Förskolan i fokus Malmö 15 oktober

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Framtidens trygghetsboende
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Den svenska förskolan.
Exempel utifrån ett antal målområden
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Kommer välfärdsstaten att överleva globaliseringen?
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Välkomna!.
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
CECILIA MINAMIZEN CV.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Nordiskt nätverk för formell vuxenutbildning
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Från skolforskning … till forskning i skolan
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Läroplansträff fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Forskningsöversikt Lärarutbildningen  Peter Bengtsson
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Vilken förskola går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Planering i matematikundervisning
Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Utbildningsvetenskap i förskolan
Presentationens avskrift:

Förskolan i fokus Malmö 15 oktober

Förskolan i förändring Mellan socialpedagogik och skolförberedelse Sven Persson, Professor i pedagogik Ingegerd Tallberg Broman, Professor i pedagogik Fakulteten för lärande och samhälle Malmö högskola

Föreläsningens teman Förskolans förändring från socialt orienterad verksamhet till skolförberedelse. Professionellt perspektiv: styrning och professionernas ställning. Institutionellt perspektiv: Vad är förskolan för en plats? Vilket barn har förskolan velat skapa?

Historiskt: en del i socialpolitiken

OECD: två olika närmande Skolförberedande och skolliknande (anglosachiska länder bl a) Grund för livslångt lärande och för livet (socialpedagogisk tradition) (Norden bl a) Vart är vi på väg? SEKTION

Socialpedagogik Integration av omsorg och utbildning Betoning av barns utveckling och välbefinnande. Kvalitet: en helhetssyn på barnen Exempel på nationer: Danmark, Finland, Norge och Sverige Abrar Hasan, 2007, Starting strong 2006

Socialpedagogik Barns deltagande, demokrati, autonomi och frihet. Betonar barns lek, relationer, nyfikenhet och meningsskapande. En utbildningsfilosofi som betonar psykologisk och social utveckling istället för formell undervisning. Är mer lokal, barnfokuserad och holistisk. Jensen (2009, p. 17); Skriver Jensen, Broström & Hansen (2010)

Skolförberedelse: Betonar lärande och utbildning

En skolförberedande förskola? Tydligare lärandeinriktning Ämnen och ämnesdidaktik Tydligare arbets- och ansvarsfördelning mellan förskollärare och barnskötare Tydligare ansvarsutkrävande av förskolechef

Det politiska sökandet efter framgångsfaktorer Strålkastarna riktas mot de yngsta barnen

Heckman - glad Nobelpristagare

Förskola som social och ekonomisk investering

Utbildning – människosyn ”Every education system has a moral goal that it tries to attain. It wants to produce a certain kind of human being. This intention is more or less explicit, more or less a result of reflection; but even the neutral subjects like reading, writing and arithmetic, takes their place in their vision of the educated person.” (Bloom, 1997, s 498).

Vad önskar du dig?

SMÅ BARN och STORPOLITIK

En förändrad förskola? Reviderade läroplaner Ökad byråkrati och kontroll Standardisering Homogenisering Tester och bedömningar

Professionernas perspektiv Vad betyder denna förändring för professionerna? För professionernas innehåll?

Professions- aktörsstyrd verksamhetsutveckling

De yrkesverksamma utvecklade förskolan – Sent statligt och kommunalt intresse och styrning 1975 10 % 1985 32 % 1995 49 % 2005 77 % 2009 86 % 2012 89%

Förändrad situation- Statlig och kommunal styrning och reglering Reviderad läroplan Ny skollag Ny lärarutbildning Lärarlegitimation Inspektion Utvärdering och kontroll Internationella överenskommelser Barn o förskola som investering

Professionsutveckling Att kunna inta och lyssna in olika perspektiv Att bibehålla aktörsskap

Vad händer med förskolans identitet? Vem jag är blir viktigare än vem jag ska bli

Historien skapar Doxa – institutionell identitet Det (underliggande) som tas för givet, ”goes without saying” Föreställningar som konstitueras och kontrolleras genom språket Dominerande institutionella diskurser som fungerar som sammanhållande och gemenskapande värderingar och normer

”Vi är ju inte som skolan” inga lektioner, barnen är inte elever, lek och lärande, inte lektioner och rast undervisning och didaktik har setts som överföring av kunskaper Betoning på trygghet och social kompetens

Ny institutionell identitet? Lek och lärande, omsorg, helhet Skolförberedande, ämnesinriktningar och lärande Samhällsprojektet har påverkat

Ska förskolan bli skola? Här slutar del 1

Vad händer med EDUCARE – omsorg och utbildning

Identitetsbyte?

Hur ser förskolepersonal på sig själva? Potential!

Tack för deltagandet