införande av spårbarhet av varför intresseutpekandet förändras över tiden det vill säga uppbyggnad av en kunskaps bas över vad som påverkar rennäring och på vilket sätt Sametinget avser att arbeta med ovan nämnda frågor samt genomför också i nuläget en översyn av hur rennäringens intressen hanteras och tillvaratas vid prövningar.

Många av dessa behov kan lösas med hjälp av projekt RBP Organisationen inom RBP bidrar med följande: Kunskapsinsamling genom referensgrupper Kunskapsspridning/Utbildning/stödfunktion Samordning genom en övergripande Renmarksgrupp - Sametingets politiker - Sametingets tjänstemän - Samiska intresseorganisationer Myndighetssamverkan mellan Sametinget, andra centrala myndigheter och Länsstyrelse Teknikplattformen inom RBP bidrar med följande: Webbapplikationer som innehåller kartor, information och analys möjligheter. Det vill säga pedagogiska redskap Sametinget arbetar förnärvarande med att: Hitta nya sätt att arbete med remissförfarande inför planprocess och miljöprövning Genomlysa hur renskötselns behov av mark och vatten beaktas i samhällsplaneringen