Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Förskolan i förändring Mellan socialpedagogik och skolförberedelse Sven Persson, Professor i pedagogik Ingegerd Tallberg Broman, Professor i pedagogik Fakulteten för lärande och samhälle Malmö högskola
Föreläsningens teman Förskolans förändring från socialt orienterad verksamhet till skolförberedelse. Professionellt perspektiv: styrning och professionernas ställning. Institutionellt perspektiv: Vad är förskolan för en plats? Vilket barn har förskolan velat skapa?
Historiskt: en del i socialpolitiken
OECD: två olika närmande Skolförberedande och skolliknande (anglosachiska länder bl a) Grund för livslångt lärande och för livet (socialpedagogisk tradition) (Norden bl a) Vart är vi på väg? SEKTION
Socialpedagogik Integration av omsorg och utbildning Betoning av barns utveckling och välbefinnande. Kvalitet: en helhetssyn på barnen Exempel på nationer: Danmark, Finland, Norge och Sverige Abrar Hasan, 2007, Starting strong 2006
Socialpedagogik Barns deltagande, demokrati, autonomi och frihet. Betonar barns lek, relationer, nyfikenhet och meningsskapande. En utbildningsfilosofi som betonar psykologisk och social utveckling istället för formell undervisning. Är mer lokal, barnfokuserad och holistisk. Jensen (2009, p. 17); Skriver Jensen, Broström & Hansen (2010)
Skolförberedelse: Betonar lärande och utbildning
En skolförberedande förskola? Tydligare lärandeinriktning Ämnen och ämnesdidaktik Tydligare arbets- och ansvarsfördelning mellan förskollärare och barnskötare Tydligare ansvarsutkrävande av förskolechef
Det politiska sökandet efter framgångsfaktorer Strålkastarna riktas mot de yngsta barnen
Heckman - glad Nobelpristagare
Förskola som social och ekonomisk investering
Utbildning – människosyn ”Every education system has a moral goal that it tries to attain. It wants to produce a certain kind of human being. This intention is more or less explicit, more or less a result of reflection; but even the neutral subjects like reading, writing and arithmetic, takes their place in their vision of the educated person.” (Bloom, 1997, s 498).
Vad önskar du dig?
SMÅ BARN och STORPOLITIK
En förändrad förskola? Reviderade läroplaner Ökad byråkrati och kontroll Standardisering Homogenisering Tester och bedömningar
Professionernas perspektiv Vad betyder denna förändring för professionerna? För professionernas innehåll?
Professions- aktörsstyrd verksamhetsutveckling
De yrkesverksamma utvecklade förskolan – Sent statligt och kommunalt intresse och styrning 1975 10 % 1985 32 % 1995 49 % 2005 77 % 2009 86 % 2012 89%
Förändrad situation- Statlig och kommunal styrning och reglering Reviderad läroplan Ny skollag Ny lärarutbildning Lärarlegitimation Inspektion Utvärdering och kontroll Internationella överenskommelser Barn o förskola som investering
Professionsutveckling Att kunna inta och lyssna in olika perspektiv Att bibehålla aktörsskap
Vad händer med förskolans identitet? Vem jag är blir viktigare än vem jag ska bli
Historien skapar Doxa – institutionell identitet Det (underliggande) som tas för givet, ”goes without saying” Föreställningar som konstitueras och kontrolleras genom språket Dominerande institutionella diskurser som fungerar som sammanhållande och gemenskapande värderingar och normer
”Vi är ju inte som skolan” inga lektioner, barnen är inte elever, lek och lärande, inte lektioner och rast undervisning och didaktik har setts som överföring av kunskaper Betoning på trygghet och social kompetens
Ny institutionell identitet? Lek och lärande, omsorg, helhet Skolförberedande, ämnesinriktningar och lärande Samhällsprojektet har påverkat
Ska förskolan bli skola? Här slutar del 1
Vad händer med EDUCARE – omsorg och utbildning
Identitetsbyte?
Hur ser förskolepersonal på sig själva? Potential!
Tack för deltagandet