Hur ska vi mäta, utvärdera och sätta ett pris på det vi gör?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Att arbeta praktiskt.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
1.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
1.
Tillståndskontroll Avesta Jernverk.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
När infaller Julafton och hur ofta?
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Presentationens avskrift:

Hur ska vi mäta, utvärdera och sätta ett pris på det vi gör? ”Att mäta nyttan” Hur ska vi mäta, utvärdera och sätta ett pris på det vi gör? Viveca Nyström www.vnab.se

- Hur mycket tid ska man egentligen lägga på det här med utvärdering? - Det beror på hur mycket tid du kan lägga på att göra fel saker… www.vnab.se

Rätt ordning: Mäta det vi gör Sätta ett pris på det vi gör Utvärdera det vi gör www.vnab.se

Ständigt återkommande huvudfrågor i biblioteksvärlden är: Hur nå ut till alla användare? Hur öka användningen och kunskapen om innehållet? Hur göra beslutsfattare medvetna om bibliotekens innehåll och kompetens? www.vnab.se

Mäta det vi gör… Hur nå ut till alla användare? # räckvidd Hur öka användningen och kunskapen om innehållet? # kundens aktivitet # kundens kännedom om innehåll Hur göra beslutsfattare medvetna om bibliotekens innehåll och kompetens? # kännedom # image # legitimitet www.vnab.se

Räckviddsmått Hur nå ut till alla användare? www.vnab.se

Exempel på att mäta räckvidd www.vnab.se

www.vnab.se

Räckvidd – summan av kontakter Bruttoräckvidd – alla kontakter (samma person kan räknas flera gånger) Nettoräckvidd – antal personer Aftonbladet: papperstidningen, mobilappen, webben, tv-sändningen…. Biblioteken: webben, sociala medier, fysiska besök? www.vnab.se

Kundens aktivitet och kännedom om innehållet Hur öka användningen och kunskapen om innehållet? www.vnab.se

Hur öka användningen och kunskapen om innehållet? på sociala medier i traditionell press i bibliotekssystemet i biblioteket övrig interaktion (deltar i arrangemang, kommer med förslag etc) NKI (nöjd kund-index): kan mäta kännedom # kundens aktivitet # kundens kännedom om innehåll www.vnab.se

Kundens kännedom om innehåll… www.vnab.se

Mått på image och legitimitet Hur göra beslutsfattare medvetna om bibliotekens innehåll och kompetens? www.vnab.se

Frågor som mäter legitimitet Angeläget? Överflödigt? Mötesplats? Viktigt för integration och mångfald? Nödvändigt? Viktigt för demokratin? www.vnab.se

Frågor som mäter image Töntigt? Modernt? Gammaldags? Solidariskt? Kreativt? Byråkratiskt? www.vnab.se

Legitimitet www.vnab.se

Image www.vnab.se

Vad går att mäta? Lokalers nyttjande: observation Informationskompetens: stickprov Kvalitet: publikationsanalys (bibliometri, twittrande, bloggande…) Ekonomisk nytta: Cost benefit Kundens uppfattning: enkäter ersätts av sociala medier? Image: attitydundersökningar (SOM-institutet) Läsupplevelse, friskvård etc: intervjuer, läsarundersökningar www.vnab.se

METODER Kundenkäter Intervjuer Workshops Observationer Statistik CBA www.vnab.se

”sprida kännedom om och öka användningen av informations-resurserna” “bygga relationer” ”sprida kännedom om och öka användningen av informations-resurserna” “kreativ mötesplats” ”facilitating knowledge creation” “inspirera till medskapande” ”contribute to a meaningful and informative leisure time” www.vnab.se

Hur formulera relevanta mål för biblioteket? Undvika floskler Visioner eller mätbara mål – vem ansvarar för vad Processkartläggningar: vad gör vi och för vem? SMARTa mål: specifika, mätbara, accepterade, relevanta, tidsatta och gärna innebära en viss ansträngning… www.vnab.se

Processer Marknadsföring, kundservice (stöd) Egen innovation, kompetensutveckling och omvärldsbevakning (stöd) Inköp och redovisning (stöd) Div. administration: PA, tekniktrassel, resor, städa kontoret…(stöd) Produktion / distribution (huvud) www.vnab.se

Sätta ett pris på det vi gör www.vnab.se

Kostnads-/nyttokalkyl Vad kostar processerna? Står kostnaderna för stödprocesserna i rimlig proportion till utfallet (huvudprocessen)? Vad är icke värdeskapande aktiviteter? (har ingen betydelse för utfallet) www.vnab.se

www.vnab.se

Utvärdera det vi gör Kvalitets-/nyttoanalys www.vnab.se

UPPFÖLJNINGSPROCESSEN Mätningar Regelbundet intervall Mål kopplade till mätetal Analys och förbättringsförslag www.vnab.se

Gör vi saker på rätt sätt? Hur ligger vi till kvalitetsmässigt? Uppföljning Utvärdering Gör vi rätt saker? Gör vi saker på rätt sätt? Hur ligger vi till kvalitetsmässigt? Hur ser det ut i omvärlden? Kreativt Krävande Oregelbundet Periodiskt återkommande redovisning Strukturerat Systematiskt Rutinarbete … t ex med hjälp av Balanserade styrkort www.vnab.se

Uppföljning och utvärdering handlar om att hitta mätetal och indikatorer som leder i rätt riktning i relation till frågeställningarna. www.vnab.se

Exempel på mål och mått NYTTA!!! (mål) Syfte med kanalen (soc. medier) Mätetal Fördjupa relationen med kunden (Process: marknadsföring) Uppnå en viss räckvidd Uppmuntra till engagemang # vänner, fans, författare etc # antal postade kommentarer # antal diskussioner # antal dialoger med bibliotekarie Lära av medborgarna (Process: innovation) Hitta viktiga frågor och diskussionsämnen # rangordning # värderingar: positivt eller negativt # användbara förslag Öka användandet av biblioteks-produkter/ - tjänster (Process: huvudprocess) Upptäcka bibliotekets utbud # laddar ner böcker # anmäler sig till aktivitet # skaffar lånekort #...etc Exempel på mål och mått www.vnab.se

Chalmers bibliotek Mål Mätetal Sprida kännedom om informationsresurserna followers, fans, RT användning app antal doktorander som går doktorandkursen Stärka bibliotekets varumärke Procent studenter med lånekort RT sidvisningar, besök på bloggen antal gånger vi synts i media föreläsningsuppdrag externa samarbetsprojet Sprida kännedom om vetenskaplig kommunikation antal sidvisningar blogginlägg om OA, CPL etc. fans med chalmerstillhörighet antal klick på CPL-flöden I appen www.vnab.se

SE-banken Mål Syfte med verktyget Mätetal Fler kontaktytor mot kund Uppnå en viss räckvidd Interaktivitet # vänner, fans, författare… # antal postade kommentarer # antal avhopp # frågor och svar i relation till antal fans, vänner # egna frågor och inlägg Lära av kunderna Hitta viktiga frågor och diskussionsämnen # rangordning # värderingar: positivt eller negativt # användbara förslag Ökad försäljning Upptäcka bankens utbud # nya kunder (som anger kanal där de etablerat kontakt med SEB) #flöde från sociala medier till webbsida www.vnab.se

Nyttoanalys Vad levererar vi? Vad tycker kunderna att vi gör? Vilka mål har vi? www.vnab.se

Nytta för vem? Skattebetalaren (vårdtagaren?) Huvudmannen / bidragsgivare Samhällsnytta (t ex lokalsamhällets) Organisationens personal (bibliotekarier, lärare, forskare) Staten (uppdragsgivaren) …någon annan intressent? www.vnab.se

Vad är det vi gör – processkartläggning   Vad är det vi gör – processkartläggning Vad kostar det vi gör – kostnadskalkyl Hur stor är kundernas nytta av det vi gör – nyttoanalys www.vnab.se