Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Skola och arbetsliv i samverkan
Vad är på gång inom gymnasieskolan? Elevstatistik 2012/13 Gymnasieingenjörsutbildningen - uppföljning - översyn Teknikprogrammet.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Arbetsplan för skolbiblioteket
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vad skiljer APL från APU??
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
GYMNASIEARBETE – vad är det?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Katrineholm den 25 september 2014
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Gymnasie & Vuxenutbildning
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
1. 2 Varför Lärlingsutbildning? Pedagogisk modell Bristyrken i regionen Gruppstorlek.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Varför just ämnet fysik?
Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken
Arbetsplatsförlagt lärande
Tidigare granskningar
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Lärlingsvux 2018 Dialogmöte
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Tanum
Handledarutbildning Steg 2.
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning

Agenda Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning Inledning Frågeställningar Kvalitetsgranskningens resultat Utvecklingsområden Framgångsfaktorer Slutsatser 6/22/2014

Inledning •35 skolor har granskats – både fristående och offentliga •Fokus på undervisningens kvalitet i skola och på arbetsplatser •Fyra nationella program ingår: •Bygg- och anläggning •Fordon- och transport •Handel- och administration •Vård- och omsorg •Granskningen genomfördes under termin 3 (av 6) Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning 6/22/2014

•Genomförs det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) inom utbildningen i enlighet med gymnasieskolans dokument? •Sker samverkan med det lokala arbetslivet så att utbildningens kvalitet säkerställs? •Ser skolan till att de skolförlagda och arbetsplatsförlagda momenten fogas samman till en helhet, så att kvaliteten och likvärdigheten i de yrkesinriktade delarna av utbildningen säkerställs? Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Frågeställningar

Kvalitetsgranskningens resultat 1a Genomförs det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) inom utbildningen i enlighet med gymnasieskolans dokument? •Styrdokumenten utgör utgångspunkt för lärarens planering av APL •Ämnes/kursplaner är för abstrakta för handledare •Läraren formulerar i stället kurser till moment som kan genomföras på arbetsplatsen •Lärlingspärmen är central för planering, uppföljning & bedömning av elever Kvalitetsgranskning 5 Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 •Yrkesläraren har en nyckelroll •Handledarna har inte alltid fått utbildning för sitt uppdrag •Brister i kvalitetsarbetet Genomförs det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) inom utbildningen i enlighet med gymnasieskolans dokument? Kvalitetsgranskningens resultat 1b

Kvalitetsgranskningens resultat 2 Sker samverkan med det lokala arbetslivet så att utbildningens kvalitet säkerställs? •Stora skillnader i skolornas samverkan med arbetslivet •Skiftande förutsättningar för samverkan med arbetslivet mellan olika program och mellan skolor •Lokala programråd – en outnyttjad resurs •Tillgången på APL-platser- inget generellt problem •Goda exempel finns från skolor som lyckas bra Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014

Kvalitetsgranskningens resultat 3 Ser skolan till att de skolförlagda och arbetsplats- förlagda momenten fogas samman, så att kvaliteten och likvärdigheten säkerställs? •Utbildningskontrakt finns men fyller inte sin funktion •Brister i planering och anpassning av utbildning •Variationer i uppföljning & bedömning av elever •Lokaler saknas för vissa utbildningsmoment •Alla handledarna har inte fått utbildning för sitt uppdrag •Brister i arbetet med värdegrund och kvalitet Kvalitetsgranskning 8 Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014

Kvalitetsgranskningens resultat 4 Eleverna är mycket nöjda med sin utbildning ! •De upplever utbildningen som ett alternativ, där man arbetar med något konkret med rötter i verkligheten •De har ofta negativa erfarenheter med sig från grundskoletiden och betraktar sig som ”skoltrötta” •När antalet lärlingselever är litet vid skolan blir de lätt förbisedda och får dåliga scheman och grupptillhörighet. •Den sociala situationen för lärlingar både på arbetsplats och i skola är viktig att uppmärksamma Kvalitetsgranskning 9 Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014

Framgångsfaktorer 1 •En uttalad och tydlig strategi för att etablera kontakter med arbetslivet samt en medvetenhet om arbetslivets kompetensbehov. •Tid och resurser avsatta för regelbundna besök av yrkesläraren och att arbetsplatsen är medveten om sitt åtagande. De handledare som ska leda eleven måste vara väl införstådda med sin uppgift och ha fått utbildning för sitt uppdrag. •Modeller för att formulera utbildningens kurser till moment som praktiskt kan genomföras på arbetsplatsen samt kriterier för bedömning av dessa. 10 6/22/2014Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning

6/22/2014 •Stöd för att höja elevernas motivation är en viktig gemensam uppgift för skolan och arbetsplatsen. Gymnasial lärlingsutbildning är krävande utbildningsform och det krävs motivation för att lyckas. •Ett systematiskt kvalitetsarbete krävs för att utvärdera och utveckla lärlingsutbildning både i skola och på arbetsplats Framgångsfaktorer 2

Slutsatser 1 •Skolinspektionens granskning av gymnasial lärlingsutbildning ger bilden av en verksamhet under uppbyggnad som ännu inte funnit sin form. •Granskningen visar på stora skillnader mellan skolorna när det gäller utbildningens kvalitet. Fortfarande återstår mycket arbete innan vi får en gymnasial lärlingsutbildning av hög kvalitet på alla skolor. 12 6/22/2014Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning

6/22/2014 •Granskningen har inte funnit några kvalitetsskillnader mellan kommunala och fristående skolor, däremot betydande skillnader mellan olika program och skolor samt mellan olika utbildningar inom en och samma skola. •Många lärare och skolledare uttrycker också ett behov av ett fortsatt nationellt stöd till skolorna, både från myndigheter och arbetsmarknadens organisationer. •Skolinspektionen bedömer att skolorna i detta avseende även kan göra mycket själva genom att bilda nätverk och sprida erfarenheter från de skolor som hunnit längre. Slutsatser 2

Utvecklingsområden 1 A.Planering av utbildningen •Anskaffning av lärlingsplatser - ett läraruppdrag •Individuell planering för eleven B. Genomförande av utbildningen i skola och på arbetsplats • Kommunikation mellan skola och arbetsplats •Handledarna är betydelsefulla och vill ta större ansvar 14 6/22/2014Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning

6/22/2014 C. Elevens situation •Elevens situation på arbetsplatsen •Det förebyggande arbetet mot kränkande behandling omfattar inte arbetsplatsen D. Bedömning och betyg •Bedömning på oklara grunder E. Utvärdering och kvalitetsarbete •Kvalitetsarbete och uppföljning inom det arbetsplatsförlagda lärandet är sällsynt Utvecklingsområden 2