Om flerspråkiga elevers lärande och andraspråksutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Att identifiera och utveckla ledare
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Vad är studiehandledning?
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Läsundervisning på modersmålet och andraspråket
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Att hantera två eller flera språk
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Språkstimulering – javisst, men varför?
”Med samiskan genom livet” Anna Kråik, Samisk språkambassadör,
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Projektföljeforskning
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
The big 5 1.
Svenska p Svenska p.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Cochleaimplantat och språkighet
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Den individuella utvecklingsplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Algebra och ekvationer
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Nu lär vi oss lite om likheter och skillnader mellan språken!
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Minoritetsspråk i Sverige
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Läs- och skrivutredningskurs
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Svenska som andraspråk 3
Vad är studiehandledning?
Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Om flerspråkiga elevers lärande och andraspråksutveckling Flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling Mälardalens högskola 2010-02-18 Om flerspråkiga elevers lärande och andraspråksutveckling Kenneth Hyltenstam Centrum för tvåspråkighetsforskning Stockholms universitet

Statistik för elever i år 9 Svensk bakgrund Utländsk bakgrund Ej behöriga till nationella program 9% 23% Ej nått målen i två eller fler ämnen 12% 25% Saknar slutbetyg 0,8% 2,7%

Variation i ”språkinlärningshistoria” simultan tvåspråkighet successiv tvåspråkighet behärskningsprofiler för språken Oftast bättre behärskning av majoritetsspråket Andra mönster

Olika kontexter för språkutveckling Förstaspråksutveckling när modersmålet är majoritetsspråk Förstaspråksutveckling när modersmålet är minoritetsspråk Andraspråksutveckling/-inlärning när målspråket är majoritetsspråk (Andraspråksutveckling/-inlärning när målspråket är minoritetsspråk) Främmandespråksinlärning

Olika kontexter för språkutveckling Förstaspråksutveckling när modersmålet är majoritetsspråk Andraspråksutveckling/-inlärning när målspråket är majoritetsspråk

Milstolpar i barns språkutveckling, majoritetsspråksmiljö Bas Modersmålets uttal i princip inlärt omkring 4-årsåldern. Merparten av språkets grammatiska strukturer har likaledes inkorporerats redan i 4-5-årsåldern. (ca 1 år enstaka ord; 17-22 månader ordkombinationer; 24-30 månader böjningsändelser, formord) En stor del av det centrala basordförrådet behärskas vid skolstarten: 8.000-10.000 ord. Normalt taltempo: 150 ord/minut 50-200 ord → ordkombinationer De grundläggande reglerna för samtalsstuktur (hur man beter sig när man samtalar) och textstruktur (hur man paketerar den information man förmedlar) är tillägnade före 7-årsåldern.

Milstolpar i barns språkutveckling, forts. Utbyggnad skriftspråkets och det formella talade språkets principer ett mycket stort nytt ordförråd: ett par, tre tusen nya ord per år

Hur lång tid tar det att lära sig ett andraspråk? Baskommunikationsförmåga: 2-3 år Litteracitet: 5-7 år (Cummins 1980) Ankomstålder Tidsåtgång 5-7 år 3-8 år 8-11 år 2-5 år 12-15 år 6-8 år (Collier, 1987)

Karakteristiska skillnader mellan modersmålstalande och andraspråkstalande barn (efter 2-3 år) Modersmålstalare Andraspråkstalare Åldersadekvat infött uttal Åldersadekvat grammatik Åldersadekvat ordförråd (stor individuell variation) Nästan åldersadekvat infött uttal, viss L1-påverkan Nästan åldersadekvat grammatik, viss L1-påverkan Mindre än åldersadekvat ordförråd

Skillnader i språkprocessning (uppfatta och förstå andraspråket) Undersökningar av vuxna andraspråksanvändare med en behärskningsnivå i svenska som liknar inföddas (Hyltenstam & Abrahamsson, 2003)

20 vuxna andraspråksanvändare Selektionskriterium: behärskningsnivå som infödda i vanlig muntlig kommunikation Bakgrund: Olika förstaspråk, medelvistelselängd i Sverige 23 år (spridning 10-49 år) 4 startåldersgrupper 4-5 år (N=5) 8-10 år (N=5) 12-15 år (N=5) 19-23 år (N=5) 2 jämförelsegrupper Matchade infödda talare av svenska (N=5) Matchade icke-infödda talare av svenska (N=5; blandade förstaspeåk, medelvistelselängd i Sverige 25 år)

Resultat från ett test bland flera Repetition i vitt brus

Resultat från test med vitt brus (AO = age of onset).

Resultat från test med vitt brus (AO = age of onset).

Results from the white noise test, each noise level separately (AO = age of onset).

Missbedömningar Barn med svenska som andraspråk har inte nödvändigtvis samma djup i språkförståelse och flexibilitet som infödda som alltid (från början) vistats i målspråksmiljön.  Kan leda till felaktiga förväntningar och för högt ställda krav.

Missbedömningar forts. Risker för felbedömning i motsatt riktning, dvs att alla tvåspråkiga barn anses ha brister i sin svenska även om ”det inte märks”.  Kan leda till felaktiga förväntningar och för lågt ställda krav.

Undervisning För majoritet För minoritet Modersmålsundervisning (t ex svenska i Sverige för modersmålstalare) Främmandespråksunder-visning (t ex engelska, spanska, tyska, franska i Sverige) Modersmålsundervisning (t ex persiska för iranska elever i Sverige) Andraspråksundervisning (t ex svenska i Sverige för elever med annat modersmål än svenska) Främmandespråksunder-visning (t ex engelska, spanska, tyska, franska i Sverige)

Modersmålsundervisning i ämnet svenska Vänder sig till elever som redan kan språket. uttalet, merparten av den grammatiska uppbyggnaden, samtalsstruktur, textstruktur och ett ordförråd på 8.000-10.000 ord Bibringar eleverna färdigheter i samhällets formella språk (utbyggnaden). Höjer medvetenheten om det egna språkets natur, dvs att eleverna ska kunna se språkets funktioner och uppbyggnad utifrån.

Andraspråksundervisning i ämnet svenska som andraspråk Samma långsiktiga målsättning som ämnet svenska. Kärnan är att först stödja inlärningen av språkets bas. Därefter och samtidigt: stödja inlärningen av språkets utbyggnad. Särskilda krav på lärarens förmåga att bedöma varje enskild elevs nivå.

Förstaspråkets betydelse för inlärning av majoritetsspråket/skolspråket Om ett barn har utvecklat sitt begreppsförråd på ett språk så innebär andraspråksinlärningen i viss utsträckning att sätta nya språkliga etiketter på kända begrepp. Annars måste barnet lära sig både begreppen och orden för begreppen genom det nya språket. Detta är en betydligt tuffare uppgift, eftersom det nya språket inte på lång tid fungerar effektivt som stöd för minnet eller tänkandet.

Hill (1995): egenbedömning av svenskbehärskning hos 17-åringar (N=42) Aldrig eller sällan problem med svenskan i skolarbetet 100 %: gruppen utan avbrott (modersmålsundervisning genom hela grundskolan) 67 %: gruppen sena avbrott (modersmålsundervisning minst till åk 5) 46 %: gruppen tidiga avbrott (modersmålsundervisning avbruten före åk 5)

Resultat, lärarbedömning av språklig korrekthet, brytning och flyt Gruppen utan avbrott: "nästan alla" talar korrekt svenska utan brytning och med normalt flyt. Gruppen sena avbrott: samma mönster, förutom att de har "påtagligt" sämre flyt. Gruppen tidiga avbrott: Svenskan är felfri endast hos 45 procent, endast 18 procent talar utan brytning och bara 27 procent uppvisar ledigt flyt.

Läsinlärning Läsaren som kodknäckare, menings-skapare, textanvändare, textanalytiker Barn och lärare ska vara överens om vad man håller på med – rolighetsfaktorn Rekommendation: första läsinlärning på det starkaste språket, vilket för tvåspråkiga barn vid skolstarten oftast är det först inlärda språket (L1) Vid läsinlärning på andraspråket (se nästa bild)

Framgångsrik läsinlärning på andraspråket Fonologisk medvetenhet (liksom vid läsinlärning på L1) Utvecklingsnivå i andraspråket Ordförråd i undervisningsspråket på 6.000-10.000 ord Förståelse av 98% av orden i texten som ska läsas (Nation, 2001) (betyder två okända ord per sida; 80% betyder vart 5:e ord okänt) Utvecklingsnivå i förstaspråket Ortografi

Tack för uppmärksamheten!