Swedex Muntligt test A2 40 poäng
Första uppgiften 2-3 minuter En tentand
Provdel Mål 1. Presentation Tentanden beskriver sig själv etc som svar på frågor från testledaren. Muntlig interaktion Skapa social kontakt, presentera sig .
Manus Hej och välkommen. Jag heter… och det här är ….… ska bara lyssna på oss. (Och) vad heter du? Hur stavar du det? Berätta lite om dig själv. Testledaren kan gå in och ställa frågor, t ex: Var bor du? Var kommer du ifrån? Vilken stad? Var ligger den? Arbetar du? / Går du i skolan? Vad gör du på din fritid? / Har du någon hobby? Berätta lite om din familj. / Har du syskon? / Har du barn? Talar du något annat språk? Har du varit i något annat land?
Den andra uppgiften 4-5 minuter
Provdel Mål 2 a. Samtal mellan tentand och testledare utifrån bild. Tentanden beskriver vad han/hon ser på bilden. Testledaren ställer frågor till tentanden. Muntlig produktion Kan berätta om sitt vardagsliv
Manus – A2 Bild nr 1 Här får du en bild. Titta på den och prata lite om den. Varsågod, då kan du börja.
Manus – A2 Bild nr 1 Testledaren frågar tentanden utifrån bilden och stödorden Din bostad Typiska hus i ditt land Trädgård Lägenhet/villa Bo i stan Bo på landet T ex: Ser husen i Grekland ut så här? Inte? Hur ser ett typiskt grekiskt hus ut? Hur bor du i Grekland?
Bild nr 2 Provdel Mål 2 b. Samtal mellan testledaren och tentanden utifrån ny bild. Tentanden ställer frågor till testledaren med hjälp av stödord. Muntlig interaktion Kan ställa och besvara frågor om vanor och vardagssysslor, om fritiden och andra aktiviteter.
Manus – A2 – bild nr2 Nu får du en ny bild. Titta på den och fråga mig, på samma sätt som jag frågade dig om den förra bilden. Här får du ett papper med ord, som hjälp. Förstår du vad du ska göra? Bra, då kan du börja. Semester Sommar Fritid Resa Landet Intressen
Bedömningskriterier Muntligt prov Kriterium 1: Kommunikativa färdigheter och interaktion. Kriterium 2: Formell korrekthet och uttrycksförmåga (grammatik och ordförråd). Kriterium 3: Uttal, intonation, flyt.
Obs! Samtliga provuppgifter bedöms som en helhet.
De fyra bedömningsgraderna A innebär: Kommunikation kommer till stånd, inga – eller högst små brister efter vad som krävs för nivån. Bristerna stör inte kommunikationen B innebär: Kommunikation kommer till stånd, brister (efter vad som krävs för nivån) förekommer men de stör inte kommunikationen. C innebär: Om kommunikation kommer till stånd eller inte är svårt att bedöma på grund av stora brister. Man måste fråga för att förstå. D innebär: Kommunikation kommer inte till stånd.
Poäng Kriterier A B C D 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion Inga/ små brister B Brister C Kommu- nikation? D Ingen kommu- nikation 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5
Bedömningsblankett Muntligt A2 och B1 Kriterium A B C D 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5 Nivå: ____ Namn: __________________________________ Kriterium A B C D 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 3. Uttal, intonation, flyt
Obs! Om ett kriterium bedöms med D = 0 poäng, blir hela det muntliga provet underkänt. Gränsen för godkänt på den muntliga delen ligger på 60%. Godkänt = minst 24 poäng Om det muntliga provet är underkänt blir hela provet underkänt
Poängexempel 30 p = godkänt Kriterier A Inga/ små brister B brister C Kommu- nikation? D Ingen kommu- nikation 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5
Poängexempel 22p = ej godkänt Kriterier A Inga/ små brister B brister C Kommu- nikation? D Ingen kommu- nikation 1. Kommunikativa färdigheter och interaktion 18 15 10 2. Formell korrekthet och uttrycksförmåga 12 7 3. Uttal, intonation, flyt 8 5