Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Processtödjare 16/
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Förskoleklassen på Södermalms skola
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Svenska p Svenska p.
Föräldramöte
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
SVENSKA.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
LGR
Mall för alignmentmatris
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Välkommen till svenska 1
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Rädda klassrummet.
Matspjälkningssystemet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Föreläsning Svenska II
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Rädda klassrummet SLÖJD.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan? ”Känner du igen din egen skolgång, så har vi misslyckats!”

Ny läroplan - Lgr11 Vi har fått en ny läroplan… …och med den: Nya kursplaner Mer styrt än tidigare. Fokuserar mer på förmågor och färdigheter, än rena faktakunskaper Timplan

Elevinflytande Eleverna har möjlighet att vara med och påverka på flera ställen och tillfällen, bl.a.: Kamratstödjare (åk 3-5) och Elevråd Möte varannan vecka. Matråd Möte 1-2 gånger per termin Klassråd Samt i planering, undervisning och bedömning. (Anpassat efter ålder/mognad!)

Svenska… ur: LGR11 ”Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: • formulera sig och kommunicera i tal och skrift, • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och • söka information från olika källor och värdera dessa.”

…i praktiken. OAS – Språkbedömning i F-klass Läsinlärning: Högläsning, rim och ramsor, bokstäver på lek, lyssna efter ljud i ord, ord blir meningar, skriva dagbok, Mumlans alfabet, säkerhet i ljuden, grundläggande läsinlärning med hjälp av ljudningsmetod och helordsmetod, läsa med flyt, läsa mellan raderna, läsa med inlevelse, läsförståelse, läsintresse, boksamtal m.m. Högläsning utvecklar språklig medvetenhet, ordförråd, gemensam läsupplevelse, tränar att lyssna…

…i praktiken. Skrivprocessen: Skrivdans, forma bokstäver, Stora och små bokstäver, bokstäver blir ord, som blir meningar, som blir berättelser. Stavning och skiljetecken. Skriva läsligt för hand och kunna använda datorn. Tankekartor inför berättelser. (Inledning, handling och avslutning. Röd tråd!) Skriva olika typer av texter; Fakta, sagor, poesi, etc. Vi rättar inte ALLT för att barnen ska känna skrivlust.

…i praktiken. Tala/Lyssna: Våga prata inför mindre grupp, sen inför hela klassen etc. Både spontant och förberett! Berätta med en röd tråd och med inlevelse. Redovisa ett arbete, genom använda stödord eller vara tillräckligt påläst. Klara av att aktivt lyssna på information, instruktioner, när andra pratar, visa respekt gentemot den som pratar. Samtala, diskutera, argumentera och motivera. Våga stå för sin åsikt!

Matematik… LGR11 ”Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, • föra och följa matematiska resonemang, och • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.”

…i praktiken. Mattelekar, räknesagor och mycket med matematiska begrepp som t.ex. före, efter, dela lika, fler, färre, geometriska former, lika/olika etc. Dubbelt/Hälften, mönster m.m. Matematisk terminologi (Term, summa, kvot etc.) Antal, siffrans värde, tallinje o.s.v.

…i praktiken. Genomgångar, individuellt arbete i t.ex. en mattebok, problemlösning och mycket spel, prat, diskussioner och mattelekar. Färdighetsträning, automatisering, använda datorn. Använda konkret material! Allt detta på olika träningsarenor…  (Dator, utematte, klassrum, spelhåla, musik m.m.)

TEMA i praktiken… Vid det tematiska arbetet (”Verkstäder”) är det de kommande förmågorna vi tränar på, samt de kunskaper som är relevanta inom det ämne eller arbetsområdet.

TEMA Mål (Endast ett urval…) Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola: • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt, • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv, • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt, • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

TEMA • kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden, • har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället, • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud, • kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

FÖRMÅGOR

…men vi har ju FLER ämnen… Skolverket LGR 11 Unikum Vill du läsa mer, så kommer detta bildspel att finnas tillgängligt på skolans hemsida…