Swedex Muntligt test A2 40 poäng.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Nulägesanalys genom frågor
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Muntliga nationella prov i svenska
Barnanpassad utredning
Svenska som andraspråk
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Geografiska begrepp svåra ord
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
Intervju inför ViV-projektet.
Att beskriva någon ’Describir alguien’.
Vill du lära dig kort division?
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
SVENSKA.
Aktivt lyssnade.
HJÄRNGYMPA.
FÄRÖISKA & DANSKA intalat av Birgit Nónklett. PRESENTATION DANSKA först / sedan FÄRÖISKA FAMILJ –Mor, far, två systrar, ingen bror INTRESSEN –Musik; sjunger.
SBAR för strukturerad kommunikation
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
Vem är du?.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Muntlig presentation.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Idrottspsykologi.
Del 4 Anteckna och planera
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Sammanställning av enkätsvar ang
Formellt, skarpt och snyggt
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Exempel på skriftligt omdöme
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Nationella proven i svenska
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Swedex Muntligt test A2 40 poäng

Första uppgiften 2-3 minuter En tentand

Provdel Mål 1. Presentation Tentanden beskriver sig själv etc som svar på frågor från testledaren. Muntlig interaktion Skapa social kontakt, presentera sig .

Manus Hej och välkommen. Jag heter… och det här är ….… ska bara lyssna på oss. (Och) vad heter du? Hur stavar du det? Berätta lite om dig själv. Testledaren kan gå in och ställa frågor, t ex: Var bor du? Var kommer du ifrån? Vilken stad? Var ligger den? Arbetar du? / Går du i skolan? Vad gör du på din fritid? / Har du någon hobby? Berätta lite om din familj. / Har du syskon? / Har du barn? Talar du något annat språk? Har du varit i något annat land?

Den andra uppgiften 4-5 minuter

Provdel Mål 2 a. Samtal mellan tentand och testledare utifrån bild. Tentanden beskriver vad han/hon ser på bilden. Testledaren ställer frågor till tentanden. Muntlig produktion Kan berätta om sitt vardagsliv

Manus – A2 Bild nr 1 Här får du en bild. Titta på den och prata lite om den. Varsågod, då kan du börja.

Manus – A2 Bild nr 1 Testledaren frågar tentanden utifrån bilden och stödorden Din bostad Typiska hus i ditt land Trädgård Lägenhet/villa Bo i stan Bo på landet T ex: Ser husen i Grekland ut så här? Inte? Hur ser ett typiskt grekiskt hus ut? Hur bor du i Grekland?

Bild nr 2 Provdel Mål 2 b. Samtal mellan testledaren och tentanden utifrån ny bild. Tentanden ställer frågor till testledaren med hjälp av stödord. Muntlig interaktion Kan ställa och besvara frågor om vanor och vardagssysslor, om fritiden och andra aktiviteter.

Manus – A2 – bild nr2 Nu får du en ny bild. Titta på den och fråga mig, på samma sätt som jag frågade dig om den förra bilden. Här får du ett papper med ord, som hjälp. Förstår du vad du ska göra? Bra, då kan du börja. Semester Sommar Fritid Resa Landet Intressen

Bedömningskriterier Muntligt prov Kriterium 1: Kommunikativa färdigheter och interaktion. Kriterium 2: Formell korrekthet och uttrycksförmåga (grammatik och ordförråd). Kriterium 3: Uttal, intonation, flyt.

Obs! Samtliga provuppgifter bedöms som en helhet.

De fyra bedömningsgraderna A innebär: Kommunikation kommer till stånd, inga – eller högst små brister efter vad som krävs för nivån. Bristerna stör inte kommunikationen B innebär: Kommunikation kommer till stånd, brister (efter vad som krävs för nivån) förekommer men de stör inte kommunikationen. C innebär: Om kommunikation kommer till stånd eller inte är svårt att bedöma på grund av stora brister. Man måste fråga för att förstå. D innebär: Kommunikation kommer inte till stånd.

Poäng Kriterier A B C D 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion Inga/ små brister B Brister C Kommu- nikation? D Ingen kommu- nikation 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5

Bedömningsblankett Muntligt A2 och B1 Kriterium A B C D 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5 Nivå: ____ Namn: __________________________________ Kriterium A B C D 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 3. Uttal, intonation, flyt

Obs! Om ett kriterium bedöms med D = 0 poäng, blir hela det muntliga provet underkänt. Gränsen för godkänt på den muntliga delen ligger på 60%. Godkänt = minst 24 poäng Om det muntliga provet är underkänt blir hela provet underkänt

Poängexempel 30 p = godkänt Kriterier A Inga/ små brister B brister C Kommu- nikation? D Ingen kommu- nikation 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5

Poängexempel 22p = ej godkänt Kriterier A Inga/ små brister B brister C Kommu- nikation? D Ingen kommu- nikation 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5