FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Samhällsekonomi 2.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Sjukvårdens kostnader 2030
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Handel i världen - varför då?
Årsbokslut för svensk turism 2013
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Enkel turismkunskap.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Barometerindikatorn och BNP Index medelvärde=100, månadsvärden respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Presskonferen s 15 februari Reporäntan höjs med 0,25 p.e. Hög tillväxt Inflationstrycket stiger på sikt Gradvis höjning av reporäntan ger en stabil.
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Kalmar län Arbetsmarknadsutsikterna våren 2014 Prognos för arbetsmarknaden
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
BNP  Bruttonationalprodukt  Samlade värdet av alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år BNI  Bruttonationalinkomst  Värdet av.
Projektet DUBBELT SÅ BRA. P rojektet DUBBELT SÅ BRA delfinansieras av ESF-rådet och är ett PO1-projekt Budget är på drygt 10 miljoner Projekttiden är.
Peru: ”det nya landet” med stora affärsmöjligheter.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
BNP i fasta priser.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Sveriges exportstrategi
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Barometerindikatorn och BNP Index medelvärde=100, månadsvärden respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi December 2012.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
K2: sid. 1 Kapitel 2 Varumarknaden   Hur bestäms produktionen på kort sikt?   Cirkulärt samband   Produktionen bestäms av efterfrågan   Efterfrågan.
Transportmedel vid export 2013
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
KONJUNKTURINSTITUTET
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Produktion, handel och transport
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt

Luftfartssektorn delas in i: 1.Flygbolag som transporterar människor och gods. 2.Markbaserad infrastruktur som inkluderar flygplatser, bagagehantering, incheckning, butiker och serveringar, flygtrafikledning och frakthantering. 3.Flygindustri som utvecklar, bygger och underhåller flygplanssystem, flygskrov och motorer. Luftfartssektorn bidrag till BNP och sysselsättning: 1.Direkta – produktionen och sysselsättningen hos företagen. 2.Indirekta – produktionen och sysselsättningen som skapas av luftfartssektorns svenskbaserade försörjningskedja. 3.Inducerade – produktionen och sysselsättningen som skapas av utgifterna från de som är direkt eller indirekt sysselsatta inom flygsektorn. 4.Katalytiska – spridningseffekter associerade med luftfartssektorn. Ex intäkter från utländska besökare som reser till Sverige via flyg, och den handelsvolym som direkt möjliggörs genom transport av varor. Sveriges luftfartssektor

Svenska arbetstillfällen och produktion som stöds av luftfartssektorn Sammantaget sysselsätter luftfartssektorn personer och de skatter som genereras direkt av branschen uppgår till 26,2 mdr årligen. FÖRENINGEN Svenskt Flyg Luftfartens bidrag av produktion och arbetstillfällen i Sverige Svenska arbetstillfällen och produktion som stöds av luftfartssektorn

Förbindelser inrikes och utrikes Luftfartssektorn betalar årligen 26.2 mdkr i skatter Under 2009 transporterade flygbolag registrerade i Sverige till från eller inom Sverige 8 miljoner passagerare & ton gods. Mer än reguljära internationella flygningar avgår från Sverige årligen, med 137 flygplatser i 45 länder som destination. Över inrikesflygningar innebar att 4,7 miljoner säten var tillgängliga för passagerare årligen, med cirka 40 flygplatser som destination Mer än reguljära internationella flygningar avgår från Sverige årligen, med 137 flygplatser i 45 länder som destination. Över inrikesflygningar innebar att 4,7 miljoner säten var tillgängliga för passagerare årligen, med cirka 40 flygplatser som destination Totalt sett under 2009 fraktades 25 miljoner passagerare och ton gods till, från och inom Sverige 2009.

Sammantaget bidrar svenska flygbolag med 5,4 mdkr och har ca 6000 anställda i Sverige. Flygbolagen Regional fördelning av reguljära resor som utgår från Sverige Svenska arbetstillfällen och produktion som stöds av flygbolag

Totalt över 31 miljoner passagerare anländer till eller avreser från svenska flygplatser varje år. Flygets markbaserade infrastruktur sysselsätter människor och bidrar direkt med cirka 14,9 mdkr till den svenska ekonomin (BNP). Flygplatserna och markbaserade tjänster Regional fördelning av svenska passagerarflyg Svenska jobb och produktion som stöds av flygplatser och markbaserade tjänster

Flygindustrin sysselsätter personer, många i högkvalificerade ingenjörsroller och relaterade tekniska roller. Flygindustrin bidrar direkt med cirka 5,9 mdkr till den svenska ekonomin (BNP). Flygindustrin Flygindustri som andel av total tillverkningsindustri Svenska arbetstillfällen och produktion som stöds av flygindustri

Turismen, både för affärs- och fritidsändamål, bidrar mycket till ekonomin. Cirka 64 procent av de utländska besökarna i Sverige anländer med flyg, vilket är högre än genomsnittet för Europa. Utländska besökare spenderar ca 93 mdkr i Sverige och Passagerare som anländer med flyg spenderar uppskattningsvis 59,7 mdkr. För att besöksnäringen ska nå sina mål behöver flyget öka med 33%. Möjliggör besöksnäring och ett globalt näringsliv Utländska besökares ankomster till EU per färdsätt under 2009 Resandets och turismens bidrag till Sveriges BNP och sysselsättning

Medan flygfrakt står för mindre än 1 procent av tonnaget för EU:s handel utgör flygfrakt 22 procent av värdet för EU:s handel med resten av världen fraktades ton gods till, från och inom Sverige Flygfrakt möjliggör svensk handel Andel av EU:s handel med övriga världen som transporteras med flyg Regional fördelning av svensk flygfrakt (ton)

Tillgång till bra förbindelser med omvärlden genom flygtransporter är avgörande för långsiktig ekonomisk tillväxt. Långsiktig ekonomisk tillväxt kräver:  Lägre transportkostnader, särskilt över långa avstånd, vilket bidrar till att öka konkurrensen eftersom leverantörer kan serva ett större område. Tillgång till nya marknader.  Ökad flexibiliteten i utbudet av arbetskraft.  Möjlighet att satsa på sina komparativa fördelar.  Möjlighet till nya affärsmetoder, t.ex. just-in-time-lagerhantering som är beroende av snabb och pålitlig frakt av varor.  Ökad tillgängligheten som direkt skulle generera miljarder i ökade intäkter till den svenska ekonomin. Luftfart möjliggör ekonomisk tillväxt

 Luftfarten har en betydande påverkan på svensk ekonomi. Den lämnar ett bidrag på 1,7 procent till Sveriges BNP. Luftfartsektorn sysselsätter personer och generera 26,2 mdr i skatter årligen.  Tillgängligheten mellan städer och marknader är direkt kopplat till produktivitet. Tillgänglighet för företagen och mobilitet för människor är helt avgörande för långsiktig tillväxt.  Produktiviteten hos de som jobbar i flygsektorn mer än dubbelt så hög som genomsnittet i Sverige.  Luftfarten är en investeringsintensiv sektor som genererar spinn-off effekter till samhället inom många områden.  Det uppskattas att en 10-procentig förbättring av förbindelsegraden i förhållande till BNP skulle medföra en årlig ökning av Sveriges BNP på 2,0 mdkr på lång sikt. Slutsatser