Mikro eller Makro?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Sociologiska studier om klass
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kulturell och ideologisk jämförelse
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Vetenskaplig Metod.
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Pedagogisk dokumentation
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
Mindfulness – en hjälp på vägen
ERGONOMI Vad är det?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Flickors psykiska ohälsa
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Att göra en sociologisk analys. Analys 1.”plocka isär” verkligheten”, leta efter detaljer 2.Sätt samman till ett sammanhang (syntes) 3.Tolkning.
Hur gör man en debattartikel?
Den magiska dörren.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
BREDDAD REKRYTERING.
Att lära sig att analysera
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Sociologi.
Mikro eller Makro?.
Formellt, skarpt och snyggt
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
En sociologisk blick på kriminologi -En introduktion.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Presentationens avskrift:

Mikro eller Makro?

Metod och analys Mikronivå Makronivå Mikronivå En undersökning på strukturell nivå – handlar om att synliggöra strukturer i samhället Här använder man mestadels kvantitativa metoder – hur många barn från arbetarhem studerar vidare till universitet/högskola? Att utgå från ett större statistisk material ofta en enkät eller studera statistik från SCB (statistiska centralbyrån) Om du istället vill studera människors interaktion och förstå de som aktörer använder du kvalitativa metoder. Då är du nog mer intresserad av att ta reda på hur arbetarbarn upplever skolan? Då använder du metoder som observationer och intervjuer

Att göra en sociologisk analys av en livsberättelse Vad säger en människas liv om samhället?

Ha ett kritiskt perspektiv Sociologisk analys Tematisera Empirin Förförståelse Ställ frågor till ditt material Gör det självklara främmande Testa olika perspektiv Kontrastering – vad är inte… Komplettera empirin Pröva empirin mot teorier och begrepp Underbygg med statistik Andra exempel (från tidningar) som kan komplettera Var reflekterande Reflektera utifrån erfarenheter, andra studier och dokumentärer Ha ett kritiskt perspektiv Belysa maktförhållanden, svårigheter och orättvisor Var självkritisk Pröva dina slutsatser

Tematisera empirin ( berättelsen) Ställ frågor till materialet (berättelsen)? Hitta nya perspektiv att göra sig främmande för det självklara testa olika nivåer som aktör vs struktur, då och nu, kaos vs ordning, normalt vs avvikande Betrakta allt som symboler för olika sociala och kulturella koder

Hitta citat som betyder något

Citat – empiriska exempel ”asch, dom var ju bara jobba, jobba, jobba. Jobbade man fick man kvarsittning. (…) Jaha, trevligt det här var, inte alls eller så, man kände liksom att man inte hörde hemma liksom. Jag har aldrig fått chansen att slippa skolan (…) Och kom jag inte till skolan kom skolan och hämtade mig.” Camilla 17år (D-uppsats 2002, Johan Larsson)

Citat – empiriska exempel ”Ja, det kommer någon som rispat sig. Ja, du får gå in och tvätta dig, du kan inte springa runt här och vara blodig. Så ska man försöka så långt det är möjligt att nonchalera det självdestruktiva. Vill du något ska du prata och inte hålla på att skära dig och visa upp det. Du ska berätta vad som är fel istället” Makt, motstånd och tillit (2000)

Empiriskt exempel: Av en plats ”Jag kan i princip säga att detta här är ju slutstationen. Många har gått från barnpsyk, ungdomshem, vuxenpsyk, och ingenting fungerar. Man får ha detta i åtanke att de tjejer vi får hit, att de ofta har fått 10chanser innan, psykologer, barnpsyk och uppåt” Regionpsykiatriska kliniken 1999

Koppling till begrepp och teori Detta går att förstå utifrån Emersons (1981) begrepp ”last resort”. Det är en samhällelig åtgärd som egentligen inte är önskvärd, men som tas till när det saknas alternativ. Det är en åtgärd då man i första hand försöker lösa den intagnes problem; utan istället ge denne en ”normaliserande bot” i institutionell regi” (Emerson,1981).

Kontrastering – vad är inte katte? Var saknas på Möllan? Katte vs spyken, två socioekonomiska identiska skolor men ändå väldigt olika bilder och identiteter

Exempel ur ”en klass för sig” av Fanny Ambjörnsson Sp-tjejer om BF BF-tjejer om Sp ”Vill du veta vad folk egentligen tycker? …BF är såna som har savannbyxor där stringtrosorna syns igenom, värsta råsminkningen. Tjaba, så försöker de vara coola. De har inte samma trygghet hemifrån och därför får de attityd” Karin SP ”Tjejerna i Natur och Samhälls är finare kan man säga. De går liksom med sina små dräkter i skolan. De är lite fina i kanten, lite mer strikta. De sitter typ inte i korridoren och skriker ”bajskorv”, utan kanske fint på caféer istället. Släpper typ inte loss. De kanske tar ett ”ett glas viiin med lite vatten till” Jenny BF

Komplettera ert material med statistik, teori och andra exempel Alltså fördjupa och analysera Komplettera med statistik eller fakta som fördjupa Ta upp olika teorier kring etnicitet, klass och genus utifrån er berättelse

Ha ett kritiskt perspektiv? Var självkritiska, ifrågasätt era metoder och slutsatser Var samhällskritisk: Belysa maktförhållanden, diskriminering och orättvisor Pröva era slutsatser