E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Attitydkampanj för vita arbeten
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Regeringsuppdrag om tillgängliga eurokoder och byggstandarder
Nordisk slutkundsmarknad
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Projektförslag för POSITION STOCKHOLM MÄLAREN - 2  Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för Nätverks-RTK.  Omfattar.
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Kort om BEAst. Effektivare anläggningstransporter Standarden Nordic e-Construction (NeC) 6 mars 2013.
Hur länge har vi haft vi regler?
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
Behovet av en ny skattereform
Affärsintegration och Asset Management
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Hämta företagsdata till Excel
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Studentbostadsnäten - Ytterst ett ”politiskt” beslut (samma anslutningsmöjligheter för alla?).
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
SUNET styrelsesammanträde Framtidsgruppens ställningstagande.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Ny kravrutin Skövde kommun
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
© 2012 Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Det är viktigt att du målgruppsanpassar bilderna och talarmanus innan.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2014.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Telecomfakta 026 –
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
NEA Seminarium 7 december 2004
Projektförslag Gute-RTK Informationsmöte Gute-RTK Visby, 27 september 2005 Tina Kempe
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Kapitel 15 Budgeten.
SWEPOS  Nätverks-RTK –tjänst – utbyggnad i Kiruna-området Kiruna arbetsgruppsmöte
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Projektförslag för VÄST-RTK Nätverks-RTK i produktionstest i västra Sverige Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för.
Vendingfakta 026 –
Kurs BEAst Supply Effektivare varuförsörjning Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
PSYKOLOGFÖRETAGARNA SOM BOLAG
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Upphandlingslagstiftningen
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Analytics - Vad ni kan göra
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Ägar- och generationsskiften
Original - ogrupperad Företags- inställningar
Presentationens avskrift:

e-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Parter som medverkat i förstudien om byggbranschens företagsportal 2 Styr- och arbetsgrupp Finansiärer Projektledare och utredare och deltagande företag

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Om förstudien 3  Målgrupp i tjänsten: bygg- och installationsentreprenörer samt deras kunder och leverantörer  samhällsbyggnadssektorn  Studiens syfte: att utreda en gemensam portal för bygg- och installationssektorn för att förmedla och validera grunduppgifter om befintliga och potentiella handelspartner  Mål som tjänsten ska uppfylla: o Skapa ökad administrativ effektivitet o Skapa underlag för upphandlingar o Stävja svart arbetskraft och ekonomisk brottslighet

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 4 Branschgemensam företagsportal för samhällsbyggnadssektorn e-Build Contact Skatte- verket Grunddata om: • Entreprenörer • Underentreprenörer • Installatörer • Grossister • Återförsäljare • Leverantörer Eget register Regelverk Övervakning Egen information, bedömningar etc Egen modul Res- kontra Inköp Upphan- dling Bolags- verket Kreditupplysningsföretag Integration Online Krono- fogde Externa data- baser, t.ex.

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Identifierade fördelar med branschgemensam företagsportal 5  En enda portal för hela branschens företagsdata  Hindrar oseriösa aktörer  skapar mer affärer för de seriösa  Enklare att hitta nya leverantörer/kunder  Enkelt och snabbt att värdera en leverantörs/kunds egenskaper och kapacitet  Skapar trygghet att göra affärer även med obekanta företag  Korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter om köpare och leverantörer minimerar tid för letande  Att finnas som potentiell leverantör när större företag hämtar uppgifter från portalen vid upphandlingar  Data kommer till större delen validerat och automatiskt från externa källor  Vidareutveckling av e-Build fakturaportal och dess ca företag

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Exempel på innehåll i tjänsten 6  Företags- och kontaktuppgifter till alla enheter på ett företag  Finansiella uppgifter  Uppgifter om F-skatt, moms, arbetsgivaravgifter, betalnings- anmärkningar med mera  Klassificeringar, certifieringar, ledningssystem, rating  Branschtillhörighet och medlemskap i branschorganisation  Kollektivavtal  Valideringar för att t.ex. identifiera oseriösa aktörer

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Omfattande ekonomisk potential till besparing för hela branschen: stora - små, kunder - leverantörer 7 Kostnad i nulägeBesparing med portal 100 msek att registrera leverantörsdataPotential ca 75%  75 msek 35 msek för inköpare för att söka nya leverantörer Potential ca 25%  9 msek för de fem största i branschen Tid för att leta efter kontaktuppgifter (ej uppskattad) Besparingspotential minst 25% 10 msek för köp av grunddata för de fem största i branschen Potential minst 50%  5 msek Ca 200 kr per manuell faktura, men e- Build är också en fakturaportal Minst fakturor/år styrs till e- faktura. Besparing 100 kr/st  10 msek En försiktig summering av besparingar bara för de största företagen visar på minst 100 msek för kundledet och lika mycket för leverantörsledet

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Förstudiens förslag till finansiering av tjänsten 8  Kostnad att vara med i tjänstens grundnivå: Nej, ingen avgift  Finansiering sker i stället genom dessa alternativ: o Avgifter för tilläggstjänster som t.ex. vissa finansiella uppgifter o Sponsor betalar för att få tillgång till kanalen under reglerade former o Avgift för integration mot egna system

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Övriga slutsatser från studien 9  De flesta vidtalade branschorganisationer delar behovsbilden och ställer sig positiva. Ingen var negativ  Branschen får ett effektivt verktyg att försvåra för oseriösa aktörer  Genomgång av Konkurrensverkets regelverk för branschsamverkan visar inte på några hinder för portalen  Portalen är lika intressant för hela branschen: entreprenörer, installatörer, fastighetsägare samt deras leverantörer  Att även små företag har en tydlig nytta av att medverka

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Förstudiens rekommendation 10  Studiens utredningsteam samt arbets- och styrgrupper rekommenderar: a.att de inblandade företagen tar interna beslut om medverkan b.att BEAst styrelse tar beslut om att införa tjänsten enligt samma princip som för e-Build fakturaportal c.att därefter inleda upphandling av tjänsten för lansering på den svenska marknaden i slutet av 2014 d.att detta kombineras med marknadsföring till branschen om den kommande tjänsten e.att målsättningen är införande i övriga nordiska länder i en andra etapp