Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Om människosyn och etik
Livsåskådning och religion
Myndighets-presentation
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Utveckling av den individuella biståndsutredningen
Aktör / Struktur.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Äldres självbestämmande i omsorgens vardag
Jämställdhetsanalys för social omsorg Utbildning i analysmetoden Sjuan.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Vad händer på LSS-området 1 Lagrådsremiss (propp) utifrån LSS-kommitténs betänkande Ändrade föreskrifter för arbete i enskilt hem (AMV) Ändrad biståndsbedömning.
Hur lagar kommer till. Kap1
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Socialrätten – en översikt
Socialtjänstlagen, SoL
Lagar och överenskommelser
Individens rätt till integritet Etisk handbok för samverkan med tredje sektorn inom äldreomsorgen i Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Harriet Borg Unander Leg psykolog
KUR projekt Utbildning ICF som redskap vid samverkan ”Omgivningsfaktorer” Curt Nyström Orvar Nyström Trollhättan den 10 och 11 november.
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Bör staten styra skolan?
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Genus Manligt & kvinnligt.
Parti och ideologi.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
”Rätt person till rätt insats”. Arbetslivscenter – kartläggning och förmågebedömning Fokus hos Arbetslivscenter (ALC) handlar om att betrakta, förstå.
Vad är ett samhälle?. Ett nätverk som består av flera individer och relationerna mellan dem Samhället påverkar människors liv (regler, man måste beakta.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
KPR april 2018.
STIL & den personliga assistansen
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar Eva Rönnbäck Fil dr i socialt arbete FoU Västernorrland

Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen

Samhällets socialpolitik En lång tradition av rättsligt stöd för fattiga och svaga som utgår från en relation mellan staten/samhället och individen. Principerna - helhetssyn, frivillighet, normalisering, självbestämmande, integritet är vägledande för allt arbete och ska prägla människosynen.

SoL LSS Målinriktad ramlag med inslag av rättigheter Målinriktad rättighetslag Personkrets otydlig Tydlig personkrets Insatserna ej angivna Insatserna tydligt angivna Målrationell Både målrationell och normrationell

Skillnader mellan norm- och målrationalitet Normrationellt Målrationellt Handlingsfrihet Låg Hög Korrekthet i beslutet Ja Nej Rättssäkerhet Formell Materiell Tidsåtgång Mindre tidskrävande Mycket tidskrävande

Målen Främja människornas ekonomiska och sociala trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Självbestämmande, integritet och trygghet Varje människa oavsett ålder skall betraktas som en unik individ med en egen individuell livshistoria, med en egen uppfattning om rätt att bestämma hur hon vill leva sitt liv. Ett miljörelaterat handikappbegrepp – det är inte funktionsnedsättningen i sig som är avgörande för om en person ska ha rätt till samhällets insatser, utan de konsekvenser funktionshindret medför i personens liv.

Processuella regler Dels i SoL/LSS och förvaltningslag Formkrav – struktur och innehåll Garant för rättssäkerhet - motvikt till ramlagen Omfattar alla myndigheter och deras relation till medborgarna

Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen

Rollen som gräsrotsbyråkrat Direktkontakt med medborgarna Stor handlingsfrihet Offentlig tjänsteman/offentliga etos Expert/professionell kunskap

Ämbetsmannens olika roller/relationer (Lennart Lundquist) Lagen Lydnad Överordnad Lojalitet ÄMBETSMAN/ EXPERT Hänsyn Medborgare Beaktande Professionell kunskap

Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen

Att konstruera en klient Två huvudsakliga moment; - standardisering (reducera de uppgifter som faller utanför organisationens specialiseringsgrad) - kategorisering (de standardiserade uppgifterna matchas mot organisationen gränser)

Organisationens behov av att konstruera en klient styrs av; Utbudet av tjänster Äldreomsorgens institutionella ordning Specialiseringsgraden Tidsaspekten

Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen

Omgivningens krav och förväntningar inom äldreomsorgen Många kräver snabba beslut Finns en väl inarbetad bild av vad man kan få Vill veta vad man kan få – smörgåsbord/insatskatalog (SoL) Krav på en professionell handläggning

De professionella kraven – förväntningar på ”expertrollen” i utredningarna Individen och individens behov i fokus Kartläggning av individens livssituation/livsområden i relation till sin omgivning Helhetssyn Att beskriva behov som funktionella nyttor Behov och livssituation styrande för val av insats

Behovsteorier och ett socialt synsätt/social modell Vår föreställning om behov Vård - omsorg Individen i relation till omgivningen. Att konstruera ett handikapp -

Olika sätt att beskriva behov Sociala tjänster – behov beskrivs i form insatser och aktiviteter, t.ex. städning, inköp, ledsagning, matdistribution osv. Funktionella nyttor – vilken nytta som blir konsekvensen av en tjänst. Behov av att ta sig till affären för att handla mat. Hur kan vi tillgodose detta behov. Kanske med färdtjänst eller med ledsagning, men också matdistribution eller att affären kör hem mat eller att få hjälp med att handla.

Reflektion över yrkesrollen Hur ser min roll ut? Hur ser mitt uppdrag ut? Vilka möjligheter och vilket handlingsutrymme har jag? Att ta makten över utredningen!

Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen

Eva.ronnback@y.komforb.se 070-639 42 62 www.fouvasternorrland.se Kontaktuppgifter Eva.ronnback@y.komforb.se 070-639 42 62 www.fouvasternorrland.se