WWW.VINNOVA.SE Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Talföljder formler och summor
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Skapa ett video-CV på YouTube
Statistikmodulen Omicron Syntax Data AB Framåt.
Uppgiften i PowerPoint
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Nyttorealisering på 10 min
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Problemsnack eller bygga lösningar.
Access med Sebastian och Robert
E-post juni 2013.
Aktier och aktiesparande
Videokonsultation med medborgare
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Mötesstruktur.
HS-utmaningen Kickoff
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
BIDRAG Lån Stipendium Royalty Aktier
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
1:a Möte Offert process Avsluts process
BBIC: Öppenvård planering och uppföljning
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Aktiviteter och upplevelser
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Version 1.11 Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta upp symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma vidare.
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Naturvetenskaplig undersökning
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Vad gör Almi?.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Anpassa informationen i sidfoten: 1. Klicka på knappen ”Sidhuvud/Sidfot” på fliken ”Infoga”. 2. Kryssa i de olika delarna du vill ha i presentationen.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Inbjudan till projektförslag
IT Databas Göran Wiréen
Sälja en produkt eller tjänst
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Presentation av affärsplan
Din företags-broschyr
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Company name Your name(s).
Company name Your name(s).
Presentationens avskrift:

Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten bredvid VINNOVA-loggan. 1. Klicka på knappen ”Sidhuvud/Sidfot” på fliken ”Infoga”. 2. Kryssa i de olika delarna du vill ha i presentationen. Notera skillnaden mellan ”Uppdatera automatiskt” och ”Uppdatera inte” för datum i sidfoten. Det förra innebär att dagens datum alltid visas i presentationen. I fältet ”Sidfot” kan du med fördel ange titeln på föredraget eller mötet.

Vi tror på det här affärskonceptet för att … Varför ska VINNOVA välja att investera pengar i verifiering av detta affärskoncept, och hur kan genomförandet av projektet bidra till att gynna tillväxten i Sverige? Bild 2

Vilket problem vill projektgruppen lösa? Vem är kunden/kunderna som äger detta problem? Har kundens verkliga behov verifierats och i så fall hur? Om potentiella kunder har kontaktats, beskriv utfall och relationer. (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 3 Behov (Need)

Erbjudande till kund (Approach) På vilket sätt vill ni lösa kundens problem – vad är kunderbjudandet? Hur ska ni tjäna pengar – vilken affärsmodell ska tillämpas? (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 4

Konkurrensfördelar (Benefit over cost) Vad är det som gör eran vara/tjänst unik? Varför ska kunden välja just eran lösning? (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 5

Marknadssituation (Competition) Beskriv översiktligt marknaden (mikro – makro) och uppskatta om möjligt dess storlek och tillväxt. Finns det några existerande alternativa lösningar? Beskriv dessa och förklara på vilket sätt de skiljer sig i jämförelse med erat angreppssätt. (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 6

Affärskonceptets befintliga status Beskriv i vilket stadie (utvecklingsfas) konceptet befinner sig för närvarande. Beskriv en eventuell prototyp eller liknande om en sådan har utvecklats. Beskriv eventuella tekniska hinder/problem som måste lösas för att produkten skall kunna nå marknaden. Om projektet genomgått Verifiering för tillväxt steg 0 och 1 (eller Fokusverifiering) – ange kortfattat vilka resultat som uppnåtts. (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 7

Team och kompetens Beskriv projektdeltagarna och deras roll i projektet. Beskriv vilket behov av kompetens (för närvarande och i framtiden) som behövs för att genomföra verifieringsprojektet. (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 8

Milstolpe 1 (MS-1) Start:Slut:Kostnad: Aktiviteter Ange projektetappens aktiviteter och målsättningen med dessa Ange vilka personer som ska delta Etappmål/leverabler Ange vad som kommer att levereras vid etappens slut Ange eventuella beslut som ska fattas och/eller vägval som ska göras efter avslutad etapp Ange kriterier för vad som ska ha uppnåtts för att projektet ska drivas vidare (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 9

Kommersiell och teknisk riskanalys Risk SannolikhetKonsekvens Åtgärd Bild 10 Ange risker i verifieringsprojektet i tabellen ovan. Förslagen nedan kan användas som en vägledning. • Affärs- och marknadsmässiga risker (t.ex. kundbehovet kan inte verifieras, avsaknad av konkurrensfördelar, inlåsningsmekanismer etc.). • Tekniska risker (t.ex. lösningen omogen, håller inte för tillämpningskraven, unikiteten kan inte verifieras). • Legala och regulatoriska risker (t.ex. beroenden och behov av standardisering). • Risker i samband med genomförandet (t.ex. att nödvändiga kompetenser inte erhålls, behov av stora investeringar för att möjliggöra verifiering av unika egenskaper hos konceptet). (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 16 punkters text)

Kommersialisering av affärskonceptet Beskriv hur ni planerar att kommersialisera affärskonceptet. Vilken strategi är lämplig i erat fall (t.ex. licensaffär, starta ett bolag eller resa riskkapital)? Beskriv nyckelpersonernas framtida roll. (texten i rutan är endast vägledning, radera den och skriv er egen text med 18 punkters text) Bild 11