Skolans utmaningar i förändringstid! - några perspektiv utifrån en nationell och regional horisont
Nationellt perspektiv -kartan ritas om Myndigheten för skolutveckling (MSU) upphörde den 1 oktober Skolverket omformas SIT har blivit Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) Kraftfull skolinspektion tar form
Ny rektorsutbildningNy skollag Ny skollag prop Nationella prov år Specialpedagogiska skolmyndigheten ”Nya” SkolverketStatens skolinspektionMål år 3 IUP skriftliga omdömen Nya läro- och kursplaner Nytt betygssystem Distansundervisning förslag Nya nationella prov år 9 Ny skollag remiss Förslag till ny lärarutbildning Obl. Leg. Lärare förslag Val REFORMERREFORMER Gymnasieutredningen Ny gymnasie- skola Direktiv Utvärd om RUC Ny Lärlingsut- bildning
Lärarlegitimation Förslag juni Delar av innehållet: Lärarlegitimation ersätter begreppet lärarbehörighet Skyddad titel dvs den kan fråntas. Ansvarsnämnd som kan pröva vid anmälan Titeln blir Lärare med ”viss inriktning” Behörighetsregler fastställer vad som fodras för viss nivå. Ex år hp i ämne. Gy 90 hp utom sv/eng/ev mer? som kommer att kräva 120hp Förskollärarutbildning kommer att förstärkas och förlängas i utbildningstid. Den lyfts enligt förslaget till avancerad nivå. x års utbildning beroende på ämne och inriktning + ett års handledning/provår med nedsatt ”undervisningstid” om 20% ansöka om legitimation hos Skolverket via rekommendation av mentor/rektor
Målen för år 3 Områden och planering så långt… Svenska Svenska som andra språk Matematik Börjar gälla ht 2008 Steg 1 Informationsfas (Skolverket) Steg 2 Implementeringsfas (Huvudmännen) Steg 3 Kompetensutv.fas (Huvudmännen/RUC) RUC inbjuder till regionala nätverk för implementeringsansvariga (dec 08/jan 09) Nationella prov år 3 används första gången våren 2009
Utredning om ny lärarutbildning Förslag kommer 15 november Kan komma att innehålla förslag om bla: Fördjupade ämneskunskaper Fler lärarexamina Synkroniserat med andra direktiv och andrautredningar
Statens ansvar för skolutveckling Statens del av ansvaret ska ta sin utgångspunkt i likvärdig kvalitet över hela landet Kommuner och skolan har ansvaret för skolutveckling och kompetensutveckling Utredaren i Direktiv 2007:28 hade i uppgift att klargöra myndigheternas kärnuppgifter Utredaren skulle särskilt beakta hur universitet och högskolor med lärarutbildning kan främja skolans utveckling (RUC)
Statens ansvar för skolutveckling Utredaren uppmärksammade att RUC uppgifter överlappade MSU:s uppgifter Utredningen utgår från att skol- och kompetens- utveckling även i fortsättningen kommer att ske i samverkan med RUC På sikt bör minskade statliga insatser kunna avhjälpas med stöd av den regionala samverkan som redan finns och håller på att upparbetas Utredningen bedömde att RUC bör ges en fastare och tydligare struktur än i dag
Utvärdering av RUC- ett regeringsuppdrag till HSV och Skolverket Syfte med uppdraget… att utvärdera centrumens verksamhet och dess betydelse ”med utgångspunkt i skolhuvudmännens behov av insatser och stöd för skolutveckling”
Bakgrund regeringen vill ha en bättre uppfattning om vilken funktion RUC och NRC haft för skolutvecklingen inför en decentralisering av ansvaret för skolutvecklingen ett tydligare uppdrag till centrumen kan bli aktuellt
Dessa frågor ska besvaras: Når centrumens verksamhet skolhuvudmän och lärare? Hur uppfattar skolhuvudmän och lärare verksamheten (rapporter, arbetssätt, metoder, tillgänglighet, samverkan, kvalitet mm)? Hur kan framgångar respektive misslyckanden förklaras? Hur har uppdrag från regering och myndigheter påverkat centrumens kapacitet och kompetens? Hur har centrumen tolkat sina uppdrag? Vilken funktion och roll har centrumen för nationell skolutveckling i jämförelse med skolmyndigheterna?
Skolutveckling i ett regionalt perspektiv RUC vid Umeå universitet - regional nivå Organisation - 1 jan 08, från fakultetsnämnd för lärarutbildning till School of Education (SoE) - RUC Verksamhet i RUC se - Utgår från prioriterade områden eller verksamheter/områden med stora skolutvecklings behov synliggjorts - Nytt för 2008, RUC samordnar vecka 44 för regionens skolor
Skolutveckling i glesbygd? Går det ihop? En uppåtgående spiral som kan känneteckna skolutveckling och en neråtgående spiral som kan känneteckna minskade resurser/elevunderlag för skolor i glesbygd?
Skolutveckling i glesbygd! RUC stöd så långt, några nedslag… - Förstudie som innehöll kartläggning om lärares kompetenser, teknisk utrustning och provsändningar - Kompetensutvecklingsinsatser (stöd via MSU) Umeå universitet, IML utförare - Omvärldsbevakning, vad sker i andra glesbygdsskolor i Sverige och Norge… - Bildande av nätverk, Margit samordnare… - FoU ansökan till Botnia Atlantica pågår…
Skolutveckling i glesbygd! Nästa steg – att vara än mer offensiv i syfte att säkra kvaliteten i små lärandemiljöer! Än mer skarpa lägen vad gäller… - datorn som verktyg - samordning i planeringsarbetet mellan kommuner - samnyttjande av lärarkompetenser - samarbete med lokalt arbetsliv (offentligt och privat) - samordnad investering - annat?