Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar Eva Rönnbäck Fil dr i socialt arbete FoU Västernorrland
Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen
Samhällets socialpolitik En lång tradition av rättsligt stöd för fattiga och svaga som utgår från en relation mellan staten/samhället och individen. Principerna - helhetssyn, frivillighet, normalisering, självbestämmande, integritet är vägledande för allt arbete och ska prägla människosynen.
SoL LSS Målinriktad ramlag med inslag av rättigheter Målinriktad rättighetslag Personkrets otydlig Tydlig personkrets Insatserna ej angivna Insatserna tydligt angivna Målrationell Både målrationell och normrationell
Skillnader mellan norm- och målrationalitet Normrationellt Målrationellt Handlingsfrihet Låg Hög Korrekthet i beslutet Ja Nej Rättssäkerhet Formell Materiell Tidsåtgång Mindre tidskrävande Mycket tidskrävande
Målen Främja människornas ekonomiska och sociala trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Självbestämmande, integritet och trygghet Varje människa oavsett ålder skall betraktas som en unik individ med en egen individuell livshistoria, med en egen uppfattning om rätt att bestämma hur hon vill leva sitt liv. Ett miljörelaterat handikappbegrepp – det är inte funktionsnedsättningen i sig som är avgörande för om en person ska ha rätt till samhällets insatser, utan de konsekvenser funktionshindret medför i personens liv.
Processuella regler Dels i SoL/LSS och förvaltningslag Formkrav – struktur och innehåll Garant för rättssäkerhet - motvikt till ramlagen Omfattar alla myndigheter och deras relation till medborgarna
Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen
Rollen som gräsrotsbyråkrat Direktkontakt med medborgarna Stor handlingsfrihet Offentlig tjänsteman/offentliga etos Expert/professionell kunskap
Ämbetsmannens olika roller/relationer (Lennart Lundquist) Lagen Lydnad Överordnad Lojalitet ÄMBETSMAN/ EXPERT Hänsyn Medborgare Beaktande Professionell kunskap
Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen
Att konstruera en klient Två huvudsakliga moment; - standardisering (reducera de uppgifter som faller utanför organisationens specialiseringsgrad) - kategorisering (de standardiserade uppgifterna matchas mot organisationen gränser)
Organisationens behov av att konstruera en klient styrs av; Utbudet av tjänster Äldreomsorgens institutionella ordning Specialiseringsgraden Tidsaspekten
Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen
Omgivningens krav och förväntningar inom äldreomsorgen Många kräver snabba beslut Finns en väl inarbetad bild av vad man kan få Vill veta vad man kan få – smörgåsbord/insatskatalog (SoL) Krav på en professionell handläggning
De professionella kraven – förväntningar på ”expertrollen” i utredningarna Individen och individens behov i fokus Kartläggning av individens livssituation/livsområden i relation till sin omgivning Helhetssyn Att beskriva behov som funktionella nyttor Behov och livssituation styrande för val av insats
Behovsteorier och ett socialt synsätt/social modell Vår föreställning om behov Vård - omsorg Individen i relation till omgivningen. Att konstruera ett handikapp -
Olika sätt att beskriva behov Sociala tjänster – behov beskrivs i form insatser och aktiviteter, t.ex. städning, inköp, ledsagning, matdistribution osv. Funktionella nyttor – vilken nytta som blir konsekvensen av en tjänst. Behov av att ta sig till affären för att handla mat. Hur kan vi tillgodose detta behov. Kanske med färdtjänst eller med ledsagning, men också matdistribution eller att affären kör hem mat eller att få hjälp med att handla.
Reflektion över yrkesrollen Hur ser min roll ut? Hur ser mitt uppdrag ut? Vilka möjligheter och vilket handlingsutrymme har jag? Att ta makten över utredningen!
Handläggaren och klienten/brukaren Lagstiftningen (SoL, LSS, FL, SekrL, KL) Rollen som offentlig tjänsteman Handläggaren och klienten/brukaren Uppdraget från organisationen – att konstruera en brukare Förväntningar från omgivningen
Eva.ronnback@y.komforb.se 070-639 42 62 www.fouvasternorrland.se Kontaktuppgifter Eva.ronnback@y.komforb.se 070-639 42 62 www.fouvasternorrland.se