SU blir självförsörjande på blod..

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Tv pucken framtid Bosön 6 Oktober. Resultat historik resp
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
InfoMentor ger dig större inblick i ditt barns skolgång
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Videokonsultation med medborgare
1.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
VD/GD 2005 Allt har blivit viktigare de senaste 5 åren.
Gastrosektionen medicin SU/Ö vilka är vi?
Kulturanalys i praktiken
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1.
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Stockholmsbörsens granskning av noteringsavtalets krav på information om bolagsstyrning Torsten Örtengren Chef notering och bolagsövervakning, Stockholmsbörsen.
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Hygienkörkortet Petra Hasselqvist Avdelningen för Vård och Omsorg Sveriges Kommuner och Landsting.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Vårdkedjearbete för personer med förvärvad hjärnskada under 65 år
Strategiska perspektiv på verksamheten
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
TEXT: JAKOB AXELSSON FOTO: ROGER LUNDHOLM
Presentationens avskrift:

SU blir självförsörjande på blod.. Blodgivningsenheten inom

Bakgrund SU är ett universitets/specialistsjukhus med tidvis stor blodåtgång. Idag vet vi ej exakt hur mycket blod vi får in per dag p.g.a. att vi har drop-in för blodgivning, som ger oss en ojämn arbetsbelastning. Eftersom efterfrågan på blod/blodkomponenter per blodgrupp varierar varje dag, ställs vi inför akuta situationer då efterfrågan på dessa produkter är större än vad vi kan leverera från eget lager.

I sådana situationer måste vi köpa blod från andra sjukhus i landet ca 5 000 blodpåsar/år. Vid dessa köp levereras endast de röda blodkropparna; skall jämföras med att vid egen blodtappning på SU kan vi även utvinna övriga blodkomponenter såsom trombocyter och plasma. Det finns dessutom inga garantier att köpa blod när vi behöver beroende på att tillgången även varierar i landet.

Så många blodpåsar behövs Många operationer är blodkrävande. Vid transplantationer reserveras ett bestämt antal blodpåsar: Lungor – 8 påsar Hjärta – 4 påsar Lever – 20 påsar Många gånger räcker inte de reserverade blodpåsarna. Vid t.ex. en levertransplantation kan det behövas uppemot 200 blodpåsar, vilket motsvarar blod från 200 blodgivare. Vid en höftledsoperation kan det räcka med 3 påsar. Foto: Roger Lundholm

Nuläge Blodgivningsenheten har 3 tappningställen för blodgivning Östra sjukhuset, Sahlgrenska sjukhuset, Droppen i Nordstan och en blodbuss. Där arbetar 23 sjuksköterskor, 10 undersköterskor, 10 assistenter och 1 blodbusschaufför i rullande schema på de olika tappningsställena. För enheten finns också tillgång till informatör, planeringsansvarig för blodbussen, en informationsansvarig, enhetsöverläkare och enhetschef.

Syfte och Mål Syfte: Att SU blir självförsörjande på blod Mål: Genomföra 46 000 bloddonationer per år Övriga mål per år: Nya blodgivare 6 000 Återaktiverade blodgivare 5 000 Tidbokade besök 36 000 Inköp av blodpåsar max 1 000

Strategier Öka antalet nya blodgivare Återaktivera passiva blodgivare Få ett jämnare flöde i arbetet Minska inköp av blod Sprida information externt och internt

Aktiviteter under 2006 Medarbetarna har uppmuntrat och motiverat blodgivarna att boka tid till sitt nästa besök, det har skett både muntligt och skriftligt Brev har skickats ut till passiva blodgivare Personalen har genomgått kompetensutveckling i bemötande, attityder, värderingar samt kommunikation och konflikthantering Medarbetardiskussion har förts enligt cafémodellen med fokus på att hitta strukturer/modeller för tillgänglighet, bemötande och kommunikation

Aktiviteter under 2006 Företagsbesök - Informatör (plustjänst) har som uppdrag att aktivt besöka företag, skolor och föreningar för att informera om blodgivning och rekrytera blodgivare. Resurs t.o.m. september 2008 PUB = Personlig Uppföljning av Blodgivare Ett ”faddersystem” med ett schemalagt kontaktsätt som varje nyanmäld blodgivare registreras i under en tvåårsperiod.

Information och Public Relation Bilaga i GP Reklamkampanjer - Limited Edition, streamers och annonser Reportage i radio, tv och tidningar Mässor - Handelhögskolan och Läkarstämman Events - Blodomloppet och Åby trav Hemsida - Geblod.nu

Resultat

Övriga resultat 2006 Nya blodgivare 3 779 (+347 jämfört med 2005) Inköp av blod 4 781 enheter (-680 enh. jämfört med 2005) Tidbokade besök uppskattas till *7 400 Återaktiverade blodgivare uppskattas till *3 600 * P.g.a. brister i bloddatasystemet kan vi ej redovisa och jämföra vissa resultat från tidigare år.

Summering/slutsats Genom våra olika aktiviteter har produktionen ökat med ca 2 000 blodpåsar under 2006. Vi kan konstatera att blodgivningsenheten alltid bör genomföra olika insatser/aktiviteter för att sprida information och marknadsmässigt arbeta relationsinriktat för att lyckas. Vi behöver: Återkommande kompetensutveckling IT-stöd Utvärdering/analyser av våra aktiviteter och blodgivarregister Ökat samhällsengagemang och goda samarbetspartners

Framtid Tillgänglighet för blodgivning Nytt kallelsesystem med e-mail och sms Gemensam logotype för blodgivning i Göteborg Tidbokning via internet Nya samarbetspartners För att nå våra mål arbetar vi löpande med planerade informations- och PR aktiviteter

Livsviktigt! Blodgivare är hjältar, sjukvården bygger på insatser från frivilliga hjältar som aktivt lämnar blod. Vi behöver fler hjältar ”Kärlek är en knytnäve i magen. Kärlek är ett kassaskåp som föll från tionde våningen och du var på fel plats vid fel tillfälle. Kärlek svider, kliar, skaver, värker. Kärlek kan göra ont och är aldrig helt utan uppoffringar. Men den är alltid, alltid värd det. Du som visar kärlek till dina medmänniskor och lämnar blod visar att det är värt det.” Källa: Jerlov

Blodgivningsenheten inom Kontaktpersoner: Carina Ljungvall enhetschef 342 76 89 Ulrika Ljung informationsansvarig 342 23 31 Jan Konar enhetsöverläkare 342 19 84 Eva-Maria Bengtsson sjuksköterska 342 27 32 Verksamhetschef: Nils Lycke