Workshop om Nationell kvalitetssäkring av naturguider

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Välkommen till temadag Geodatasamverkan
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
”SEX & SAMLEVNAD I EN NY VÄRLD”!
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Nordisk slutkundsmarknad
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Föreningen för Förvaltningsinformation 1 Symposiet rörande branschsamverkan Södra Bancohuset, Järntorget den 24 mars 2009 Samverkan behövs för ett fungerande.
Beredningen för integration och mångfald
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Nationell besökshantering
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Praktisk arbetslivsorientering
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Framtidens roll som förskrivare
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Praktisk förvaltning av land och landskap Erik Andersson
Överenskommelse om samordning kring barn
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Svenska Akupunkturförbundet Traditionell Kinesisk Medicin TCM
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen Regionalt utvecklingsforum planering.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Miljömålen består av tre slags mål
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Workshop om Nationell kvalitetssäkring av naturguider Centrum för naturvägledning

Program 9.00 Välkomna - Presentation NEST Lennart Vessberg/Bosse Säll 9.45 Paus 10.00 Kvalitetssäkring – process, bakgrund och exempel Per Sonnvik Ekoturismföreningen Per Jiborn Naturvårdsverket PO Wikberg, Camilla Persson 12.00 Lunch

Program 13.15 ”Walk and talk” 13.40 Samling Ateljén - Diskussion i grupper 14.20 Redovisning 14.45 Fika 15.15 Scenarier - Diskussion i grupper 16.00 Redovisning 16.15 Slutsatser – Gemensam diskussion 17.00 Avslutning

Centrum för naturvägledning - kompetensresurs, utvecklingsnav och mötesplats för alla som förmedlar kunskap om och väcker känsla för naturen och kulturlandskapet. Vår verksamhetsidé – Var CNV finns praktiskt och på verkets initiativ o s v

Vad är naturvägledning? ”Med naturvägledning menas förmedling av känsla för och kunskaper om naturen. Naturvägledning syftar till att öka förståelsen för de grundläggande ekologiska och kulturella sambanden och för människans roll i naturen. Därigenom förbättras möjligheterna till positiva upplevelser i naturen och till ökad miljömedvetenhet hos den enskilde och i samhället.” Nordiska ministerrådet 1990 ”Med naturen menas här både landskapets natur- och kulturgivna element.” Tillägg till ovanstående i avtal om CNV

Bakgrund Ökande turismsektor Behovet av naturguider Vad är en naturguide? Betalningsviljan

Metodik Arbetet utförts 2008 och 2009 Studier av publicerat material NEST-rapporten (2007) m.fl. Personliga kontakter via telefon eller e-post Ett hundratal aktörer i Sverige har 2009 fått enkät Svar från 43 aktörer (respondenter) Workshop på närnaturguideträffen på Valla folkhögskola 2009-06-24 med cirka 30 deltagare Kontakter med aktörer i andra länder

Respondenter Respondenterna är listade i bilaga 3 Kommersiella, ideella guider och guideorganisationer Myndigheter och naturvårdsorganisationer Utbildare Utländska aktörer

Andra kvalitetssäkringssystem Betydelse av naturguide varierar i världen. Varje lands kultur, geografi, turistisk historia och påverkar utformningen av de kvalitetssäkringssystem som finns. Ytterligare beskrivningar finns i NEST-rapporten samt i rapporten Naturvägledning i Sverige – en översikt på www.cnv.nu Först Sverige och sedan övriga världen

Sveriges Guideförbund (SveGuide) 1000 auktoriserade professionella turistguider Utbildar och certifierar Antagningskraven till grundutbildning Grundutbildningen till lokalguide Examination och förnyelse av auktorisation Examinationen: 1) teoretiskt prov; 2) skriftliga redovisningar; 3) språkprov

Laponiaguider Utbildning och certifiering Arbeta i världsarvet Antagningskrav Kompetensområden i utbildning Certifieringspanel Certifieringen

Fjälledarnormen Fjällsäkerhetsrådet Frivillig norm En nationellt lägsta kompetensnivå Huvuddel och kompletterande vinterdel 60 dagar loggbokförd personlig färdighetsträning Lokal utbildningsanordnare Utbildningsmoment Ej vistelse på glaciär och i fallriskmiljö

Bergsguide Svenska bergsguideorganisationen (SBO) UIAGM / IVBV / IFMGA och Europeiska guidekommissionen. Antagningskrav Utbildning, praktik, certifiering. Uppföljning: varje år genom fortbildning Allmänna utbildningen Specialiserade utbildningen

Fiskeguider ForshagaAkademin: 20 utbildas per år Lika många utbildas via en KY-utbildning Ingen nationell kvalitetssäkring

Närnaturguiderna och Storstockholms naturguider Närnaturguiderna nationellt projekt 2004-2007 Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet och Sveriges ornitologiska förening Storstockholms naturguider. 46 utbildningar Antagningskrav ”göra en guidning till ett äventyr och angenäm upplevelse.”

Svensk standard om utbildning för turistguider SS-EN 15565:2008 Svensk standard Turistservice CEN Inget krav i Sverige vid utbildning ”en person som guidar besökare på valfritt språk och interpreterar det kulturella och naturliga arvet på en plats”. Utbildningsinnehåll Demonstrationsturer och fältbesök Minst 600 timmar

Finland Examination av vildmarks- och naturguider. Fristående från utbildning. Kundbetjäning och interaktionsfärdighet Vildmarksfärdigheter och säkerhet Naturkännedom och miljökunskap Yrkesutövning och företagsamhet Yrkesprov Världsarvsguider i Kvarkens världsarvsområde

Norge Norges guideforbund (NGF) har föreskrifter för utbildning och certifiering av lokalguider. Generell del och lokal och regional del Liknar SveGuides. Skriftligt, praktiskt och muntligt prov. Examenskommission Statens naturoppsyns utredning Naturveiledning i Norge Certifieringsorganisation

Danmark Naturvejlederuddannelsen Benämna sig naturvägledare och bära logotypen. Antagningskrav: anställningsförhållande Två år: Fem kursperioder samt hemuppgifter. Förmedling och pedagogik. 24 naturvägledare åt gången Vidareutveckla naturvägledarnas kompetens

Italien The Italian Association for Professional Nature and Walking Guides Staten delaktig. Regionala kontor med egna regler Antagningskrav Kompetensinnehåll i certifieringen Nature and Walking leaders

Tyskland Certified Nature and Landscape Guide Certified Heritage Interpreter Nature and Landscape Ward Delstaten Schleswig Holstein

Storbritannien Association of Heritage Interpretation (AHI) Blue Badge: nationellt utbildningssystem för turistguider. Ämnesområde och säkerhet. Städer och i bebyggda miljöer. Institute of Tourist Guiding 18 månader. Inhämta, välja och presentera kunskap

Australien Två parallella certifieringsprogram som leder till samma certifiering: Guiding Organisations Australia (GOA) The EcoGuide Australia Certification Program Savannah Guides Antagningskrav Utbildning Certifieringen

Nya Zeeland Arbetsplatsbaserat system för certifiering Poäng erhålls genom moment Obligatoriska moment Valbara moment Finansiering: avgifter och staten

USA / NAI National Association for Interpretation (NAI) Professionell nivå Training-nivå Antagningskraven professionella nivån: 4 alternativ Utbildningarna helt på distans eller på femdagars kurs. Certifieringen: skicka in Mellan $600 och $700 Återcertifiering vart fjärde år

Kanada Canada Adventure Diploma ”världens mest kända guideutbildning”. tvåårig universitetsutbildning praktisk erfarenhet och möjligheter att testa olika aktiviteter. 40 % är teori och 60 % i fält. får certifikat för äventyrssporter

Enkätfrågor Finns det behov av nationell kvalitetssäkring av naturguider? Form på kvalitetssäkringssystemet? Utbildning / prov Ska det vara antagningskrav? Vilket kompetensinnehåll? Vad ska guiden kunna? ”Titel” och omfattning? Naturguidning / naturvägledning. Natur / kultur / landskap. Hur får man systemet attraktivt? För guider, deras kunder och arbetsgivare Vem ska vara värd? Statligt / bransch / nytt Hur ska systemet finansieras? Uppstart och löpande

Finns det behov av nationell kvalitetssäkring av naturguider? Majoritet av respondenterna tycker det finns behov: skapar tydlighet och yrkesprofil kan ta mer betalt nätverksbyggande erfarenhetsutbyte hållbart nyttjade av resurser gynnar utbildningar

Finns det behov av nationell kvalitetssäkring av naturguider? Farhågor: exkludering. Vilken nivå på kompetenskraven? minskad mångfald toppstyrt dyrt ojämn konkurrens om staten finansierar hellre regionalt/lokalt än nationellt

Form på kvalitetssäkringssystemet? Antagningskrav, utbildning och prov kan kombineras på olika sätt Tydligt och öppet system efterfrågas Gemensam utbildning för alla naturguider Nätverksskapande och identitetsbyggande Kvalitetssäkra utbildningar/utbildare Tidskrävande att gå utbildning

Form på kvalitetssäkringssystemet? Majoritet av respondenterna förespråkar prov som betydande moment Teoretiska och praktiska prov NEST-rapporten rekommenderar prov Löpande diskussion med guider, deras arbetsgivare och kunder om former och innehåll Uppföljning Certifierare / bedömargrupp

Vad tycker du? Diskutera nu två och två under 2 minuter: Hur ska ett nationellt kvalitetssäkringssystem utformas?

Ska det vara antagningskrav? Vilka guider ska kunna kvalitetssäkra sig? Utbildning och prov kan med hjälp av antagningskrav fokusera på det som anses prioriterat att bedöma och utbilda inom Utesluter guider. NEST-rapporten Antagningskrav: sitt ämne, guideerfarenhet, första hjälpen

Vilket kompetensinnehåll? Vad ska utbildning och prov lära ut och testa? Certifiering NEST-rapporten: Ämneskompetens i certifieringen Ekologi och organismkunskap Naturgeografi och geologi Väder och klimat Miljökunskap och naturskydd Naturen för avkoppling och hälsa och upplevelser Kulturgeografi och kulturlandskapet

Vilket kompetensinnehåll? Guidekompetens i certifieringen Kommunikationsförmåga Logistik, organisation och planering Säkerhetsmanagement Ledarskap, värdskap och service Övriga områden Kompetenskrav relevanta för alla naturguider i Sverige

”Titel” och omfattning? Bör spegla det som bedöms i kvalitetssäkringen Naturguide, tycker respondenterna Accepterat Lättförståeligt Tydlighet efterfrågas Naturvägledare Kulturlandskapet inkluderas Certifiering

Vad tycker du? Diskutera två och två under 2 minuter: Vilken titel ska den kvalitetssäkrade ha?

Hur får man systemet attraktivt? Hur får man guider att vilja kvalitetssäkra sig? Hur får man guidernas kunder och potentiella arbetsgivare att efterfråga kvalitetssäkringen? Acceptans och erkännande av viktiga aktörer Systemet är enligt behov och önskningar Lönsamt för guiden Löpande diskussion och utveckling Enkelt, tydligt och robust Förtroendeingivande avsändare Höga kompetenskrav

Vem ska vara värd? Vem ska hålla i den nationella kvalitetssäkringen? Respondenter: värd ska inge förtroende, ha status, närhet till branschen samt kunna och vilja bygga upp och hålla igång systemet långsiktigt. NEST-rapportens förslag: en statlig myndighet, t.ex. genom CNV en ny organisation skapas en redan befintlig ideell organisation, t.ex. SveGuide eller Ekoturismföreningen CNV planerar att avsätta 40 % av en tjänst

Vad tycker du? Diskutera 2 och 2 under 3 minuter: Vem ska vara värd för ett nationellt kvalitetssäkringssystem för naturguider?

Hur ska systemet finansieras? För uppstart och löpande verksamhet Marknadsföring Statlig finansiering Certifieringsavgifter Aktörer med intresse i frågan Medlemsavgifter Sponsring

”Walk and talk” Efter lunchen 13.15-13.40 gå ut och diskutera två och två: Hur vill jag ha ett nationellt kvalitetssäkringssystem för naturguider? Varför vill jag det? Vilket är syftet med ett nationellt kvalitetssäkringssystem för naturguider? Var tillbaka här kl 13.40.

Gruppdiskussion enligt enkätfrågorna Se enkätfrågorna på utdelat papper: Behov, form, antagningskrav, kompetensinnehåll, titel, attraktivitet, värd och finansiering Enas i gruppen om vad ni ska presentera inför alla workshopdeltagare. Vem ska presentera under 3 minuter inför alla workshopdeltagare? Diskutera i grupper till kl 14.15

Scenarier Certifiering En längre utbildning Utbildningsnorm Regionala, lokala initiativ Övriga?

Gruppdiskussion om scenarierna Frågor att diskutera: Vilken väg skulle du vilja gå? Varför? Enas i gruppen om vad ni ska presentera inför alla workshopdeltagare. Vem ska presentera under 3 minuter inför alla workshopdeltagare? Diskutera i grupper till kl 15.55