Presentera en flodkultur! Historia, kultur, teknik/ vetenskap, religion, myter, dåtid och nutid.
Uppgiften Skapa en photostory där ni presenterar information om er flodkultur (se nedan) Källor ska alltid anges. Start:V.9, lektion 3
Bedömning Bedömning sker genom kamratbedömning via elektronisk enkät. Ditt arbete kommer att bedömmas så här.
Källor: Källorna saknas helt eller delvis, eller är inte korrekta. Dina källor är korrekt skrivna och finns med i gruppens källförteckning vid deadline. Du använder olika källor. Presentation: Du plagierar och läser upp det som andra skrivit och presenterar andras bilder. Du har inte brytt dig om att kolla om materialet får användas av dig vid publicering. Du återger fakta med egna ord. Du använder andras bilder med deras tillstånd. Presentationen är tydlig, saklig och hänger ihop på bra sätt med gruppens övriga material. Din presentation är mycket genomarbetad och visar på djupa kunskaper. Fakta Du använder inte historiska begrepp i redovisningen. Du använder historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. Du använder historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt. använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt Din presentation fokuserar mer på roliga effekter än på fakta. Du har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven har goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
Genomförande Vecka 9 11 12 Lektion 1 Faktasök, göra källförteckning Skapa photostory Lektion 2 Deadline 1. Deadline 2. Lägga ut på skolans hemsida Lektion 3 Intro / faktasök Redovisning med kamratbedömning Deadline 1: Då skall allt fakta vara insamlat. Källhänvisningarna ska vara skrivna. Inga andra källor får användas efter deadline! Deadline 2: Arbetet läggs ut på skolans hemsida. Redovisning: Fredag v. 12 .Arbetena ligger då ute på Hagaskolans hemsida. Var och en ger kamratbedömning enligt schema (delas ut på fredagen.)
Gruppindelning 7B Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Felix Joakim Ville Isak Elina Andreas Nor David Elias Tom Costas Ariam Harry Anja Noah Gustav K Simon Kalle Anna Lydia Aya Gustav L Anton Hugo Lucas Maya
Gruppindelning 7C Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Nasia Julia Isabelle Sandra Kristoffer CW Tintin Sofia V Albin Sofia J Love Simon Å Simon S Viktor Alice Nadja Edvin Denis Richard Shaimma Egil
Historia Sätt in kulturen i en tidslinje Presentera den geografiskt med en kartbild Kända personer eller händelser?
Kultur Vad vet vi om deras kultur? Har de bidragit med något kulturellt?
Teknik / vetenskap Presentera kända upptäkter / uppfinningar som flodkulturen har upptäckt. Orsak till upptäckten? Resultat av upptäckten? Bilder!
Religion Monoteistisk eller polyteistisk religion. Vad vet vi om deras riter och kult? Bilder!
Myter Beskriv en myt eller berättelse från flodkulturen. Varför är den viktig? Bilder!
Dåtid och nutid Hur har flodkulturen påverkat oss? Bilder!
Quiz med frågor på slutet (+ de rätta svaren förstås..)