Kvalitet i Tynnered Therese Thörnström 366 42 89, 0736- 66 42 89.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ett arbete med att etablera
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Medarbetarundersökning 2012
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Medarbetarundersökning
Finansiell samordning
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
på personer i behov av hjälp
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor . Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Min psykosociala Arbetsmiljö
Din lön och din utveckling
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kommunikationsprocesser
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Presentationens avskrift:

Kvalitet i Tynnered Therese Thörnström 366 42 89, 0736- 66 42 89

Budget, styrning och kvalitet !!!! Så här arbetar vi med budget och kvalitet i stadsdelen, Tynnered. Vi vill kort beskriva våra styrprinciper och våra kvalitetsinstrument för att kanske ge dig en ”knuff” på vägen. Vi hoppas att seminariet kan leda till inspiration och kanske ett visst mått av ny tänkande. Medverkande är: Marita Hammar, Planeringsledare Gunilla Sundqvist, Ekonom Therese Thörnström, Kvalitetssamordnare

ÖVERSIKT FÖR FUNKTIONSHINDER Förslag 2003 1. Verksamhetsidé 2. Visioner och värderingar 3. Viktigaste kundkategorier ·        Funktionshindrade i Tynnered ·        Funktionshindrade i Göteborg stad  4. Viktigaste tjänster och varor ·        Erbjuda bostäder med särskild service ·        Erbjuda dagliga aktiviteter ·        Erbjuda personlig service    5. Viktigaste marknader ·        Stadsdelen Tynnered ·        Göteborg stad  6. Konkurrenssituation ·        Privata utförare ·        Kommunala utförare

Styrkor Hot Möjligheter Svagheter 7. Verksamhetens framgångsfaktorer samt hot och möjligheter       Personalbrist Hög personalomsättning Resursfördelning Lokalbrist Omgivningens attityder Styrkor Mångfalden Personal och insatser Kompetensutveckling Kundorienterad verk Individanpassad Hot Möjligheter Svagheter Saknar systematiska samverkansformer Rekryteringssvårigheter Lokalbrist Svårt göra långsiktig planering Ökad samverkan inom verksamheten Olika kompetenser Flexibel arbetstid Resursfördelningen Kompetensutbildning

Verksamhetens Huvudprocesser och Stödjande processer ·   Att erbjuda stöd & service Stödprocesser: ·        Kvalitetssamordnare ·        LSS-handläggare ·        Planeringsledare ·        Interna stödprocesser  9. Organisationsschema 10. Medarbetare Antal årsarbetare : 268 Antal medarbetare: 344 Procent utbildad personal ca: 78 % Med Adekvat utbildning menas: ·   Barn- och Fritidslinjen ·   Omvårdnadsprogrammet ·   Förskollärare/Fritidspedagog ·   Habiliteringsutbildning ·   Personlig Assistansutbildning

11. Struktur och sammansättning på leverantörer 12. Viktigaste anläggningar och dess ändamål ·        Bostäder med särskild service för funktionshindrade, mellan ca 4-6 personer/boende i ålder 20-75 år. Totalt antal boende 62 ·        Elevhem antal 2 Bostäder med särskild service för funktionshindrade barn/ungdomar i åldern 7-23. Totalt antal boende 7. ·        Dagliga verksamheter antal 13 Arbetsplatser, samt 1 Arbetsplats för Daglig Sysselsättning. Totalt antal personer med aktiviteter eller sysselsättning 92. ·        Korttidsvistelse för funktionshindrade, cirka 230 timmar, i varierande ålder. 13. Viktigaste lagar och förordningar LSS, HSL (omsorg) och SoL.

Organisation Funktionshinder SDF Tynnered Organisation Funktionshinder Stödprocesser: Plan.ledare Kval.samordnare Enhetschef för & LSS-handl Verksamhetschef Stödprocesser: Plan.ledare Kval.samord Lss-handl Verksamhetschef Stöd: Byrå.ass Arb.terap 1 Enhetschef Dagliga aktiviteter 1 Enhetschef Daglig verksamhet 2 Enhetschefer 5 Enhetschefer Bostäder med särskild service Stöd: Byrå.ass Arb.terap 1 Enhetschef Personlig Assistans Byrå sek 1 planeringssamordnare 1 planeringssamordnare Pers.ass Ledsagare Avlösare Kontaktpersoner 1 Samordnare 12 gruppbostäder 1 kort.boende 2 elevhem 1 boendestöd 5 områdesansvariga 5 områdesansvariga Pers.ass Ledsagare Avlösare Kontaktpersoner Verksamheter 1 Em.hem särskolan 14 Verksamheter 1 Em.hem särskolan 1 Sysselsättn.psyk.funkh.

Utifrån H.P: Stöd & Service erbjuder Funktionshinder i Tynnered följande tjänster: *Personlig service* * Bostäder med särskild service* *Dagliga aktiviteter* Grupp-boende Personliga assistenter Daglig verksamhet Boendestöd Psyk.funkh. Sysselsättn. Psyk.funkh Elevhem Korttidsboende Våra kunder: Funktionshindrade enl LSS § 1 och SoL

Organisationen Kunden Verksamheten Ledarskap Informationshantering Strategisk planering Medarbetarna & arbetsmiljö 6. Våra resultat av vårt arbete Våra huvudprocesser 7. Våra kunder och andra intressenter 1-4 Organisationen = Alla medarbetare, deras sätt att fungera ihop, strukturerna som organisationen bygger eller har krav på sig att respektera, arbets- miljön både arbetsrättsligt, psykiskt och fysiskt. Nämnden 7 5 Kunden = Brukare och intressenter av olika slag, dvs. de som på ett eller annat sätt kommer att bedöma vårt arbete Verksamheten = Vårt uppdrag, det vi är till för att göra och hur vi bygger upp vårt utförande

Kvalitetsfält Organisation NMI NLI Kund Verksamheten NKI NKI

Kvalitetsfält Organisation Verksamheten Kund Vi som skall göra det Hur vi fungerar Verksamheten Kund De som mottar våra tjänster Vad vi vet om dem Vad de tycker Det vi är till för att göra Vad vi har att erbjuda

Kvalitetsspecifikation Kvalitetsfält: Område RESULTAT INTERVENTIONER

Kvalitetsspecifikation Kvalitetsfält: Organisation Område:…APT………………. Resultat Interventioner Dagordning Smågruppsdiskussioner Låta beslut mogna till ett annat förutbestämt möte Information Dokumentation Genomgång föregående protokoll Rundgång på att skriva Anteckningar Alla ges tid att yttra sig Uppföljning Handlingsplaner Schemalagt möte Inflytande Delaktighet Tydlighet

Organisation Kund Verksamhet Utvecklingssamtal: Organisation: Börja med en tillbakablick- Hur har året varit? Organisation Organisation: Hur ser du på din arbetsmiljö? Hur bidrar du till en bra arbetsmiljö? Hur informerar du dig om det som berör din förvaltning? Kan du beskriva målen för ditt arbete? Hur ser du på samverkan med din chef? Känner du till Tynnereds jämställdhets/ mångfaldsplan? Hur tycker du att vi använder kvalitetspolicyn i det dagliga arbetet? Känner du att din kompetens tas tillvara på din arbetsplats? Behöver du komplettera din kompetens för att klara dina arbetsuppgifter? Kund Verksamhet Verksamhet: Hur kan du påverka hur ditt arbete ska utföras? Hur kan du påverka innehållet i dina arbetsuppgifter? Hur kan du påverka när ditt arbete ska utföras? Har du sådana befogenheter att du kan ta ansvar på ett effektivt sätt? Hur informerar du dig om det som berör din arbetsplats? Tycker du att det råder bra stämning på din arbetsplats? Tycker du att vi kan föra en fri och öppen diskussion på din arbetsplats? Hur hinner du med dina arbetsuppgifter? Känner du dig respekterad på din arbetsplats? Är du nöjd med våra rutiner för hur fattade beslut följs upp? Känner du att du bidrar med förbättringar i arbetet? Känner du att du tryggt kan möta förändringar på din arbetsplats? Känner du till målen för ditt dagliga arbete? Hur känner du dig engagerad i det dagliga arbetet? Vad tycker du är viktigt och meningsfullt i arbetet? Kund: Vem är din kund? Hur tror du att kunderna / Brukarna (de vi är till för) uppskattar dina arbetsinsatser? Hur fungerar dina kontakter med interna / externa kunder?

att samarbeta internt och externt att kunna representera förvaltningen, vara ansiktet utåt att vara lyhörd för "kundens" krav att uppnå ett bra arbetsresultat att lösa problem att se helhetsaspekter att vara flexibel att utvecklas att arbeta självständigt att ta initiativ + + + + + + + + + +

Internrevision 1. Systemrevision Systemrevisionen avser att bedöma kvalitetsspecifikationen. Den baseras på tre bedömningsgrunder: * Tydlighet * Rätt placering * Utvärderingsbarhet 2. Tillämpningsrevision Tillämpningsrevisionen avser att ge svar på om kvalitetsspecifikationen är iakttagbar i verkligheten. Bedömningen görs genom att använda en av tre möjligheter: * Överensstämmelse * Kommentar * Avvikelse

Kvalitetsbegrepp och förklaringar: Kundens uppfattning av den mottagna tjänsten. Balanserade Styr Kort, BSC: Ett utvärderings instrument som mäter medarbetarens & kundens upplevelse av tjänster. NMI: Nöjd Medarbetar Index NKI: Nöjd Kund Index NLI: Nöjd Ledar Index Verktyget: Verktyg för verksamhetsutveckling i Göteborgs Stad Huvudprocess, HP: Processer som förädlar tjänster & varor till en extern kund.HP speglar vad verksamheten generellt är till för Ex: stöd & service. Varför finns vi till? Stödprocess, SP: Hjälper till att driva & stödja HP, har främst interna kunder. Arbetar på uppdrag från de som driver HP.

Kvalitetsbegrepp och förklaringar: Fältmodellen: En sorteringsbild för våra processer. Organisation: Processer som berör oss medlemmar i organisationen. Verksamhet: Alla processer som beskriver det vi är till för att göra. Kund: Alla processer som beskriver vår relation till våra kunder. Kvalitetsspecifikation: Processbeskrivning. Process: Tjänster inom ett avgränsat område. Resultat: Vad handlingen ska åstadkomma, utvärderingsbart. Interventioner: Handlingar som syftar till att nå våra resultat.