Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Center för Skolutveckling
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Pedagogisk verksamhetsidé
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Nya Elementar!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Arbetsplan för skolbiblioteket
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Bra skolor kännetecknas av:
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Jag undrar vad han tänker om mig ! Människors undran Verksamhetsidé för Göteborgs Stads skolor.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !

Gemensam process LedarskapetLärprocessen Verksamhetsidé för en ökad måluppfyllelse

1. Elevernas/ barnens inre motivation och lust att lära För oss innebär detta att varje enskild elev/barn känner att det är roligt, intressant och utmanande i skolan. 2.Delaktighet och medskapande För oss innebär det att eleven/barnet känner det angeläget och har en reell möjlighet genom medskapande att påverka hela sin skolsituation. 3. Helhetssyn i lärandet För oss innebär det att eleven/barnet utifrån sammanhang känner sig utmanad att skaffa sig kunskap för att förstå och påverka sin omvärld och dess delar. Skolans verksamhetsidé

Gemensam process • Utbildningar; kurser och seminarier kring lärande organisationer • Medforskarinsatser • Insatser vid studiedagar/fortbildning kring verksamhetsidén • Utbildningsdagar för fackliga företrädare samt referensgruppssamverkan • Uppföljningar • Samordningsinsatser

Ledarskap/Valideringsprocessen • Pilotverksamhet • Validering av ca 350 rektorer (Omgång 1) • Ledarskapsutveckling för rektorer • Lärares ledarskap (S:a 340)

Lärprocessen • Lärande organisation – Verksamhetsidén i hela organisationen – Omfattar alla • ”Detta eviga lärande” • Arbets- och utvecklingsorganisation • Systematiskt kvalitetsarbete • Stödinsatser till förvaltningar

Gemensamma Sektorschefsgruppen Samordning kring styrdokument Övergripande processer Dialoger med fackliga Ledarskap Valideringsomgång 2 Ledarskapsinsatser Mentorsutbildning Teamutv Handledning Lärprocessen Lärande samtal Systematiskt kvalitetsarbete Organisationsutv Dialogkonferens Läsa skriva räkna

Enl. McKinsey m.fl. • Sammanhållen kvalitet i lärandet • Professionens mycket stora betydelse – lärarnas/förskollärares status, rekryteringen till yrket • Kompetensutvecklingen naturlig del av arbetet ”i klassrummet” • Kompetenta skolledare med tid för pedagogisk utveckling

John Hattie (Visible Learning) The remarkable feature of the evidence is that the biggest effects on student learning occur when teachers become learners of their own teaching, and when students become their own teachers. If the teacher’s lens can be changed to seeing learning through the eyes of students, this would be an excellent beginning.”

Framgångsrika skolor/förskolor 1.Pedagoger som är kunniga och reflekterar över resultat 2.Tydlig ansvarsfördelning på skolan 3.Elevernas kännedom om uppsatta mål och resultatåterkoppling till eleven 4.Lärarens / Förskollärarens pedagogiska förmåga

Systematiskt kvalitetsarbete i Göteborgs stads förskolor och skolor

Eftertanke • Hur ställer jag mig till att fokus hamnar på verksamhetens utveckling eller elevernas lärande? • Hur ställer jag mig till kravet på att jag/vi systematiskt ska reflektera över min verksamhetens resultat eller elevernas måluppfyllelse? • Kan vi ha ett gemensamt lärande i vårt arbetslag eller på skolan/förskolan? • I min roll ingår att arbeta med ständiga förbättringar. Vad kan det innebära för mig?

Stöd för att starta upp ett systematiskt kvalitetsarbete 1.Skapa dina rutiner (hur och när) för att sytematiskt reflektera över din verksamhets eller din undervisnings resultat 2.Skapa rutiner för (hur och när) regelbundna dialoger och reflektioner tillsammans med dina elever/barn kring gruppens och individens resultat. 3.Skapa rutiner för (mitt ansvar och mina förberedelser) för att möjliggöra regelbundna dialoger och reflektioner tillsammans med kollegor.

Dialogkonferens • Dialogkonferensens idé: – Ett sätt att strukturera dagen så att alla kan komma till tals – Skapa möjligheter för alla att få syn på både egna och andras tankar • Samtalets idé och form – Dialogen som samtalsform – Fördjupande frågor – Perspektiven • Den egna processen – Reflektion – strukturera den egna erfarenheten • Dialogkonferensens yttre form – Heldagsmöten med team/grupper – Indelning av dagen i tre dialogmöten mellan olika konstellationer samt fördjupande inspel från aktuell forskning