Leva – inte bara överleva, Vuxna glömda barn

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De glömda barnen… Moni Höglund
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Hur kan jag vara viss om min tro?
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Livsåskådning och religion
- en positiv och realistisk självbild
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Föräldrautbildning Schysst på nätet
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Välkommen till Ungdomssamling!
Aktör / Struktur.
Familjehem och föräldraskap
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Vad är du för typ av person?
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Att skriva efter en litteraturdiskussion
”Lär dig säga jag och nej”
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Maria Isaksson, Kommunledningskontoret Jeanette Wiik Ching Mattias Liljedahl Marlene Byström.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Parallella stödgrupper för barn och föräldrar
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
Debattartikel.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Alexandra Andersson Falkenbergs kommun Maria Bäcklund Varbergs Kommun.
Kommunikationsprocesser
Våga prata om psykisk ohälsa!
Religion.
Presentationens avskrift:

Leva – inte bara överleva, Vuxna glömda barn Moni Höglund www.helamanniskan.se

Att hjälpa barn i utsatta situationer Det var en pojke som gick med sin pappa på en strand. Pojken plockade upp snäcka efter snäcka och bar dem ut i havet. Vad håller du på med? undrade pappan Jag hjälper snäckorna, svarade pojken. Men kom nu, sa pappan. Du ser väl att det finns alldeles för många snäckor. Du kommer aldrig att kunna rädda allihop. Så det spelar ingen roll. För den här snäckan spelar det roll, svarade pojken och såg på den snäcka han höll i handen.

Leva inte bara överleva En mötesplats för män och kvinnor som vuxit upp i dysfunktionella familjer och som idag vill försöka förstå och bearbeta de egna erfarenheterna, för att komma vidare i livet.

Statististik När Folkhälsoinstitutet i sin rapport från 2008 konstaterar att ca 385 000 barn mellan 1-17 år, ca 20%, lever i familjer med riskfylld alkoholkonsumtion hos en eller båda föräldrarna kan vi ana att ca 20% av den övriga befolkningen har liknande livserfarenheter. ”Barn i familjer med alkohol- och narkotikaproblem Omfattning och analys” Statens Folkhälsoinstitut R 2008:28

Statistik, forts I hela landet räknar man med att det finns 385.000 barn som lever i familjer med riskbruk. Man räknar med att 1.6 miljoner människor är anhörig till någon som är beroende eller missbrukar.

Enkät . Rädsla - 53 av 66 . Hot - 28 av 60 . Våld - 21 av 61 . Obehagliga situationer - 56 av 66 . Rädsla - 53 av 66 . Hot - 28 av 60 . Våld - 21 av 61 (Enkätstudie,Beroendlinjen 2009,Ann-Charlotte Johansson, Carina Bång)

Vad hade man önskat som barn? Att få prata med någon och inte känna sig ensam Att någon frågat hur jag mådde Önskat att skolan skulle ha sett och reagerat Att någon berättat och sagt att det inte var mitt fel att pappa drack Fått hjälp med att sätta ord på det som hände

Följande lista är hämtad ifrån boken "VUXNA BARN TILL ALKOHOLISTER" av Janet Geringer Woititz Som vuxet barn, dvs. då man vuxit upp med missbruk brukar följande symtom visa sig: 1.  gissar sig till vad som är normalt 2. har svårt att fullfölja ett projekt  3. ljuger när det vore lika enkelt att tala sanning  4. dömer sig själva utan förbarmande 5.  har svårt att ha roligt 6.  tar sig själva på mycket stort allvar 7. har problem med nära relationer 8. överreagerar på förändringar dom inte har kontroll över

Forts på lista från ”VUXNA BARN TILL ALKOHOLISTER” 9.  söker ständigt godkännande och bekräftelse 10. uppfattar sig själva som annorlunda 11. är extremt ansvarstagande eller extremt oansvariga 12. är extremt lojala, även mot dem som inte förtjänar det 13. är impulsiva De har en tendens att ge sig in i situationer utan att först begrunda alternativa möjligheter eller tänkbara konsekvenser. Denna impulsivitet leder till förvirring, självförakt och kontrollförlust. Enormt mycket tid går åt till att försöka reda ut konsekvenserna av gjorda misstag.

Familjens oskrivna lagar Tystnad Ingen tillit Inga känslor – känslorna trycks tillbaka Sporadisk kroppskontakt Misstag tolereras inte Oärlighet och lögner Ointresse

Förhållningssätt Varje deltagare blir tagen på allvar och varje liv och berättelse tas tillvara Var och en kan få en god upplevelse av att vara sedd, hörd, bekräftad, accepterad och delaktig Det blir viktigare att prioritera människors behov än till punkt och pricka fullfölja den uppgjorda planen för respektive kurstillfälle Samtalsklimatet behöver också präglas av ett dialogiskt förhållningssätt

Grundsyn Varje människa är unik, alla har lika värde oavsett prestationer, funktioner, social eller etnisk tillhörighet, sexuell läggning och så vidare. En människosyn som grundar sig på varje människas unikhet och jämlikhet leder det till ett förhållningssätt präglat av respekt för den enskilda personens behov, integritet.

Övergripande syfte med en mötesplats för män och kvinnor som vuxit upp i dysfunktionella familjer, en mötesplats för dem som vill dela sina upplevelser och erfarenheter tillsammans med andra, en mötesplats för dem som vill försöka förstå och bearbeta de egna erfarenheterna för att komma vidare i livet.

Mål Ny kunskap Starkare självkänsla Nytt livsmod Trygghet Befrielse från skuld och skam Få med sig viktiga verktyg för att fortsättningsvis kunna hantera, begripa och skapa mening i sina liv på ett gott och hälsosamt sätt.

Livsnära pedagogik Människans egna upplevelser och erfarenheter i livet är utgångspunkten för en lärprocess. Beskriva Begripa Förändra

Teman Vem är jag? Var är jag? Om nuläge, helhetssyn och harmoni i livet Mitt inre centrum – Om självförtroende, självkänsla och självbild Min livsberättelse Hur hade jag det som barn? Om slutna och öppna familjesystem Utveckling av beroendeproblematik Medberoende och överlevnadsstrategier när jag var barn Medberoende och överlevnadsstrategier idag

Teman forts Vägar till friska, sunda vanor Sorger, kriser och förluster Sund skuld och kränkande skam – Göra fel eller vara fel Själen - ett rum för våra känslor Livets existentiella dimension Rätten att sätta egna gränser och göra egna val Relationer som jag vill förändra och vägen dit Vägen vidare Inre och yttre rastplatser

Tid och längd för träffar: Varje kurstillfälle omfattar 3 timmar à 60 min.

Upplägg av ett kurstillfälle Samling Inledning Återblick Dagens tema Övningar och samtal Eftertanke

Kursledare: Noomi Tönnäng Kursdagar 2011 25 –26/1 Leva - inte bara överleva. Två heldagar, då vi går igenom materialet och utbildar kursledare. Betel Folkhögskola, Stockholm   22/3 En heldag/prova på dag för alla som vill se vad den här kursen har att erbjuda. Immanuelskyrkan, Örebro 11-12/5 Leva - inte bara överleva. Två heldagar, då vi går igenom materialet och utbildar kursledare. Immanuelskyrkan, Örebro Kursledare: Noomi Tönnäng

Tack för er uppmärksamhet! Moni Höglund www.helamanniskan.se