Lekplatsen som lärandemiljö. Lekplatsfysik Varför lekplatsfysik? Förskola Årskurs 1-3 Årskurs 4-6 Exempel på experiment Fritt Fall Kana Gungbräda Gunga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Det första du bör göra är att rita horisonten
Att dras in mot föremålets mitt
Fritt fall – ett fall i vakuum
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Sorteringslek i skogen
Kraft och tryck Kapitel 6.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Matematik med föräldrar
Den teoretiska fysikens historia
Fysik.
Lektion 1 Hur kommer det sig att man kan bestämma massan på en kork genom att släppa ner den i ett mätglas innehållande vatten?
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Kraft Profilen Centripetalkraft Lyftkraft Muskelkraft Motkraft
Mekanik Sammanfattning.
Årskurs 8 Fysik – Energi.
Rörelse och kraft Sid
Fritt fall Sid
Newtons 2:a lag En linjär rörelse beskriver grejer som rör sig med en konstant fart eller är i vila (mekanisk jämvikt) MEN Det mesta som rör sig gör det.
Kraft och Rörelse Prov Ons v.20
Rörelse Kapitel 7.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Krafter Sid
Gravitationen = Gravitationskraften = Tyngdkraften
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Kapitel 6 Kraft och tryck
Och annat runt omkring det!
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Gravitationen = Gravitationskraften = Tyngdkraften
Mekanik.
Förmågor och centralt innehåll
Newtons 2:a lag En linjär rörelse beskriver grejer som rör sig med en konstant fart eller är i vila (mekanisk jämvikt) MEN Det mesta som rör sig gör det.
Kraft och tryck Sid
Rörelser.
Rörelse Kapitel 7.
May the force be with you
Rörelse och konstruktion
Arbete och kraft /
Gravitationen = Gravitationskraften = Tyngdkraften
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Naturkunskap i förskoleklass
En inledning till pararbete i åk 8
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Repetition Kraft och Rörelse Prov Ons v.20. Vad menas med begreppet kraft? Något som kan få ett föremål att – ändra formen – ändra rörelseriktningen –
Kraft, rörelse och arbete HGA. Olika sorters krafter Anne-Lie Hellström, Christinaskolan, Piteå – HGA Tyngdkraft - jordens dragningskraft.
KRAFTER KRAFT MOTKRAFT MASSA TYNGD. Krafter påverkar materia  Prova att lyfta din penna  Jämför detta med att lyfta något tyngre, tex din fysikbok.
May the force be with you
Rörelse Alla bilder är cc.
Mekanik Kinematik.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
May the force be with you
Newtons 1:a lag. Tröghetslagen
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Bara en kraft kan ändra fart eller riktning på något.
Men vänta lite här nu va???. Men vänta lite här nu va???
Kraft AF åk 8 vt-19.
Presentationens avskrift:

Lekplatsen som lärandemiljö

Lekplatsfysik Varför lekplatsfysik? Förskola Årskurs 1-3 Årskurs 4-6 Exempel på experiment Fritt Fall Kana Gungbräda Gunga Karusell Begrepp Galileo Newton

Varför lekplatsfysik i förskolan? Förskolan ska sträva efter att varje barn... utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar

Fysikämnets syfte och Lekplatsfysik i Grundskolan Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att (använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle), genomföra systematiska undersökningar i fysik, och använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

Lekplatsfysik, år 1-3 Centralt innehåll, ex: Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor. Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.

Fritt fall... ett klassiskt experiment i lekplatsversion! Vad händer när man släpper en boll? Vad händer om man samtidigt släpper två olika bollar? Systematiska undersökningar: Jämför olika föremål Stämmer det med vad man väntar sig? Kan man undersöka närmare? Läs mer

Olika sätt att fråga - vilka frågor är produktiva? "Vad händer när man släpper ett föremål?" - ger fokus på utforskande, mer än på tävling! Faller allting NEDÅT? Släppa eller kasta - blir det olika ? Spelar färgen roll? Hur faller ballonger? Papper - "flygplan"

Friktion och rutschbanor: Vad ligger kvar, vad glider, vad kommer först ned? Ute eller inne!

Experiment och utrustning, del 1: Fritt fall: Bollar i olika storlek, pinnar, kottar, hinkar, spadar... Gungbräda: Legobitar (t.ex.) Hitta jämvikt på olika sätt Rutschbana (eller bord): Klossar, pinnar, kottar mm. Vilken lutning?

Gungbräda - vad krävs för jämvikt?

Naturvetenskapens karaktär "Benchmark for science literacy" (Project 2061) Slut av skolår 2: När en undersökning görs på samma sätt som tidigare så förväntar vi oss att få ett liknande resultat När en undersökning upprepas på annan plats så förväntar vi oss ett liknande resultat

"Benchmark for science literacy"... (Slutet av skolår 5) Ibland ger liknande undersökningar olika resultat beroende på skillnader i det som undersökts, i de metoder som används, eller i de situationer där undersökningen genomförs. Ibland beror skillnaderna bara på osäkerheter i observationerna och det är inte alltid lätt att veta varför. Naturvetenskap är en process där man försöker lista ut hur världen fungerar genom att göra omsorgsfulla observationer och försöka förstå det man ser.

Bild: Källa ash3/557153_ _ _n.jpg stream Den naturveten- skapliga metoden

Galileo Galilei: Den moderna Naturvetenskapens Fader Införde... Experimentet Idealiseringar Tiden Kikaren "Tröghetslagen"

Att mäta tid

Gungan som pendel Galileo: Perioden påverkas inte av utslaget ("amplituden"). Prova!

Hur lång är en period? Bilden visar två perioder (nästan)

Tag tiden för tre halv- perioder

Mätning av svängningstid (period): Låt ett föremål i snöre (eller gunga) svänga. Skriv upp allas mätvärden för 3 halvperioder Räkna ut perioden (dvs dividera med 1.5) Resultat: Hur långt snöre:

Undersökningar av pendlar/gungor Hur beror perioden av pendelns längd? (Vad händer om man ställer sig upp i gungan - gunga tillsammans med en kompis) Jämför två gungor/pendlar Hur påverkas perioden av hur tung pendeln är? (Kan man gunga tvilling med en tom gunga?) Prova att samtidigt släppa två lika långa pendlar (eller tomma gungor), med olika startvinkel och jämför perioden.

Pendlar och matematik: 1-3: Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid... Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar. 4-6: Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram.

T/2

Lekplatsfysik Centralt innehåll, skolår 4-6 Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas Värt att veta Tyngdkraften verkar alltid I vanliga fall kompenseras tyngdkraften av andra krafter. (Dvs i vila - eller konstant hastighet)

G-kraft Att mäta g-kraft: 0, 1, 2 g

Hur känns det ? Krafter i gungan Krafter behövs för att ÄNDRA RÖRELSE Hastighet är både STORLEK och RIKTNING Vilka krafter verkar på den som gungar - och varifrån kommer de?

Vad händer med vätskan när man gungar? a)Fortsätter att vara horisontell b)Parallell med bildäcket c)Mitt emellan d)Annat sätt

Vad är "vågrätt" när man gungar? Prova själva!

Kraft och rörelse: Isaac Newton Om jag har sett längre än andra så är det bara för att jag har stått på jättars skuldror!

Newtons lagar: I. Tröghetslagen: En kropp förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig rätlinjig rörelse om den inte påverkas av krafter som tvingar den att ändra sin rörelse... II: Kraftekvationen: F=ma III: Kraft och motkraft: (Ballong, raket, Att angöra en brygga...)

Vilken boll kommer ner först ? Och varför blir det så?

Svaret är kanske en fråga? Ska vi prova med andra bollar? Kottar, kastanjer, pinnar, stenar, spadar... ? Fjäder? Papper? Skrynkligt papper? Spelar det någon roll hur långt det faller?

Fritt fall - lätt och tungt? Faller lätta föremål på samma sätt som tunga? Jämför t.ex. ett papper och en boll Prova att skrynkla ihop pappret och jämför. Spelar det roll hur långt de faller?

Hur faller lätta föremål? Sätt ett kaffefilter (alt muffins- eller knäckformar) i ett annat. Släpp det dubbla filtret samtidigt med ett enkelt. Försök få dem att landa samtidigt. Hur mycket längre behöver det dubbla falla?

Fallande kaffefilter - vilka krafter verkar? Tyngdkraften, mg Luftmotstånd, Fd Acceleration: a = g - Fd/m När filtret faller med konstant hastighet (dvs a=0) gäller Fd = mg Luftmotståndet beror på yta och fart (och luftens densitet)

Hur långt faller olika antal på samma tid? Antal Sträcka (Sträckan är jämförd med sträckan för ett filter)

Systematiska observationer, olika idealiseringar Galileos experiment: Tunga föremål i fritt fall Luftmotståndet försummas: ma=mg Bollar Pinnar, kottar, pennor... Om fallet blir långt börjar luftmoståndet märkas Mycket lätta föremål (fjädrar, filter, muffinsformar, servietter, papper...) Kommer nästan direkt upp i sin högsta hastighet, (där Fd = mg) Luftmotståndet ökar när farten ökar Större massa (m) -> större fart för att få tillräckligt stort luftmotstånd

Galileo och EKVIVALENSPRINCIPEN Tyngdkraften, mg, är proportionell mot massan, Den kraft som behövs för att accelerera ett föremål är ma - också proportionell mot massan När fartökningar beror på tyngdkraften spelar massan inte någon roll.

EKVIVALENSPRINCIPEN Exempel Fallande leksaker Gunga tvilling med tom gunga Rulla olika stora studsbollar nedför en rutschbana Bilden till höger: Tomma gungor i samma vinkel som de med någon i. Hammare och fjäder på månen Tyngdlösa astronauter

Original från NASA Fysikexperiment - på lekplats och på månen När en undersökning upprepas på en annan plats förväntar vi oss ett mycket likt resultat

Experiment och utrustning, del 2: Gungor: Tidtagning + måttband (och ev jojo eller andra föremål i snöre med olika längd) Flaska med lite färgad vätska Liten slinky, spiraldjur e.d. Fritt fall Kaffefilter (alt. Muffinsformar, knäckformar) Måttban Ev. en slinky Rutschbana Studsbollar i olika storlek (andra slags bollar) (flaskor med sand/ris/vatten)

Vad händer i roterande system

Kasta boll i karusell

Eller låt någonting gunga i snöre

Läs mer: Naturskolebladet 71: Benchmarks for science literacy: (spec. kapitel 1 och 4) Facebook: Lekplatsfysik (se Välkommen med frågor och kommentarer: Nationellt resurscentrum för fysik,