Forskningsprogrammet ELAN -hur människans beteende och värderingar påverkar elanvändningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Vet du om att klimatet förändras?
Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.
1. Varför finns det pengar?
Vindkraft i Norrköpings kommun
~ Den första mobiltelefonen ~
Spara el Enkla och konkreta tips på hur du kan banta din elräkning!
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Klimatsmart belysning
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Värme i villan.
Kostnadsfri och opartisk kommunal service
MDK.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Livsmedelskvalitet ur olika perspektiv Vad anser livsmedelsbranschen? Agneta Dreber 19 januari 2011 Foto: Svensk Mjölk.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Ett projekt inom Lean Automation
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Internationell Ekonomi
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Vad är du för typ av person?
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Turismens historia kapitel 2.
Nätbaserade kurser.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Elmarknadens vinnare och förlorare Medial debatt vintern FERA 16 februari 2011 Per Forsling.
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
Prismodeller för egenproduktion av el Christer Bergerland Fortum Power & Heat AB.
Utvärdering + uppföljning = resultat
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Smarta nät - en ny plattform för hållbara ICT-lösningar Per Everhill Affärsutvecklare Tekniska verken.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
El produktion och distribution
Tillsammans räddar vi liv
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Fiber är så mycket mer än bara snabbt internet…
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Peter Fröst, arkitekt, PhD Chalmers Tekniska Högskola Reflektioner från det första året som adjungerad professor i vårdbyggnad.
Prisförändringsprövning Anders Sandoff Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Så här sparar Landstingsfastigheter på energi BILD 2 Energianvändning och klimatpåverkan.
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Hur smart kan man bli som elkund?. Svensk Energi - elbranschens samlade röst 169 medlemskoncerner – 351 företag 88 elproducenter – MW 157 elnätsföretag.
Energi Miljöombudsträff 14/
De utmaningar vi arbetar med inom ramen för CITyFiED-projektet finns i många bostadsområden i Sverige och runt om i Europa. Med innovativa lösningar för.
Nationalekonomi – vad är det?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Vi kan påverka vår energianvändning ENERGIFAKTA.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Fler och fler kunder vill leva mer elektriskt
Lokalkraft Sverige En sammanslutning av ett fyrtiotal lokala energileverantörer som verkar för att skapa goda förutsättningar för att medlemsföretagen.
Presentationens avskrift:

Forskningsprogrammet ELAN -hur människans beteende och värderingar påverkar elanvändningen Programmet utgör ett centralt kunskapsnav för energiföretag forskarvärlden, myndigheter och konsumenter Behandlar kortsiktiga och långsiktiga forskningsfrågor i en gränszon mellan samhällsvetenskaplig, teknisk och ekonomisk forskning 2006-2009, ca 5 Mkr/år

Ägarbyte i 700 000 småhus från 60-, 70- och 80-talet Nya ägare gör förändringar Småhusägarna som ska fatta beslut är många Över hälften av byggnaderna har direktverkande eller vattenburen el som uppvärmning

Beslut om långsiktiga investeringar i nytt uppvärmningssystem eller åtgärder på klimatskalet kräver missnöje med nuvarande förhållanden Missnöje ger öppenhet för förändring och mottaglighet för information Information från grannar är betydelsefullt Ekonomiska incitament eller styrmedel kan påskynda beslutsprocessen Bidrag förstärker energiåtgärden

Inte mer komplicerat att bo i ett passivhus än i ett ”vanligt hus” De boende hade inte köpt husen av miljöskäl men lärde sig gärna nya rutiner för att få en bra värmekomfort Nyinflyttade grannar talade gärna om passivhusets teknik och nya rutiner Användning av hushållsapparater är en del av värmehanteringen - tvättmaskinen ”varm och skön” Stimulerar till elhushållning?

De nya kraven på månadsavläsning har inneburit att elnätbolagen har installerat fjärravlästa elmätare för alla brukare. För branschen har detta inneburit mycket arbete. Kunden har dock få förväntningar på vad mätarbytet kan ge för fördelar Stora utvecklingsmöjligheter för energibolagen att använda mätningarna till att förstärka kundrelationen genom att skapa tillit och förtroende

De undersökta verktygen kompletterar varandra Visualisering av elanvändning kräver eftertanke både vid val av informationskanal och hur informationen presenteras De undersökta verktygen kompletterar varandra Samtliga verktyg bidrar till en mer medveten elanvändning Verktygen skall finnas vid behov Trådlös display Ger direkt information utan tidsfördröjning Grafisk information på elräkning Når i stort sett alla kunder Ger uppföljning under längre tid Webbaserad statistik i dator Ger både direkt information och uppföljning under längre tid Aktivt val att gå in på webbsidan Mottaglighet för information är större Trådlös display Grafisk information på elräkning Webbaserad statistik i dator

För att elkonsumenten skall förstå om dess elanvändning är liten eller stor så behöver den visas ihop med någon form av absolutnivå. Jämförelsen kan göras mellan nuvarande och tidigare elanvändning och med andra elanvändare Målstyrning blir tydligare vid jämförelse med sig själv Undviker problem med att skapa godtagbara jämförelsegrupper Undviker att elkonsumenten nöjer sig med att vara bättre än medel

Tydliga diagram eller stapeldiagram i kombination med färgsymbolik fungerar bäst vid information om elanvändning

Tre företags webbaserade statistiktjänst där den egna elanvändningen presenteras grafiskt har analyserats. Mindre än hälften av hushållen använder tjänsten Det är omöjligt att slå fast huruvida statistiktjänster leder till minskad eller ökad elanvändning Det krävs ett stort intresse och engagemang för att minska sin elanvändning och där utgör en statistiktjänst en bra hjälp De flesta av hushållen använder tjänsten för att kontrollera sin elanvändning

Flera projekt inom ELAN visar att konsumenten har ett behov av att se och förstå elanvändning för olika apparater. Det kan vara denna information som behövs för att konsumenten ska få en mer medveten och effektivare energianvändning. Här finns stora affärsmöjligheter för utveckling av produkter och tjänster.

Mobilen har stora möjligheter som informationskanal för att förmedla individuell elanvändning Projektet Visual Wattch har testat mobilen som larmklocka för lågt eller högt elpris larmklocka för hög elanvändning informationskanal vid strömavbrott

Frågan om el och energi står långt ner på konsumenternas dagordning. Hur ska deras intresse och engagemang för frågan kunna ökas? Det är tillåtet att inte förstå sin elräkning Förståelse är grunden för ett förändrat beteende Vad är 1 kWh? Hur väcks intresse? Informationskampanj designad av studenter på Malmö högskola

Hushållen blir alltmer välutrustade med datorer, spel, tv, cd-spelare, video, mobiltelefoner mm. Trenden mot individualisering gör att allt fler i familjen skaffar egna apparater. Idag tar de 20% av hushållselen, i framtiden kan det bli uppåt 50%. Standby-användning är svår att påverka Bekvämlighet prioriteras högt Risk för rebound-effekter

De nya kraven på månadsavläsning har medfört att ca 90 % av de mätare som nätföretagen nu har installerat är mätare som också klarar timmätning. Fördelar med timvärden för elkonsumenten Ökad kunskap och kontroll över sin elanvändning Prismodeller på timnivå ger möjlighet att styra för att undvika pristoppar   Fördelar med timvärden för elleverantör, nätföretag och samhälle Nya tjänster för att hjälpa konsumenten att budgetera, analysera och påverka sin elanvändning. Tariffer på timnivå vilket minskar elleverantörens riskexponering Genom smarta nättariffer kan kraftiga toppar i det totala effektuttaget dämpas och nätets kapacitet utnyttjas effektivare. Kollektivt agerande som minskar toppbelastningar leder till generellt lägre prisnivå

Fältförsök har gjorts i eluppvärmda hushåll med vattenburna uppvärmningssystem. Värmeeffekten har styrts genom att effektuttaget drogs ner under perioder med höga elpriser. Detta ger nya möjligheter för energiföretagen att undvika stora belastningar med sammanlagrade effekttoppar. Påverkan på värmekomforten är liten Uppvärmningssystemet försökte inte kompensera för temperaturfallet efter effektstyrning Det går att lagra värme alstrad under perioder med lågt pris Prototyp för enkel och billig styrutrustning har utvecklats

Fältförsök där eluppvärmda hushålls elanvändning debiterades timvis visar att prisstyrning fungerar. Konsumenterna agerade aktivt Konsumenterna lärde sig hur elpriset varierar Tariffen bör vara enkel att förstå Direkt styrning enklare för kunden

Den svenska elmarknaden har varit avreglerad i över 10 år Den svenska elmarknaden har varit avreglerad i över 10 år. Statistik visar att antalet byten av elleverantör och avtal är begränsat. En studie i ELAN har visat att konsumenterna har flera goda skäl när de till synes inte är aktiva på elmarknaden. Information finns, den är trovärdig men inte inspirerande Man är nöjd och lojal med sin leverantör Flera bindningar minskar viljan att byta Man har kommit fram till att nyttan med byte är obetydlig Man är rädd för att något går snett i bytet och då orsakar mer besvär än nytta

De har tillit till att elnätbolagen snart ska ha åtgärdat felet Glesbygdens elkonsumenter har både en mental och teknisk beredskap till att hantera längre elavbrott. De har tillit till att elnätbolagen snart ska ha åtgärdat felet De anser att 12-24 timmar elavbrott är acceptabelt Många av hushållen har stearinljus, ficklampa, portabla elverk eller har en kamin installerad Lokal samverkan mellan kommun och nätbolag ger bättre planering och info Samarbete mellan kommuner och elnätbolag ger bättre planering och tydligare information

Egna solpaneler och egen vindkraft har börjat etablera sig på marknaden. Privatpersoner som producerar el har valt detta främst av ideella skäl Småskalig elproduktion ger nya affärsmöjligheter för energibolag Krav på timmätning och smarta nät behöver utvecklas

Programledare för ELAN är Monika Adsten, Elforsk För mer information se: www.elanprogram.nu www.elforsk.se Tjugo russin från ELAN-kakan har genomförts av Åsa Wahlström, CIT Energy Management och Anders Göransson, Profu Grafisk form har gjorts av Gabriella Lindgren Januari 2010