Ledarskap Kort historik Personlighet Organisation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Advertisements

Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Ledarskap och team-prestationer under stress KTC-dagar i Örebro 2011
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Hur tänka och göra som processtödjare
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Konsekvenser.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Välkomna! Åk 3 Elit Idrottspsykologi IGU repetition
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Livskunskap för de allra yngsta
Mental träning Mål & Motivation
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ta ställning och handla!
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
Behovsanpassat ledarskap
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Barn och stress.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Kommunikationsprocesser
Praktisk stressföreläsning
”Sockerdricka trädet”
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Dina bästa förberedelser!
Vad betyder Social Kompetens
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Ledarskap Kort historik Personlighet Organisation Utvecklande ledarskap Ledarskap i indirekt form Ledarskap under stark stress Beslutsfattande under stress Praktiska råd

Stress Stress och prestation Stressreaktionens natur Stress finns i betraktarens öga Bemästringsmekanismer Arbete och stress Personlighet och stress Individuella aspekter av stresshantering

Missnöje högt Låg omtänksamhet Medium omtänksamhet medium Hög omtänksamhet lågt medium låg hög Styrning

Personlighetsdimensioner Enskilda tankar, känslor och handlingar Personlighetsdrag Vanor Enskilda tankar, känslor och handlingar

Organisationskarakteristika Komplexitet - Horisontell differentiering - Vertikal differentiering - Fysisk differentiering Formalisering Ömsesidiga beoenden mellan subsystem och processer Beroende av yttervärlden

Stressreaktionen Fysiologiska och mototriska förändringar Kognitiva förändringar Emotionella förändringar

STRESSOR TOLKNING Är det hotfullt? Vad kan jag göra? HANTERING Problem-inriktad Känsloinriktad Planering Positivt tänkande Informationssökande Självkontroll Handlingar Spänningsreducering Önsketänkande Distansering Flykt/undvikande EFFEKT Somatisk Omedelbar Psykologisk Socialt-funktionsmässig Lång sikt

Yttre stressorer SNDC Arbetsrelaterade Arbetsbelastning Självbestämmande/kontroll Stimulans/nyinlärning Relationer

Självbild SNDC Överensstämmelse mellan Ideal Verklig Självbild Spegel

Inom oss själva Hälsorelaterade beteenden Inre frid, vila och avkoppling Sund självhävdelse, förmåga att säga Nej, etc Frihet från överdrivna krav på sig själv

Stressorer för ledare När de vanliga rutinerna inte räcker till Inledande kunskapsbrist Stark tidspress Hantering av parallella tidsskalor Svåra beslut Media och nyfikna Starka känslomässiga intryck Fysisk fara Rädsla att inte räcka till

Rationellt beslutsfattande Värdering av situationen Överblick över mål Överblick över handlingsalter-nativ Värdering av handlingsalternativ Implementeringsförberedelser Formellt beslut

Igenkänningsbaserat beslutsfattande Igenkänning av situationen Värdering av handlingsalter- nativ – ett i taget Mental simulering

Organisations- karakteristika LEADERSKAP UNDER STARK STRESS Uppgiftsinriktat ledarskap Relationsinriktat ledarskap Situationell anpassning Vardagligt ledarskap Tillitsskapande ledarskap Övningar Ledarkarakteristika Allmänna personrelaterade Yrkesrelaterade Organisations- karakteristika Struktur och värden Medlemmar BAKOMLIGGANDE FÖRHÅLLANDEN

Ledarkarakteristika Generellt personrelaterade Yrkesrelaterade Fysisk och psykisk styrka Självförtroende, personlighet och självkännedom Social kompetens Etik, moral och värden Yrkesrelaterade Personlig uppgiftsrelaterad kompetens Social uppgiftsrelaterad kompetens Omtänksamhetsrelaterad kompetens Identifikation och engagemang

Organisationskarakteristika Struktur och värden Fysisk-tekniska förhållanden Administrativa förhållanden Grundläggande värden Medlemmar Generella, personrelaterade karakteristika Yrkesrelaterade karakteristika Gruppsammanhållning

Vardagligt ledarskap Tillitsskapande ledarskap Övningar Synlighet Respektfullt bemötande Högt i tak Värden, moral och uppriktighet Kompetens Övningar Erfarenhetsplattform En falsk känsla av säkerhet

Ledarskap under stark stress Uppgiftsinriktat ledarskap Stanna upp och överblicka situationen Proaktivt tänkande Risker med övermod Bemästring av egna känsloreaktioner Tydlighet mot högre chefer Relationsinriktat ledarskap Tydlig ledarroll Motivera gruppmedlemmarna inför uppgifter Individuell omtanke genom aktivering Krishantering efter den akuta situationen

Förberedelser Kognitiv struktur; egen roll och uppgift liksom enhetens roll och uppgift Färdigheter; problem- och känsloinriktade färdigheter Relationer; team building Relationer; familj och vänner

Under stressfulla uppgifter Utveckla ett “kontrollsystem” med nära vänner Uppmuntra varandra – undvik kritik Under väntan – gör något fysiskt Ät och drick ofta i små kvantiteter Använd humor och tänk positivt Tag djupa andetag när spänningen stiger Tag pauser

Hemma igen Släpp fram dina upplevelser och reaktioner Vila Ät och sov ordentligt under den första veckan Återgå till de vardagliga rutinerna så fort som möjligt Familj och vänner – dubbelriktat lyssnande/pratande

Ledarskap - Groupthink Tag inte tidigt ställning för ett visst handlingsalternativ Uppmuntra gruppmedlemmana att deltaga aktivt Utse någon till “djävulens advokat” Framhåll betydelsen av att man fattar ett klokt beslut Arbeta systematiskt

Hög stress Överdriven strävan mot samstämmighet Groupthink symptom Suboptimalt beslutsfattande

Groupthink symptom Typ I. Överskattning av gruppen Illusion om osårbarhet Övertro på att gruppen står för det moraliskt goda Typ II. Trångsynthet Kollektiva rationaliseringar Stereotypa uppfattningar om andra Typ III. Trångsynthet Självcencur Grupptryck mot avvikare

Hantering av stress Våra känslor påverkar oss på olika sätt i olika situationer. Tänk på hur du påverkas av känslor när du leder akuta insatser! Ge exempel på hur känslor kan ha en positiv eller en negativ effekt på ditt ledarskap! Ge exempel på “personliga knep” du använder för att hantera stress!

Förebyggande åtgärder Lednings- och organisationsnivå Policy Urval Syn på ledarskap Syn på risktagande Ledningsrutiner under insatser Utbildning Allmän ledarutveckling Stressrelaterad Övningar

Förebyggande åtgärder Gruppnivå Team building Individnivå Mental träning Avslappningsträning Visualseringsträning Stressträning Fysisk och psykisk balans

Efterinsatser Gruppnivå Kamratstöd Avlastningssamtal Debriefing Lednings- och organisationsnivå Stress och krishanteirng Gruppnivå Kamratstöd Avlastningssamtal Debriefing Individnivå Fysisk träning Avslappning Skriva-av-sig Individuell kristerapi