Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Advertisements

Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Mitt jobb & Min karriär.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Bedömning.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
SVENSKA.
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Aktivt lyssnade.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Formativ bedömning i itslearning
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
- Introduktion av införande av Lgr 11
Mall för alignmentmatris
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Vad ska ingå i uppgiften?
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Bedömning – en resa med eleverna
Vad är identitet?.
Utmaningar i arbetet med BfL
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Diskussionstillfälle 4
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Formativt och Summativt
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Att jobba språkutvecklande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Kunskapssyn, prov och bedömning Kursdel i LHK210 Tre tillfällen 6/9, 8/9, 13/9 föreläsning, övningar, workshop, diskussion och reflektion om kunskapssyn,
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lära för livet!.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Att synliggöra det synliga lärandet
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Formativt lärande.
Hur når vi personer som har svenska som andraspråk?
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Summativ: läraren summerar elevens prestationer på prov och inlämningar och ger ett omdöme/betyg. Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande. Läraren ger tips på hur eleven ska arbeta vidare för att utvecklas och nå sina mål. Eleven är också själv aktiv i sin lärandeprocess. Formativ bedömning

Formativ bedömning Betyget, ingen överraskning! Hur ska jag veta vad läraren kräver av mig? Vad krävs för MVG? Hur och vad skall jag göra för att nå mina mål? Matriser Kamratrespons Feedbacksymboler Betyget, ingen överraskning! Formativ bedömning

Vad eleven kan och vilka kvaliteter som prestationen visar Summativ bedömning Bedömning av kunskap Feed-back Vad eleven kan och vilka kvaliteter som prestationen visar Formativ bedömning Bedömning för kunskap Feed-forward Vad eleven bör fokusera på i sitt lärande t ex struktur, metod, analys mm Med andra ord…

Man kan använda sig av: Självbedömning Lärarbedömning Gruppbedömning Kamratbedömning Man kan använda sig av:

Bedömningsmatris Kvalitativa nivåer Kvalitativa nivåer Delaktighet/samarbete I vilken grad du deltar i diskussionen Du närvarar men du deltar inte eller du kör ditt eget race och lyssnar inte på vad andra har att komma med. Du deltar genom att lyssna. Du kommer med vissa inlägg men vilka inte för diskussionen framåt. Du deltar aktivt genom att både lyssna och diskutera. Du kommer med inlägg som för diskussionen framåt. Du deltar aktivt genom att lyssna, diskutera och reflektera. Du får med de andra i diskussionen. Du hjälper till så att alla förstår. Kvalitativa nivåer Bedömnin gsaspekt Initialt Under utveckling Bra Utmärkt Bedömningsmatris