Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära? Om kompetensutvecklingsprojekten KompoBib 2020 och KUB
Om arbetsplatsbaserat lärande Tankar från Henrik Kock KompoBib 2020 KUB Samtal
Vad är arbetsplatslärande - en lärande organisation? En organisation där medarbetarna kontinuerligt utökar sina möjligheter att skapa de resultat som verkligen önskas, där nya tankesätt fostras, där gemensamma viljor släpps loss och där människor ständigt lär sig hur man lär tillsammans
En lärande organisation / arbetsplatslärande kännetecknas av Koppling mellan lärande och verksamhetsutveckling Kompetens ses som hela organisationens kompetens - ”Horisontella” nätverk och kunskapsspridning Ständigt pågående lärande Allas medskapande: Ansvar för verksamhetens utveckling, resultat och för det egna lärandet
Henrik Kock De följande fem bilderna kommer från Henrik Kock, universitetslektor vid institutionen för beteendevetenskap och lärande samt föreståndare för HELIX Graduate School Vi frågade honom om användandet av hans bilder inför vår presentation i Örebro.
En förändrad syn på utbildning och lärande Lärande - skola En avgränsad period Utbildningsinnehåll l Lärande som en överföringsprocess Planering och design Kompetens för att klara befintliga arbetsuppgifter Samhälls-/företagsansvar i riktning mot… Lärande –arbetsliv Livslångt lärande Arbetsinnehåll Lärande som aktivt deltagande Stödjande lärmiljöer Kompetens för att utveckla och förbättra Individansvar (anställningsbarhet) (lånat från Henrik Kock)
Susanne
KompoBib 2020 Syftet har varit att säkerställa att de biblioteksanställda har rätt kompetens för att kunna arbeta för och i framtidens bibliotek
Tre perspektiv i projektet KompoBib 2020 Tre perspektiv i projektet Nya utmaningar, kopplat till samhällets förändringar Nya och gamla målgrupper Nya möjligheter i metoder, teknikutveckling, biblioteksrummet
KompoBib 2020 Tre landsting, 31 kommuner, tre sjukhusbibliotek samt gymnasiebiblioteken i Sörmland, Västmanland och Örebro län 15 januari 2011 – 31 mars 2013 Ledarskap och medarbetarskap som huvudspår Specialutbildningar – ”smörgåsbord” Nästa 23 000 utbildningstimmar Biblioteksrummet.se
KompoBib 2020 Arbetsplatslärande Återkommande inom processen I slutfasen ute på varje arbetsplats
Komposten Hur våra kunskaper och erfarenheter från projektet KompoBib 2020 kan berika och utveckla samarbetet i tre län i framtiden. Grunden är: Vad gör vi bättre tillsammans? Bibliotekschefer + länsbibliotekspersonal
Anna Christina Rutquist, projektledare Vad är KUB? Anna Christina Rutquist, projektledare
Utvecklingsområden Brist på tid och resurser Lite kompetensutveckling Inte tillräckliga IT-kunskaper Brist på marknadsföring Dålig omvärldsbevakning Biblioteksrummet skulle kunna se annorlunda ut
Delmål Kunskap om en lärande organisation Kunskap om bemötande – kompetens att bemöta IT-kunskaper Kunskaper om marknadsföring och strategisk kommunikation
Deltagande i KUB Alla får delta i utbildningsdagar om marknadsföring, lärande, IT och bemötande. Man ska välja minst ett ämne Alla ska delta i ”lära-av-varandra”-processer. Alla har ansvar för sin egen kompetensutveckling, deltagande i processer och nätverk
Lärande organisation Cheferna ska tillsammans med medarbetarna skapa en lärande organisation Hälften av utbildningsresurserna till formella kurser och hälften till ”lära av varandra” Varje bibliotek har en bestämd summa ”Lära av varandra” har samma inriktning som de formella föreläsningarna: Marknadsföring, IT, lärande och bemötande Samma föreläsare i hela spåret
Vad händer? 49 kommuner samt sjukhusbibliotek och länsbibliotek Drygt 70 processer i dagsläget
Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap
Viktigt för lärandet - att diskutera? Medarbetarskap Samverkan
Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur
Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur Ledarskap
Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur Ledarskap Förändringberedskap
Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur Ledarskap Förändringberedskap Omruskande självprövande betraktelsesätt
Tack för oss! Marie Louise Riton, Uppsala stadsbibliotek Marie-louise.riton@uppsala.se Susanne Hägglund, Eskilstuna stadsbibliotek Susanne.hagglund@eskilstuna.se Anna Christina Rutquist, projektledare KUB Anna-christina.rutquist@regionvarmland.se Anneli Reinhammar, Länsbibliotek Sörmland Anneli.reinhammar@dll.se