e-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Parter som medverkat i förstudien om byggbranschens företagsportal 2 Styr- och arbetsgrupp Finansiärer Projektledare och utredare och deltagande företag
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Om förstudien 3 Målgrupp i tjänsten: bygg- och installationsentreprenörer samt deras kunder och leverantörer samhällsbyggnadssektorn Studiens syfte: att utreda en gemensam portal för bygg- och installationssektorn för att förmedla och validera grunduppgifter om befintliga och potentiella handelspartner Mål som tjänsten ska uppfylla: o Skapa ökad administrativ effektivitet o Skapa underlag för upphandlingar o Stävja svart arbetskraft och ekonomisk brottslighet
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 4 Branschgemensam företagsportal för samhällsbyggnadssektorn e-Build Contact Skatte- verket Grunddata om: • Entreprenörer • Underentreprenörer • Installatörer • Grossister • Återförsäljare • Leverantörer Eget register Regelverk Övervakning Egen information, bedömningar etc Egen modul Res- kontra Inköp Upphan- dling Bolags- verket Kreditupplysningsföretag Integration Online Krono- fogde Externa data- baser, t.ex.
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Identifierade fördelar med branschgemensam företagsportal 5 En enda portal för hela branschens företagsdata Hindrar oseriösa aktörer skapar mer affärer för de seriösa Enklare att hitta nya leverantörer/kunder Enkelt och snabbt att värdera en leverantörs/kunds egenskaper och kapacitet Skapar trygghet att göra affärer även med obekanta företag Korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter om köpare och leverantörer minimerar tid för letande Att finnas som potentiell leverantör när större företag hämtar uppgifter från portalen vid upphandlingar Data kommer till större delen validerat och automatiskt från externa källor Vidareutveckling av e-Build fakturaportal och dess ca företag
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Exempel på innehåll i tjänsten 6 Företags- och kontaktuppgifter till alla enheter på ett företag Finansiella uppgifter Uppgifter om F-skatt, moms, arbetsgivaravgifter, betalnings- anmärkningar med mera Klassificeringar, certifieringar, ledningssystem, rating Branschtillhörighet och medlemskap i branschorganisation Kollektivavtal Valideringar för att t.ex. identifiera oseriösa aktörer
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Omfattande ekonomisk potential till besparing för hela branschen: stora - små, kunder - leverantörer 7 Kostnad i nulägeBesparing med portal 100 msek att registrera leverantörsdataPotential ca 75% 75 msek 35 msek för inköpare för att söka nya leverantörer Potential ca 25% 9 msek för de fem största i branschen Tid för att leta efter kontaktuppgifter (ej uppskattad) Besparingspotential minst 25% 10 msek för köp av grunddata för de fem största i branschen Potential minst 50% 5 msek Ca 200 kr per manuell faktura, men e- Build är också en fakturaportal Minst fakturor/år styrs till e- faktura. Besparing 100 kr/st 10 msek En försiktig summering av besparingar bara för de största företagen visar på minst 100 msek för kundledet och lika mycket för leverantörsledet
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Förstudiens förslag till finansiering av tjänsten 8 Kostnad att vara med i tjänstens grundnivå: Nej, ingen avgift Finansiering sker i stället genom dessa alternativ: o Avgifter för tilläggstjänster som t.ex. vissa finansiella uppgifter o Sponsor betalar för att få tillgång till kanalen under reglerade former o Avgift för integration mot egna system
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Övriga slutsatser från studien 9 De flesta vidtalade branschorganisationer delar behovsbilden och ställer sig positiva. Ingen var negativ Branschen får ett effektivt verktyg att försvåra för oseriösa aktörer Genomgång av Konkurrensverkets regelverk för branschsamverkan visar inte på några hinder för portalen Portalen är lika intressant för hela branschen: entreprenörer, installatörer, fastighetsägare samt deras leverantörer Att även små företag har en tydlig nytta av att medverka
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Förstudiens rekommendation 10 Studiens utredningsteam samt arbets- och styrgrupper rekommenderar: a.att de inblandade företagen tar interna beslut om medverkan b.att BEAst styrelse tar beslut om att införa tjänsten enligt samma princip som för e-Build fakturaportal c.att därefter inleda upphandling av tjänsten för lansering på den svenska marknaden i slutet av 2014 d.att detta kombineras med marknadsföring till branschen om den kommande tjänsten e.att målsättningen är införande i övriga nordiska länder i en andra etapp