Modersmålsenheten 28 oktober 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Dolda kunskaper avslutande möte
Nulägesanalys genom frågor
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Välkommen till Bönemöte
Närvaro!!.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Praktisk arbetslivsorientering
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
- Konsten att ge feed-back
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att hålla en presentation
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
En läsande klass Träff 1 - Introduktion.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Föräldraråd
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Att rita en instruktion
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vilka är vi och vem är jag?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Retoriska arbetsprocessen
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Elev loggbok.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Bedömning i formativ mening
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Modersmålsenheten 28 oktober 2013 Bedömning för lärande Modersmålsenheten 28 oktober 2013

Steget från elevens brister till undervisningens möjligheter

Dagordning Inledning och mötesordning Struktur och innehåll på möten Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken Hur? Personlig handlingsplan Filmklipp Diskussionsmaterial

Struktur på möten Kl. 13.00 – 15.00 Introduktion och mötesordning (5 minuter) Hur går det? Fokusområden för Bedömning för lärande Personlig handlingsplan Mötets avslut – vad gav mötet? Reflektioner Kl. 15.15 – 17.00 Ämnestid kreativitet och friutrymme

Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken 7 kapitel varav kap 3-7 avhandlar de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning. Sammanfattande material kap 4-7

Personlig handlingsplan Vad ska man ta upp i sin handlingsplan?

Syftet med en personlig handlingsplan Göra idéerna konkreta Ger dig något att hålla dig till mellan mötena Skapar tillförlitlighet i utvecklingen Hjälper dig att fokusera på några områden Påminnelse om att släppa andra saker

Kvaliteter i en bra handlingsplan Visar tydligt hur du skall anpassa din lärarpraxis i förhållande till formativ undervisning Anknyter till en eller flera av strategierna i formativ undervisning Ger dig möjlighet att se elevers tänkande och möjlighet att agera utifrån detta Är möjlig att uppnå inom en rimlig tidsram Identifierar något som du inte längre kommer att göra eller göra mindre av för att nå ditt formativa mål Försöker inte ändra allt på en gång

Vad ska man ta upp i sin handlingsplan? Ange en aspekt som du tycker är lätt att införa i din undervisning. Vilken förändrig tänker du dig att detta skall ge? T.ex. Använda multimedverkande frågor. Jag förväntar mig att det skall ge mig mer om elevernas förståelse förhållande till kunskapskraven.

Ange en aspekt som du skulle vilja införa men som du kan behöva mer stöd för att genomföra? T.ex. Att bara bedöma kommentarer. Jag skulle verkligen vilja satsa på detta för jag tror att eleverna skulle utvecklas mycket. Jag skulle behöva hjälp av en kollega för att komma fram till hur man skriver kvalitativa formativa kommentarer i mitt ämne.

Ange vad mer du skulle vilja införa under året Ange vad mer du skulle vilja införa under året. Vilken hjälp kan du tänkas behöva? T.ex. Jag skulle vilja börja med kamratbedömning. Det har jag aldrig prövat. Jag vill försöka men jag tror att jag kommer att behöva någons stöd.

Ange vad du ska göra mindre av, göra annorlunda eller helt sluta att göra i din undervisning T.ex. Jag ska rätta arbeten på ett annat sätt. Jag ska försöka rätta så att eleverna måste hitta sina misstag och rätta till dem. Antagligen kommer detta att ta mindre tid än då jag rättar allt åt dem.

Varför bedömning för lärande? (8:13)

Dylan Wiliam http://pedagogstockholmblogg.se/larandebedomning/2010/10/14/intervju-med-dylan-william/