Att skapa förutsättningar för ny teknik Anna Johnson Industriell dynamik, Chalmers
Innehåll •Hur utvecklas och sprids ny teknik? •Vad behövs för att stimulera utveckling och spridning av ny teknik? •Lärdomar för policy •Några argument för en EU-gemensam energipolitik
Hur utvecklas och sprids ny teknik? •Ingen linjär process — ”market pull” och ”technology push” är förenklade synsätt •Flera steg i spridningen — från nischmarknad över bryggmarknad till massmarknad •Innovationssystemet spelar roll — innovations- och spridningsprocesser är även kollektiva: –Aktörer och marknader –Nätverk –Institutioner
Vad behövs för att stimulera utveckling/spridning av ny teknik? •Skapande av ny kunskap — mångfald •Styrning av sökprocessen — tillväxtpotential och legitimitet •Resurser — kapital, kompetens m m •Informations-, kunskaps- och visionsutbyte — mötesplatser och nätverk •Stimulering av marknaden — legitimitet, gynnsam lagstiftning etc
Lärdomar för policy •Skapa mångfald i kunskapsbasen — försök inte välja ”rätt” teknik/ansats på förhand! •Tålamod/uthållighet är nödvändigt — det kommer att ta tid! •Det behövs en ”portfölj” med en mångfald av policyåtgärder! •Åtgärderna måste vara förenliga med varandra!
Några argument för en EU-gemensam energipolitik •Med en gemensam, avreglerad elmarknad är det svårt att ha nationella stödsystem för ny teknik. •Nisch- och bryggmarknader är ej alltid geografiskt samlade. •Ett gemensamt system kan skapa nya marknader/mer utrymme för ny teknik. •Informations- och kunskapsspridning främjar utvecklingen, men sker inte alltid spontant.