Indikatorer för att mäta tillgänglighetsförbättringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Skyddsombuds- utbildning
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Hälsoprofil Hälsoprofilen innehåller en överskådlig återkoppling till den anställda på: - blodprov - blodtryck - BMI - midjemått - konditionstest - levnadsvanor.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Enkelt avhjälpta Hinder i Sverige / Eda
Exempel utifrån ett antal målområden
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Handisam –Myndigheten för handikappolitisk samordning
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Redovisning av uppdrag ang
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Tomt och byggnader idag H Villa Flerbostadshus G A B Villa.
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
Göteborg Härryda Mölndal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att få rätt saker att hända
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Sören Hansson Kort om mig själv
Normering, tillsyn, kunskap
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Anslutning till Mina meddelanden
Nya föreskrifter och allmänna råd
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
- aktiva och delaktiga medborgare Det goda livet.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
NEA Seminarium 7 december 2004
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun C.Westin psykologpartners AB/ City Psykologhus Kontaktinformation: City Psykologhus.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Personer med funktionsnedsättning i demokratin
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Horisontella principer
Utveckla lönebildningen
Omställningen av hälso- och sjukvården
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Självskattning av tillgänglighet i stadens lokaler
Förbättra klubbkvalitet
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Indikatorer för att mäta tillgänglighetsförbättringar Myndigheternas ansvar för att genomföra handikappolitiken enligt förordning (SFS 2001:526) Birgitta Mekibes, Möte på DOC, 8 november 2006 i Oslo

Handisams verksamhetsidé Handisam påskyndar utvecklingen mot ett samhälle där alla kan delta jämlikt oavsett funktionsförmåga Handisams två huvudprocesser Att samordna Att stödja

Handisam är stödjande Utvärdera och följa upp arbetet enligt förordning 2001:526 (staten som föredöme) Riktlinjer för tillgänglighet Aktiva åtgärder för att förhindra diskriminering (skola och högskola) Kommunernas tillgänglighetsarbete Metodutveckling

Staten ska vara ett föredöme (förordning 2001:526) Myndigheterna ska särskilt verka för att lokalerna, verksamheten och informationen blir tillgänglig för personer med funktionshinder. Ska genomföra inventeringar och utarbeta handlingsplaner. Samråda med Handisam.

Riktlinjer för: verksamhet information lokaler Nya Riktlinjer för tillgänglighet (HO:s Riktlinjer blir Handisams Riktlinjer) Vad innehåller riktlinjerna? Riktlinjer för: verksamhet information lokaler

Riktlinjer för verksamhet Arbetsgivaransvar Personalpolicy Tillgänglig arbetsplats Funktionsförmåga och tillgänglighet ställer krav på verksamheten

Riktlinjer för information Telefonsamtal Korrespondens Skriftlig information och meddelanden Webb och e-tjänst Film och video Konferenser

Riktlinjer för lokaler Byggnaden Generella krav Utformning av vissa rum Detaljerade krav på helhet och detaljer Inredning och utrustning Skötsel och rutiner

Var börjar vi?

Vad är en handlingsplan? Policy, vilka är målen på kort och lång sikt? Inventering, var finns hindren och bristerna? Analys och prioritering, vad är viktigast? Åtgärdsplan, vilken åtgärd och när? Genomförande Uppföljning och utvärdering, följs tidplanen, omprioriteringar? HUR GÖR MAN   Myndigheten ska ta fram handlingsplaner och göra inventeringar. Vad är en handlingsplan: Den innehåller:

Var börjar vi? Entrén måste kunna användas av personer med funktionshinder. Se till att det är möjligt för personer som använder rullstol att ta sig till myndighetens mest besökta delar och att det finns en toalett som fungerar. Öka säkerheten, se till exempel till att trappor och glasrutor markeras. forts

”Passa på principen” I samband med renovering, t.ex. välj färger som är bra för synskadade när man ändå målar om förbättra akustiken när man ändå ska åtgärda innertaket ta bort trösklar när golvet läggs om Vid nyinköp och upphandling vid inköp av nya möbler eller ny utrustning

Hur bedriver man själva arbetet med åtgärderna

Handisam följer statens tillgänglighetsarbete

Resultatet av enkäterna 2003, 2004 och 2005 Myndigheter som har Påbörjat inventeringen av tillgängligheten Påbörjat arbetet med en handlingsplan Formulerat en policy för tillgänglighet Etablerat kontakt med handikapprörelsen Har tagit fram en faställd handlingsplan

Uppföljning av myndigheternas arbete med handlingsplaner Enkäter 2003, 2004, 2005, 2006, 2007… Myndighetens karaktär Arbetet kring handlingsplanen Andra policydokument Kvaliteten i arbetet med handlingsplan Information och stöd 2005 Myndighetens tillgänglighet (verksamhet, information och lokaler) 2003 och 2007

Enkätsvaren redovisas i följande rapporter Rapport 2003:2 om tillgängligheten på myndigheterna Rapport 2004 Rapport 2005 Rapport 2006 Rapport 2007:2 - om tillgängligheten på myndigheterna

Vad är en indikator? En indikator är en definierad och ofta kvantitativ mätbar dimension av en viktig del av det man vill mäta eller närliggande faktorer. Den ska innehålla både täljare och nämnare. Den kan sägas kvantifiera och förenkla företeelser och underlätta förståelsen för komplexa realiteter. Den ska vara informativ och känslig för förändringar över tid och mellan områden. Den måste ingå i ett ramverk med allmänt accepterad målsättning om vad som ska mätas och varför. (ISO/TS 2002)

Syftet med en sammanställning av indikatorer att följa utvecklingen att få en bättre överblick att driva på tillgängligheten att lyfta fram goda exempel att fungera som inspirationskälla att göra en effektanalys dvs. att kunna mäta tillgänglighetsförbättring

Lista på ”vissa” kriterier Information och kommunikation Lokaler Personalpolicy

- Information och kommunikation (24 mätpunkter) att kommunicera med myndigheten grundläggande information finns på alternativa format rutiner för att på begäran ta fram information i alternativa format i sina publikationer anges att dessa går att beställa i alternativa format inlett ett arbete med anpassning av sin webbplats enligt WAI:s riktlinjer webbplatsen har anpassats för personer med funktionshinder

- Lokaler (27 mätpunkter) Entré kan användas av personer med funktionshinder i byggnaden där myndighetens huvudkontor ligger Detta är myndighetens huvudentré Personer som använder rullstol kan ta sig från huvudkontorets entré till reception, kapprum och toalett samt till de utrymmen som ofta används av besökare

Forts. Lokaler Det finns minst en toalett som kan användas av person som använder eldriven rullstol på myndighetens huvudkontor Huvudkontorets lokaler är utformade så att de fungerar för personer med nedsatt syn Huvudkontorets lokaler uppfyller följande grundläggande krav för personer med allergi eller överkänslighet.

- Personalpolicy (18 mätpunkter) Påståenden gällande rekrytering vid myndigheten Har rutiner för att hantera synpunkter på bristande tillgänglighet Har en plan för att öka de anställdas kompetens om tillgänglighet Vissa nyckelpersoner har erbjudits utbildningar i tillgänglighet

Kontakta Handisam www.handisam.se Arenavägen 63, 121 77 Johanneshov 08-600 84 00 birgitta@handisam.se