Seminarium med Öresundsklassrummet 28 oktober 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Coachande ledarskap som mentor
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Handlingskompetens, handlingserfarenhet och påverkanshandlingar
Nulägesanalys genom frågor
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Nu ska vi i motala och vadstena börja sortera våra matrester
Demokrati & diktatur.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Bedömning.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Demokrati och hur Sverige styrs
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Hushållningssällskapet Norrbotten I snart 200 år har vi arbetat för att utveckla Norrbottens landsbygd och dess småföretag. Inom vårt rådgivningsbolag.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Vi blir Region Jönköpings län
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Ett mål mat för miljömålen! Om miljösmarta matval…
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Medvetna skolmåltider
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
1.
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
D EMOKRATI OCH MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Sh1b. S IDOR I A RENA Om demokrati och diktatur, s Om demokratiska beslutsformer, s Om mänskliga rättigheter,
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Minska matavfall i skolorna
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Hållbar utveckling.
Vårdhygiendagen Lina Widenmo Miljöenheten
Ungdomars hälsa och livsstil
Presentationens avskrift:

Seminarium med Öresundsklassrummet 28 oktober 2013 ellen.almers@hlk.hj.se Högskolan för lärande och kommunikation, HLK Högskolan i Jönköping

Forskningsmiljön Skolnära forskning Leds av professor Elsie Anderberg Plattform Hållbar utveckling och naturvetenskapens didaktik

Plattform Hållbar utveckling och naturvetenskapens didaktik Grön flagg och påverkanshandlingar: ANDREA MARTINSSON & EMY ASK ANNA LINDQVIST & OLOF LAAGO PERNILLA HOLMQVIST & SARA SILLANPÄÄ CARITA JOHANSSON & MIA EKBLOM ULRICA STAGELL, doktorand Ekosystemtjänster i undervisningen: ELLEN SKOGLUND ELAINE DRAPER & FRIDA BRINK ELIN VLIANDER & LINDA STENHOLM ANDREAS MAGNUSSON, doktorand

Det viktigaste för att vilja agera eller göra något? Upplevd kompetens (perceived competence)

En förutsättning för upplevd kompetens Handlingserfarenhet

Grön flagg och påverkanshandlingar Per Askerlund Magnus Apelqvist Ellen Almers Ulrica Stagell HLK

Utgångspunkter Grön flagg betonar betydelsen av handlingsorientering och handlingskompetens i sin policy Handlingskompetens som teoretisk modell Betydelsen av handlingserfarenhet – att få öva på och reflektera över påverkanshandlingar

Forskningsfrågor: Vilka påverkanshandlingar för hållbar utveckling behandlar Grön flagg-lärare i undervisningen/verksamheten? Vilka påverkanshandlingar anser Grön flagg lärare vara lämpliga att behandla i undervisningen? Varför? Vi vill: tillsammans med lärare reflektera över och undersöka vad utbildning för handlingskompetens kan vara i praktiken och hur den kan fördjupas och stärkas.

Metod: Enkät & intervju Grön flagg lärare (n=24) Grön flagg instruktörer (n=9) 16 olika påverkanshandlingar, graderas1-6 (1=väldigt olämplig; 6=väldigt lämplig) Vilka påverkanshandlingar uppger de intervjuade att de behandlar i sin undervisning I vilken grad anser de att olika påverkanshandlingar är lämpliga att behandla i undervisningen?

Olika typer av handlingar Privata - publika sfären Direkta - indirekta Individ - kollektiv

Val av exempel på handlingar till enkäten: Betydelsefulla för hållbar utveckling mot bakgrund av forskning och vetenskap. t ex. FAO, 2006 Handlingar som ofta nämns av studenter och lärare när handlingar för hållbar utveckling diskuteras i olika kurser.

Konsekvenser av livsstilshandlingar i Sverige: koldioxid/år Alla hushåll byter 15 glödlampor mot lågenergilampor: 210 000 ton Alla hushåll har Reklam nej tack! på brevlådan: 300 000 ton Minska klädkonsumtion motsvarande 500 kr/år: 360 000 ton Flygresor till Thailand och Kanarieöarna byts mot tåg till Kroatien: 820 000 ton Genomsnittssvensken minskar köttkonsumtionen med 40 %: 4000 000 ton Källa: Naturskyddsföreningens Tänk om…

Sammanfattning I botten när det gäller behandlat i undervisningen: möjligheten att engagera sig i politiska partier (9%), att engagera sig i organisation (17%), att minska köttkonsumtionen (26 %). Majoriteten av handlingarna ansågs lämpliga att behandla. Lärare skattade direkta handlingar som viktigare än indirekta. Motiveringarna speglar en stor variation i uppfattningar om vad som är lämpligt.

Sammanfattningsvis Överväganden om undervisning och metod dominerar – Vad fungerar bra? Vad kan jag? Vad är lätt? Roligt? Elevernas ålder och mognad. Påverka vanor snarare än träning i att kritiskt granska olika handlingsalternativ Stor spännvidd i synen på om hållbarhetsfrågor är politiska frågor eller inte. Privatliv eller samhällsliv? Privatliv stark dominans. Öppenhet Traditioner, normer och etablerade tankemönster styrande; när dessa utmanas under intervjuerna tenderar många att öppna för andra perspektiv på påverkanshandlingar i undervisningen.

Implikationer för fortbildning? Mer explicit problematisering av val av möjliga påverkanshandlingar i undervisningen/utbildningen? Lärarnas ställningstagande till handlingar i privatlivet? Lärarnas ställningstagande till att behandla handlingar i förskolan/skolan?

Diskussion om Normteori: Wickenberg, 2004: Norm supporting structures Norm hindering structures Normkritik som viktigt inslag i fortbildning?

Handlingskompetens för att påverka: Teknik: använd den mest hållbara tekniken, hållbara innovationer Ekonomiska strukturer Sociala strukturer Livsstil och välbefinnande

Öva i att kritiskt granska olika handlingsalternativ utifrån olika perspektiv

Möjliga påverkanshandlingar för minskad klimatpåverkan/hållbar utveckling Vilka handlingar anser du har stor potential i arbetet för hållbar utveckling? (-3 till 3, -3=mkt liten potential, 3=mkt stor potential) Hur gärna tillämpar du handlingen i ditt liv? (-3 till 3, -3=mycket ogärna; 3=mycket gärna) Gå med i en miljöorganisation som passiv medlem Gå med i en miljöorganisation som aktiv medlem Undvika att torktumla – hängtorka istället Rösta på partier som vill ha höga energiskatter Ringa/skriva till kommunpolitiker och påverka för hållbar trafikplanering. Välja kranvatten på restaurang trots att flaskvatten/läsk/öl ingår i priset Fråga efter klimatsmart mat när du är på restaurang Tågluffa istället för flygsemester Ta nattåget till skidsemestern istället för bilen/flyget Avstå helt från flygresor Påverka politiker att införa obligatorisk klimatkompensation för flygresor Delta i en demonstration för en global klimatöverenskommelse Delta i Earth Hour

Cykla eller åka kollektivt istället för att ta bilen Gräva ned biokol i marken som klimatkompensation Klimatkompensera för utsläpp av klimatpåverkande gaser som du orsakar Äta mindre kött (eller om du inte äter något kött, fortsätta med att inte äta kött) Skriva på en namnlista för klimatskatt på kött Avstå från att byta mobil/dator så länge den du har håller Minska ostkonsumtionen Minska klädkonsumtionen Aktivt söka kunskap om klimatfrågan och olika lösningar Prata med mina vänner och försöka påverka dem i synen på samhällsfrågor (trafikpolitik, energipolitik etc) Prata med mina vänner och försöka påverka deras vanor i vardagen Driva miljöarbete på arbetsplatsen Ringa kommunpolitiker inför valet och sätta press i klimatfrågan Önska dig regnskogsadoption istället för blommor/godis/kläder/prylar i julklapp och födelsedagspresent (t ex genom Miljöförbundet Jordens vänner) Ställa upp i val till kommun/landsting/riksdag Källsortera avfall för återvinning: plast, metall, tidningspapper, kartong, organiskt avfall (till biogas) Jobba mindre och konsumera mindre Påverka för globala klimatöverenskommelser genom aktioner med till exempel AVAAZ, 350.org, FN-förening Vara förebild genom resurssnål/koldioxidneutral livsstil vid internationella kontakter Lobba för slopade subventioner av fossila bränslen i andra länder   Indirekt eller direkt handling – vad väljer du helst? Vad är det som gör en handling svår eller obekväm?

http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/21/v-r-psykologi-f-r-oss-att-strunta-i-offren-f-r-klimatf-r-ndringarna

Tre strategier i förändringsarbete för hållbarhet Beteendemodifikation Beteendereglering Handlingskompetens Tre strategier i förändringsarbete för hållbarhet

Vad händer i Jönköping län? +E - tidning om miljö, klimat och energi Gratis! Alla hushåll i länet! Camilla Zilo Informatör Naturavdelningen Länsstyrelsen i Jönköpings län 551 86 Jönköping Telefon: 036-39 52 89