Erfarenheter från Göteborgs Stads miljöfordonsbilpool Marie Karlsson, SWECO
Bilpool bidrar till hållbara transporter Ändrade resmönster Körsträckan med bil minskar Samordningsvinster Arbetspendlingen med bil minskar Behovet av parkeringsplatser minskar Minskad miljöpåverkan Minskad bilanvändning och bättre bilar Ökad trafiksäkerhet och arbetsmiljö
Göteborgspaketet® Bilpool Resepolicy Tjänsteresor Parkering Privatresor Allmänheten Resepolicy Parkering Resepeng
Syfte Minska miljöpåverkan från resor Sänka totalkostnaderna Öka säkerheten Vara ett gott exempel
Resepolicy Trafikkontoret Användning av kollektivtrafik, cykel och bilpool i första hand Minimera användning av anställdas egna bilar, 2002 - Poolbil skall användas, 2005 Minskning av p-platser på sikt, 2002 - P-plats betalas av anställda, 2005 Förmånskort för kollektivtrafik, 2002 - Även leasingcykel, 2006
GCK-ersättning Arbetsresor stor del av miljöbelastningen Uppmuntra gck-resande Månadskort, cykelleasing
Stort intresse
Vägen dit Tar tid – minst ett år Ordentliga diskussioner Driv från ledningen Fackligt engagemang Arbetsresor viktigt del Arbetsgivaren delaktig (gratis p-platser) Flertalet anställda positiva Stegvis genomförande
Resepolicy för Göteborgs Stad ”Stadens nämnder och bolag skall upprätta riktlinjer för resande omfattande såväl resande i tjänsten som resande till och från arbetet…” ”En av de övergripande inriktningarna skall vara att minimera negativa miljöeffekter genom att bidra till målet om en ökad andel resande med kollektivtrafik och cykel.”
Beslut Politiskt beslut att utveckla och stödja bilpoolskoncept - 2000 Trafiknämnden får i uppdrag att ta fram förslag på miljöfordons-bilpool - 2001
Arbetet fram till bilpoolen Kartläggning av behov (hösten 2002) Förfrågningsunderlag (våren 2003) Upphandling (hösten 2003) Färdigställande (våren 2004)
Kartläggning av behov - resandestatistik - enkäter - bearbetning
Förfrågningsunderlag - bilpoolens omfattning och krav - juridik och administration Upphandling - anbudstid - anbudsutvärdering
Privat användning …för de anställda - på kvällar och helger - separat system - faktureras till hemadressen - ok från Skatteverket …för allmänheten - med som option
Beslut från skatteverket 2004-12-01 dnr: 114618059-04/1152 ”Uthyrning skall ske till marknadsvärde, vilket innebär att hänsyn ska tas till både hyrbils- och bilpoolsmarknaden.”
Bilpoolens start Bilpoolen upphandlades under hösten 2003 Invigningen hölls den 23 augusti 2004
Deltagare i bilpoolen Arkivnämnden Konsument Göteborg Stadsbyggnadskontoret Trafikkontoret Fastighetskontoret Stadskansliet Kretsloppskontoret Göta Lejon Arkivnämnden Konsument Göteborg Business Region Göteborg
Bilpoolens omfattning Informations- och bokningssystem drygt 650 användare bokningar och information via Internet supporttelefon dygnet runt fordonen öppnas med mobiltelefon eller smartcard verktyg för redovisning och fakturering
Bilpoolens omfattning Fordonspark 26 miljöfordon med hög standard, placerade på tre platser service och underhåll av fordon Privatanvändning sedan maj 2006 Helhetskoncept tillhandahålls av SunFleet
Fordon i bilpoolen 9 Toyota Aygo 2 Toyota Prius Elhybrid 6 Volvo S60 Bi-Fuel 3 Volvo V70 Kombi Bi-Fuel 4 Volvo V50 Kombi Bi-Fuel 2 Volvo S40 Etanol
Utvärderingar Vad tycker användarna? Enkätundersökning 2005 Är det lönsamt? Kostnadsutvärdering 2007 - 2003 vs 2006
Färdmedel för tjänsteresor Bilpoolsbil Kollektivtrafik Cykel/promenerar Övrigt
Förändrat resande - Kör mer än året innan - Kör mindre än året innan
Så tycker användarna
Kostnadsutvärdering Kostnader för sex förvaltningar 2003 2006
Kostnadsutvärdering Kostnaderna minskade med: 32 % inkl parkerings -kostnaderna 9 % exkl parkerings –kostnaderna
Kostnadsutvärdering De minskade kostnaderna beror framför allt på: Minskade parkeringskostnader Minskat antal körda mil i tjänsten
Kostnadsutvärdering Ojämn fördelning mellan förvaltningarna…
Kostnadsutvärdering …minskade kostnader kan bero på: Ändrade regler för inspektion och en ny generation medarbetare som oftare åker kollektivt. …ökade kostnader kan bero på: Ändrat körmönster för att bilpoolen upplevs som ”för lättillgänglig”.
I jämförelsen har ingen hänsyn tagits till positiva effekter som: ökad produktivitet minskade arbetsmiljörisker eventuellt nöjdare personal profileringseffekter minskad miljöpåverkan och trängsel eventuellt minskad arbetspendling med bil
Viktiga erfarenheter Kombinationen resepolicy och bilpool Enkla användbara system gällande bilpoolen Överkapacitet vid bilpoolens införande Resvaneundersökningen inför bilpoolens införande
Göteborgs Stads hemsida www.trafikkontoret.goteborg.se
Bilpoolssatsning Företagsrådgivning Parkering Bilpoolsverktyg Samarbete Västtrafik och bilpool
DN 2007-09-30
Nya Resvanor Vägval marie.karlsson@sweco.se, Tel: 031- 63 28 72