Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Göteborgs universitet förnyas
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsplats Värmland Anna Knutsson, projektledare
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Folktandvården Norrland
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
LFA- Logical Framework Approach
Hattrick Ett starkt lokalt nätverk för ungdomsfotbollen i Linköping med tre tydliga mål! ”Ingen vet hur det slutar, men det var här det började.” Samarbete.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkommen till ESF:s seminarium
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING KULTURTINGET 2012 Webbenkät till deltagare som inte arrangerade eller föreläste  72 procent svarsfrekvens (115 svar)  Nio av tio.
En Tillväxtsatsning på en Innovativ miljö i Östra Mellansverige
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Att tillsammans påverka!
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Detta händer i Miljösamverkan
Koh-I-Noor Berg av ljus
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Ett aktivt medarbetarskap
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Personalpolitisk inriktning
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Region Västmanland Regionalt utvecklingsansvar
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Workshop Arbetsplatslärande.
Competence Academy – Public Sector
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Presentationens avskrift:

Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära? Om kompetensutvecklingsprojekten KompoBib 2020 och KUB

Om arbetsplatsbaserat lärande Tankar från Henrik Kock KompoBib 2020 KUB Samtal

Vad är arbetsplatslärande - en lärande organisation? En organisation där medarbetarna kontinuerligt utökar sina möjligheter att skapa de resultat som verkligen önskas, där nya tankesätt fostras, där gemensamma viljor släpps loss och där människor ständigt lär sig hur man lär tillsammans

En lärande organisation / arbetsplatslärande kännetecknas av Koppling mellan lärande och verksamhetsutveckling Kompetens ses som hela organisationens kompetens - ”Horisontella” nätverk och kunskapsspridning Ständigt pågående lärande Allas medskapande: Ansvar för verksamhetens utveckling, resultat och för det egna lärandet

Henrik Kock De följande fem bilderna kommer från Henrik Kock, universitetslektor vid institutionen för beteendevetenskap och lärande samt föreståndare för HELIX Graduate School Vi frågade honom om användandet av hans bilder inför vår presentation i Örebro.

En förändrad syn på utbildning och lärande Lärande - skola En avgränsad period Utbildningsinnehåll l Lärande som en överföringsprocess Planering och design Kompetens för att klara befintliga arbetsuppgifter Samhälls-/företagsansvar i riktning mot… Lärande –arbetsliv Livslångt lärande Arbetsinnehåll Lärande som aktivt deltagande Stödjande lärmiljöer Kompetens för att utveckla och förbättra Individansvar (anställningsbarhet) (lånat från Henrik Kock)

Susanne

KompoBib 2020 Syftet har varit att säkerställa att de biblioteksanställda har rätt kompetens för att kunna arbeta för och i framtidens bibliotek

Tre perspektiv i projektet KompoBib 2020 Tre perspektiv i projektet Nya utmaningar, kopplat till samhällets förändringar Nya och gamla målgrupper Nya möjligheter i metoder, teknikutveckling, biblioteksrummet

KompoBib 2020 Tre landsting, 31 kommuner, tre sjukhusbibliotek samt gymnasiebiblioteken i Sörmland, Västmanland och Örebro län 15 januari 2011 – 31 mars 2013 Ledarskap och medarbetarskap som huvudspår Specialutbildningar – ”smörgåsbord” Nästa 23 000 utbildningstimmar Biblioteksrummet.se

KompoBib 2020 Arbetsplatslärande Återkommande inom processen I slutfasen ute på varje arbetsplats

Komposten Hur våra kunskaper och erfarenheter från projektet KompoBib 2020 kan berika och utveckla samarbetet i tre län i framtiden. Grunden är: Vad gör vi bättre tillsammans? Bibliotekschefer + länsbibliotekspersonal

Anna Christina Rutquist, projektledare Vad är KUB? Anna Christina Rutquist, projektledare

Utvecklingsområden Brist på tid och resurser Lite kompetensutveckling Inte tillräckliga IT-kunskaper Brist på marknadsföring Dålig omvärldsbevakning Biblioteksrummet skulle kunna se annorlunda ut

Delmål Kunskap om en lärande organisation Kunskap om bemötande – kompetens att bemöta IT-kunskaper Kunskaper om marknadsföring och strategisk kommunikation

Deltagande i KUB Alla får delta i utbildningsdagar om marknadsföring, lärande, IT och bemötande. Man ska välja minst ett ämne Alla ska delta i ”lära-av-varandra”-processer. Alla har ansvar för sin egen kompetensutveckling, deltagande i processer och nätverk

Lärande organisation Cheferna ska tillsammans med medarbetarna skapa en lärande organisation Hälften av utbildningsresurserna till formella kurser och hälften till ”lära av varandra” Varje bibliotek har en bestämd summa ”Lära av varandra” har samma inriktning som de formella föreläsningarna: Marknadsföring, IT, lärande och bemötande Samma föreläsare i hela spåret

Vad händer? 49 kommuner samt sjukhusbibliotek och länsbibliotek Drygt 70 processer i dagsläget

Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap

Viktigt för lärandet - att diskutera? Medarbetarskap Samverkan

Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur

Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur Ledarskap

Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur Ledarskap Förändringberedskap

Viktigt för lärandet - att diskutera Medarbetarskap Samverkan Struktur Ledarskap Förändringberedskap Omruskande självprövande betraktelsesätt

Tack för oss! Marie Louise Riton, Uppsala stadsbibliotek Marie-louise.riton@uppsala.se Susanne Hägglund, Eskilstuna stadsbibliotek Susanne.hagglund@eskilstuna.se Anna Christina Rutquist, projektledare KUB Anna-christina.rutquist@regionvarmland.se Anneli Reinhammar, Länsbibliotek Sörmland Anneli.reinhammar@dll.se