VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

IHR 2005 Hur mycket kan du?. Inledning Här kan du kontrollera hur mycket du kan om det internationella hälsoreglementet, IHR Du får bedöma tio påståenden,
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Teknik för en åldrande befolkning
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Vägledning för webbutveckling
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Nordisk balansavräkning 29 april
Gunilla Nordin.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Integration och mångfald –
Översyn av internhyresmodell
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Att studera offentlig politik
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Aktuella frågor på EU-nivå
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Systemsäkerhet i ett marint ledningssystem
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Ett nytt direktiv för radioutrustning 2014/53/EU
Länsstyrelsen roll och uppdrag
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Hur skapar vi robusta välfärdstjänster? Samhället förlitar sig allt mer på nätinfrastrukturen. Vad finns det för risker med detta och hur skapar vi robusta.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Hur ska vi hantera kriser?
Introduktion till kontinuitetshantering
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Material för socialtjänsten
I offentlighetens tjänst
Intern styrning och kontroll
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Integrerat Växtskydd – Regelverk och tillsyn
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Bedömningsmodell Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité
Skärpt lösenordspolicy GDPR i praktiken
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6 2017-04-03 VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6 Bilaga 2 Processen för nyttorealisering 1

Inledning Syfte Vad är prioriteringsmodellen? Prioriteringsmodellen hjälper organisationer att värdera och besluta om vilka förslag på satsningar i verksamhetsutveckling som ska genomföras. Vad är prioriteringsmodellen? Prioriteringsmodellen tillhandahåller förslag på värderingsområden (politisk angelägenhet, teknisk angelägenhet, samhällsnytta, nytta förvaltning, kostnad och risk) och värderingskriterier för att analysera enskilda satsningar och för att jämföra dessa med andra satsningar som konkurrerar om samma investeringsmedel. Prioriteringsmodellen och dess värderingskriterier måste anpassas till förutsättningarna som finns i aktuell verksamhet, t.ex. bör värderingskriterierna ses över. Vad är nyttan med prioriteringsmodellen? Med hjälp av prioriteringsmodellen kan du: göra en prioriteringsbedömning som inte enbart baseras på nettonytta/nuvärde, utan också inkluderar realiserbarhet (risknivå) och angelägenhetsgrad värdera och bedöma förslag till satsningar i verksamhetsutveckling på ett gemensamt sätt. Hur använder man prioriteringsmodellen? Värdera aktuella utvecklingsförslag med hjälp av prioriteringsmodellen och analyser av nytta, kostnad, risk och angelägenhet. Det största mervärdet i användningen av prioriteringsmodellen är antagligen den analys och diskussion som värderingen genererar. Referenser WiBe 4.1, Recommendations on Economic Efficency Assessments in the German Federal Administration, in Particular with Regard to the Use of Information Technology http://www.eu.wibe.de/wibe_framework/recommendation41/recommendation41.html ADAE (2006) MAREVA methodology guide: Analysis of the value of ADELE projects, http://ec.europa.eu/information_society/activities/egovernment/docs/pps/2_mareva_methodology_guide.ppt

Definition av värderingsområden Politisk angelägenhet/efterlevnad av regelverk efterlevnad av lagar uppfyllande av integritets- och säkerhetskrav korrekta rutiner och arbetsprocesser överensstämmelse med andra krav och rekommendationer Teknisk angelägenhet angelägenhet att förändra/byta ut befintliga processer/system Samhällsnytta privatpersoner företag och ideella organisationer ”allmänna nyttigheter” (samhällsnytta) Nytta förvaltning den egna myndigheten/kommunen/landstinget andra offentliga organisationer Kostnad uppskattad livscykelkostnad för satsningens genomförande Risk satsningens komplexitet och identifierade risker kopplade till nyttorealisering lösning, genomförande, resurser osv. Skala 5) Väldigt hög 4) Hög 3) Medium 2) Låg 1) Väldigt låg 0) Obefintlig

Angelägenhet att förändra/byta ut befintliga processer/system Prioriteringsmodell Politisk angelägenhet, efterlevnad av regelverk Angelägenhet att förändra/byta ut befintliga processer/system Samhällsnytta Nytta förvaltning Kostnader Risk 5 Krav för att kunna efterleva lag Uppdrag i regleringsbrev eller särskilt direktiv Verksamhetskritiskt system måste ersättas för att undvika verksamhetsstopp med långt gående negativa konsekvenser (t.ex. pga. support upphör, bristfällig kapacitet/funktion, går ej at vidareutveckla) Satsningen kommer att resultera i dramatiska förbättringar inom kritiska områden Intäktsökningar/kostnadsreduceringar > 50 mnsek Utvecklingskostnader > 50 mnsek Satsningen kommer att resultera i dramatiska kostnadsökningar inom kritiska områden Satsningen är mycket komplex Väldigt många risker har identifierats kopplade till realisering av aktuella nyttor 4 Krav för att kunna efterleva förordningar, föreskrifter och riktlinjer Bedömd konsekvens av uppdrag i regleringsbrev eller särskilt direktiv Verksamhetskritiskt system måste ersättas för att undvika verksamhetsstopp med mycket negativa konsekvenser (t.ex. pga. support upphör, bristfällig kapacitet/funktion, går ej at vidareutveckla) Satsningen kommer att resultera i anmärkningsvärda förbättringar Intäktsökningar/kostnadsreduceringar mellan 50-30 mnsek Utvecklingskostnader mellan 50-30 mnsek Satsningen kommer att resultera i anmärkningsvärda kostnadsökningar Satsningen är komplex Många risker har identifierats kopplade till realisering av aktuella nyttor 3 Krav för att kunna efterleva rekommendationer Verksamhetssystem måste ersättas för att undvika verksamhetsstopp med negativa konsekvenser (t.ex. pga. support upphör, bristfällig kapacitet/funktion, går ej at vidareutveckla) Satsningen kommer att resultera i betydande förbättringar Intäktsökningar/kostnadsreduceringar mellan 30-20 mnsek Utvecklingskostnader mellan 30-35 mnsek Satsningen kommer att resultera i betydande kostnadsökningar Satsningen är relativt komplex Risker har identifierats kopplat till realisering av aktuella nyttor 2 Krav för att kunna efterleva uttalanden från politisk ledning Verksamhetssystem måste ersättas för att undvika negativa konsekvenser (t.ex. pga. support upphör, bristfällig kapacitet/funktion, går ej at vidareutveckla) Satsningen kommer att resultera i mindre förbättringar Intäktsökningar/kostnadsreduceringar mellan 20-10 mnsek Utvecklingskostnader mellan 20-10 mnsek Satsningen kommer att resultera i mindre kostnadsökningar Satsningen bedöms kunna leverera enligt plan De risker som identifierats bedöms inte påverka nyttorealiseringen 1 Antaget krav för att kunna efterleva uttalanden från politisk ledning Verksamhetssystem måste ersättas för att undvika minimala negativa konsekvenser (t.ex. pga. support upphör, bristfällig kapacitet/funktion, går ej at vidareutveckla) Satsningen kommer att resultera i marginella förbättringar Intäktsökningar/kostnadsreduceringar <10 mnsek Utvecklingskostnader < 10 mnsek Satsningen kommer att resultera i marginella utvecklingskostnader Satsningen är inte komplex och det är mycket troligt att den kommer att kunna leverera enligt plan. De risker som identifierats har ingen påverkan på nyttorealiseringen