Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Kompetensinventering
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland.
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Göteborgsregionens kompetens- och valideringscentrum
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Ny lärarutbildning start ht-11
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Den individuella utvecklingsplanen
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Validering Av Livslångt Lärande
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Bedömning utan fullständig dokumentation
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Delegering Vem får delegera?
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
BARNSKÖTARUTBILDNING
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Kvalitetsarbetet vid BTH
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Sv Att bedöma utländska kvalifikationer En växande verksamhet NUAK-konferensen Lars Petersson.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Grundläggande och särskild behörighet
Validering inom Lärarlyftet
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Ta del av riktlinjerna här
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet Malmö högskola

Seminariets innehåll Tidigare lärarutbildning till yrkeslärare Utredningen Yrkeskunskap – en likvärdig sökväg till lärarutbildningen mot yrkesämnena Regeringsuppdrag åt Malmö högskola Uppdrag att samordna bedömning av yrkeskunskaper vid antagning till yrkeslärarutbildning Kvalitetsarbete utifrån YH-myndighetens förslag till Nationella kriterier och riktlinjer för validering av reell kompetens Malmö högskola

Lärarutbildningen i yrkesämnen över tid 40 veckors utbildning under 70- och 80-talet, enbart praktisk - pedagogisk utbildning 100 veckors utbildning under 90-talet både ämnesstudier (60 veckor) och praktisk - pedagogisk (40 veckor) 120 (180hp) veckors utbildning från och med 2001, både ämnesstudier (60 veckor/90hp) och allmänt utbildningsområde (60 veckor/90hp) 60 (90hp) veckors utbildning från och med 2011, enbart utbildningsvetenskaplig kärna Malmö högskola

lärarutbildningen mot yrkesämnen fram till 2011 Omfattande yrkeserfarenhet Relevant högskoleutbildning om 90 högskolepoäng eller motsvarande Allmänt utbildningsområde om 90 högskolepoäng Malmö högskola

Tillgången till utbildning Saknar meriter Flera anledningar till varför en individ inte söker till lärarutbildningen mot yrkesämnen Ekonomiska skäl Sociala skäl Tillgången till utbildning Saknar meriter Malmö högskola

Yrkeskunnande – en likvärdig sökväg till lärarutbildningen mot yrkesämnen (SOU 2008:112) Malmö högskola

Utgångspunkter vid förslag till förändringar Hur kan särskilda behörighetskrav formuleras för lärare i yrkesämnen så att de öppnar upp möjligheten för fler individer att vara behöriga sökande än i dagens system och som samtidigt säkrar tillräcklig ämneskunskap? Hur säkerställs en nationell likvärdighet och rättsäkerhet vid bedömning av yrkeskunnande för den sökande? Vilken precisionsnivå måste ett bedömningssystem ha för att ge tillräcklig förutsägbarhet när det gäller kunskap i kommande undervisningsämnen? Malmö högskola

Förslag till förändring för ökad rekrytering, tre vägar För att antas till lärarutbildningen i yrkesämnen är den behörig som utöver grundläggande behörighet har: högskoleutbildning inklusive yrkeserfarenhet eller eftergymnasial utbildning inklusive yrkeserfarenhet, alternativt kunskaper och kompetenser som motsvarar kvalifikationskrav inom sökt ämne/inriktning eller yrkesutgång. Malmö högskola

Grund för ställningstaganden Rimligt att det även fortsättningsvis är möjligt att uppnå särskild behörighet genom högskolestudier i relevant ämnesområde Rimligt att anta att det finns/kommer att finnas eftergymnasiala kurser utanför det traditionella högskolesystemet som har relevans för att undervisa inom de ämnesområden som existerar inom gymnasial yrkesutbildning Branschrepresentanter, skolledare, lärare och lärosäten anger att det är möjligt att utveckla tillräcklig praktisk och teoretisk ämneskunskap för undervisningen genom lärande i arbete Malmö högskola

Särskild behörighet enligt hF 4 § Särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen har den som genom yrkeserfarenhet, högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning har tillägnat sig kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper. Malmö högskola

Nationella kvalifikationskriterier ”Det måste även finnas nationellt framtagna kvalifikationskriterier som säkerställer en acceptabel lägsta kvalitetsnivå på ämneskunskap vid validering av yrkeskunnande och att dessa kvalifikationskriterier utgår ifrån undervisningsämnena så som beskrivits ovan.” (Bäst i klassen – en ny lärarutbildning Prop. 2009/10:89 sid. 99) Malmö högskola

Vad har då hänt? Det har skett en förflyttning ifrån att yrkeskunskaperna så som de gestaltar sig i yrkeslivet skulle värderas utifrån högskolans villkor till att förvärvade kunskaper (oberoende av var och när) värderas i relation till hur yrkeskunskaperna gestaltar sig i yrkeslivet. Malmö högskola

UHRs kunskapskriterier som svarar mot Vad-frågan, såväl omfång som djup Specialiserade (erfarenhetsbaserade och teoretiska) kunskaper om …………………….. Förmåga att såväl självständigt som tillsammans med andra planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter (utifrån de fastställda säkerhets-, kvalitets- och miljökraven) ……………………………………………. Malmö högskola

Samordningsuppdraget samordna/koordinera valideringar/bedömningar för likvärdighet, i samarbete med berörda lärosätena, HSV och Skolverket kartlägga behovet av att skapa kompletterande utbildningar på relevant nivå samråda med YH för säkerställa kopplingen till den nationella struktur för validering som myndigheten ansvarar för och med berörda branschorganisationer i syfte att verka för valideringsmetodernas legitimitet i näringslivet. Malmö högskola

Bilaga till examensbevis Avgränsning Bedömning av yrkeskunnande Behörighet/legitimation Yrkeslärarutbildning 90 hp Antagning Examen Bilaga till examensbevis Malmö högskola

Huvudfrågan Hur kan vi arbeta för att skapa en likvärdig bedömning och rättssäkerhet för sökande till yrkeslärarutbildningen? - som tillika synliggör behovet av kompletterande utbildningar. Malmö högskola

YH,s förslag till Nationella kriterier och riktlinjer för validering av reell kompetens Malmö högskola

Rubriker i YH,s förslag till Nationella kriterier och riktlinjer för validering av reell kompetens Övergripande krav på validering av reell kompetens Krav om information och vägledning till individen Krav på metoder för bedömning Krav på dokumentationens utformning och innehåll Övriga krav gällande dokumentation. Malmö högskola

Följande kriterier ska vara uppfyllda (exempel): En valideringsinsats har ett uttalat syfte för individen och dokumenteras på ett sådant sätt som möjliggör uppföljning och utvärdering. Validering utgörs av kompetenskartläggning och kompetensbedömning. Det finns en kompetensstandard uttryckt i form av läranderesultat som individens tidigare lärande bedöms gentemot. Det finns en organisation/huvudman som ansvarar för kompetensstandardens legitimitet, uppdatering och kvalitetssäkring Det finns metoder för kartläggning och bedömning som är relevanta och tillförlitliga Det finns kompetenskrav för de professionella som utför kompetenskartläggning och kompetensbedömning och dessa krav är uppfyllda. Malmö högskola

1. Övergripande krav på validering av reell kompetens 1.1 Hur ser kompetenskraven ut för de professionella (exempelvis tjänstemän på antagning och sakkunniga inom branscher och skola) som utför kompetenskartläggning och kompetensbedömning? Beskrivning: hhhhhhh Kravet uppfylls: Helt Delvis Inte alls   Kommentar: kkkkkkkk Malmö högskola Malmö högskola

Identifierade delprocesser Information till sökande Information från sökande Kartläggning (inkluderat metoder och kompetens) Bedömning (inkluderat kompetens) Dokumentation Återkoppling till sökande Malmö högskola