Syfte, indelning och hänsynsregler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Miljöbalken.
Energimyndighetens kurs för tillsynsmyndigheter
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Vad är en miljökvalitetsnorm?
Allmänna hänsynsregler
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Hantering av brännbart avfall
Kulturmiljöfrågor i PBL
Lag om skydd mot olyckor
Introduktion till miljörätten
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Varuinformationsblad
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Hållbar utveckling.
Strandskydd och miljöpolitik
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Handläggning enligt SoL
Hygienrutiner i förskolan
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Biogasutbildning 2011 Projektgrupp Swebgas Patrik Ullerud Maria Rydén Jesper Ring Mirel Kevric Emil Lundberg.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
MARK LUFT VATTEN MILJÖKUNSKAP.
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vem ansvarar för miljön?
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Advokat Anders Linnerborg
Skyltar, tillstånd och tillsyn
DEN NYA KAMERALAGEN.
Nedlagda kommunala deponier
Offentlighet och sekretess
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Utbildning miljösamordnare Göteborgs Universitet
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Miljöskador.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Energitillsyn Martina Berg. Privat och offentlig samverkan Lokal, regional, nationell och internationell samverkan AnalysTeknikEnergieffekt ivisering.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Basal hygien Allmänt SOSFS 2015:10 (Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg)  7 kap 4 § patientsäkerhetsförordningen.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
Miljö Ekonomiska Sociala
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Energiförsörjningen och miljön
Miljöbalken SFS 1998:808.
Hållbar användning av bekämpningsmedel
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Syfte, indelning och hänsynsregler Miljörätt Syfte, indelning och hänsynsregler Aldijana Puskar Brinellgymnasiet

De olika ”rätterna” Offentligrätt Privaträtt Folkrätt Statsrätt Kommunalrätt Förvaltningsrätt Civilrätt Straffrätt Internationell privaträtt Arbetsrätt Köprätt Aldijana Puskar

Författningarnas dignitet EG-rätt (förordningar-direkt gällande, direktiv- implementeras i nationell lagstiftning) Grundlagar (två riksdagsbeslut med mellanligaande val) Lagar (stiftas av riksdagen) Förordningar (meddelas av regeringen) Föreskrifter (meddelas av myndigheter) Allmänna råd (meddelas av myndigheter) Aldijana Puskar

Miljöbalkens syfte Miljöbalken syftar till: Att främja en hållbar utveckling så att vi och kommande generationer ska tillförsäkras en hälsosam och god miljö. Utvecklingen bygger på att naturen har ett eget skyddsvärde, den är inte bara för människans skull. Människan har ett förvaltsansvar både nu och i framtiden. Aldijana Puskar

Miljörätten är indelad i 4 områden Plan och marklagstiftning, där användning av olika slags mark- och vattenområde regleras. Reglerna om fysisk planering är centrala inom detta område. Skyddslagstiftning som syftar till att skydda den yttre miljön mot föroreningar, buller och andra störningar. Aldijana Puskar

Miljörätten är indelad i 4 områden 3. Lagstiftning om utvinning av naturresurser. Denna lagstiftning har olika syften, där ett är att kontrollera och begränsa exploatering och ett annat är att underlätta samhällsekonomiskt nyttig exploatering. 4. Lagstiftning om vissa anläggningar, där ellagen och väglagen är två exempel. Aldijana Puskar

Miljöbalkens (SFS 1998:808) fem grundstenar Människans hälsa och miljön skall skyddas mot skador och olägenheter somorsakas av föroreningar eller annan påverkan. Natur- och kulturområden skall skyddas och vårdas. Den biologiska mångfalden skall bevaras. Aldijana Puskar

Miljöbalkens fem grundstenar 4. Mark, vatten och fysisk miljö i övrigt skall användas så att en från ekologisk, social och samhällsekonomisk synpunkt god hushållning tryggas. 5. Återanvändning och återvinning liksom annan hushållning med material, råvaror och energi skall främjas så att ett kretsloppssamhälle uppnås. Aldijana Puskar

Kapitel 1-6 Övergripande bestämmelser som gäller alla verksamheter och åtgärder som faller inom ramen för balkens tillämpningsområde. Detta första kapitel innehåller balkens syfte, dess tillämpningsområde och beskriver hur den ska tillämpas. Där finns allmänna hänsynsregler som är en form av handlingsplaner, hushållningsregler, samt bestämmelser om miljökvalitetsnormer och miljökonsekvensbeskrivningar. Aldijana Puskar

Kapitel 7-8 Naturvårdslagstiftning, vilket innebär frågor om skydd av naturen. Det gäller ex frågor om nationalparker, naturreservat, kulturreservat, vattenskyddsområden, strandskydd och biotopskydd. Centralt är intresseavvägning, som rör frågor där avvägning måste göras mellan allmänna och enskilda intressen. Aldijana Puskar

Kapitel 9-15 Särskilda bestämmelser om vissa typer av verksamheter. Denna avdelning har en inriktning som tidigare täcktes av ex miljöskyddslagen och lagen om kemiska produkter. Där finns bestämmelser som gäller hälsoskydd, förorenade områden, vattenverksamhet, bestämmelser om brukande och användning av mark genom täktverksamhet, jordbruk och vilthägn, genteknik, kemikaliebestämmelser och bestämmelser rörande biotekniska organismer samt bestämmelser om producentansvar och den kommunala renhållningsskyldigheten. Aldijana Puskar

Kapitel 16-25 Prövning av mål och ärenden, som bland annat är en sammanfogning av bestämmelser om tillstånd och dispenser. Det gäller exempelvis förfaranden vid ansökningsärenden. Aldijana Puskar

Kapitel 26-28 Tillsyn, avgifter och tillträde, berör målen med tillsynsverksamhet och reglerar tillsynsmyndigheternas befogenheter, m.m. Aldijana Puskar

. Kapitel 29-30 Regler om straff och sanktionsavgifter. Kapitel 31-33 Bestämmelser om ersättning, regler om skadestånd, miljöskadeförsäkring, saneringsförsäkring, etc. Aldijana Puskar

Allmänna hänsynsregler Bevisbörderegeln (2:1) Kunskapskravet (2:2) Försiktighetsprincipen (2:3) Förorenaren betalar (2:3) Bästa möjliga teknik (2:3) Produktvalsprincipen (2:4) Aldijana Puskar

Allmänna hänsynsregler Hushållningsprincipen (2:5) Kretsloppsprincipen (2:5) Lokaliseringsprincipen (2:6) Skälighetsregeln (2:7) Skadeansvaret (2:8) Aldijana Puskar

Bevisbörderegeln 2:1 SFS 1998:808 Den som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd, eller har bedrivit en verksamhet som kan antas ha orsakat skada eller olägenhet för miljön, ska själv visa att/hur hänsynsreglerna följs vid tillåtlighetsprövning tillståndsprövning godkännanden dispenser prövning av villkor (dock ej vid ersättning) tillsyn (omfattar mer än ovan) Bevisbördan kvarstår även efter avslutad verksamhet, dock bara för miljön Aldijana Puskar

Kunskapskravet 2:2 SFS1998:808 Kravet är allmänt hållet (”kunskap som behövs”). Kravet omfattar både kunskap om agerande och om miljön. Olika krav kan förväntas i olika sammanhang. För privatpersoner är det lägre krav än för utövare av miljöfarlig verksamhet. Krav på verksamhetsutövare (vu) ställs bl.a. vid upprättande av miljökonsekvensbeskrivning och ansökan om tillstånd, samt genom egenkontrollen. Andra kunskapskrav kan vara preciserade i lagstiftningen som vid hantering av vissa kemiska produkter Aldijana Puskar

Försiktighetsprincipen 2:3 SFS1998:808 Redan risken för skador och olägenheter är anledning nog för att agera (”förebygga , hindra, motverka”). Det behöver inte vara vetenskapligt bevisat att det blir en påverkan. Hänsyn måste också tas till miljöns känslighet. Aldijana Puskar

Förorenaren betalar 2:3 SFS1998:808 Det är den som orsakar eller riskerar att orsaka skador som ska stå för kostnaderna för förebyggande eller avhjälpande åtgärder. Aldijana Puskar

Bästa möjliga teknik 2:3 Vid yrkesmässig verksamhet ska bästa möjliga teknik användas (BMT). Utöver själva teknologin så inbegrips hur den appliceras, används, underhålls och avvecklas. Tekniken måste vara tillgänglig att använda, även ekonomiskt. Aldijana Puskar

Produktvalsprincipen 2:4 Vid användning eller försäljning av kemiska produkter ska ett aktivt val göras. Detta gäller fortlöpande eftersom nya kunskaper vinns och alternativ utvecklas. Regeln ställer inte krav på fullständig bevisning och är straffsanktionerad i 29:3. ~”KP elller BO som kan befaras medföra risker ska ersättas med sådana som kan antas vara mindre farliga” Det räcker inte att bara iaktta annan hänsyn. Aldijana Puskar

Hushållningsprincipen 2:5 Råvaror och energi ska användas så effektivt som möjligt. I första hand ska förnybara energikällor användas. Det måste hushållas med de ändliga energikällorna. Ex. Biobränsle istället för olja i kycklingstall. Aldijana Puskar

Kretsloppsprincipen 2:5 Återanvändning och återvinning ska utnyttjas. Det räcker inte att bara skapa återvinningssystem, utan volymen på flödena måste också beaktas. Aldijana Puskar

Lokaliseringsprincipen 2:6 Principen gäller främst nyetablering men även vid utvidgning. Valet av plats ska inte förhindra andra resursanspråk. ”ändamålet ska kunna uppnås med minsta intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön” Ex. Utvidgning av täktverksamhet Aldijana Puskar

Skälighetsregeln 2:7 Nyttan av försiktighetsmått ska vägas mot kostnaderna. Kraven i 2:2-2:6 ska uppfyllas om det inte anses orimligt Miljökvalitetsnormer får dock aldrig överskridas. Jämför ”inte orimligt” med rimligt! Aldijana Puskar

Skadeansvaret 2:8 Ansvaret att avhjälpa kvarstår tills skadan eller olägenheten för miljön har upphört. Ansvaret omfattar mer än föroreningsskador. Istället för avhjälpande kan det bli tal om ersättning Aldijana Puskar