Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vad är teknik?.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Fördjupning i historia
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Lokal pedagogisk planering
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Introduktion till Sagornas Värld. V38-41
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vi undersöker kraft och rörelse
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
En bild ljuger mer än tusen ord
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En guide för arbeten i SO
om företaget där du gör din praktik!
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Fritt Broderi.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Matspjälkningssystemet
Att skriva en resonerande text
Nationella proven i svenska
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Iris Rosengren Larsson
Engelska – English Pick a colour…
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Geografi Geo (jord) grafi (att beskriva)
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden Du får lära dig använda modellen orsak - konsekvens, i grupp och enskilt. Bearbeta och dramatisera en text i mindre grupp Analysera olika historiska källor och dess trovärdighet. I samband med redovisningarna kommer vi också att träna på kamratfeedback. Ev. besök på museum eller platser med anknytning till Vasatiden. Ett avslutande prov där du får testa modellen orsak-konsekvens på en historisk händelse. Bedömning Underlag för bedömning är: Muntligt, att delta i diskussioner i helklass och mindre grupp. Skriftligt, kunna använda modellen orsak – konsekvens på en historisk händelse. Lärandemål I arbetsområdet får du möjlighet att utveckla din förmåga att resonera om orsaker till och konsekvenser av t.ex. Stockholms blodbad, reformationen, boktryckarkonsten, Dackefejden och upptäcktsresor. Vilka orsaker fanns till och följder fick Stockholms blodbad? undersöka utvecklingslinjer och beskriva enkla samband mellan Vasatiden och andra tidsperioder. använda historiskt källmaterial för att resonera om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor då och nu. Vem gick i skolan? presentera ”därför hamnade X i historieböckerna ” och föra enkla resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, föra enkla resonemang om källornas trovärdighet. I samtalet ska du använda historiska begrepp. Vem skriver historia och varför? tolka och visa på spår av historien i vår tid. Varför blir kronprinsessan Victoria drottning och inte prinsessan Madeleine? Undervisning Lärarledda lektioner där vi läser och diskuterar innehållet i ”historieboken” och andra böcker. Titta på bilder från och filmer om Vasatiden som vi diskuterar. Läraren bedömer din förmåga att… Du har visat att du kan Tänk på till nästa gång …delta i diskussioner, genom att svara, ställa frågor och dra slutsatser. …använda modellen orsak - konsekvens vid analys av historiska händelser. …använda historiska begrepp i tal och skrift. …tolka och visa spår av historien i vår tid.

1 2 3 Förmåga att delta i diskussioner Detta handlar om att kunna delta i diskussioner genom att svara på, ställa frågor och dra slutsatser. Du uttrycker någon egen tanke eller fundering samt svarar på eller ställer någon fråga i mindre grupp, men som inte för diskussionen framåt. Du uttrycker några egna tankar eller funderingar samt svarar på eller ställer några frågor som till viss del för diskussionen framåt, i mindre eller större grupp. Du uttrycker några egna tankar eller fundering ar samt svarar på eller ställer några frågor som för diskussionen framåt, i mindre eller större grupp. Förmåga att se orsaker Detta handlar om att se orsaker till att något har skett. Du formulerar flera orsaker, men kan inte ge förklaringar till varför. Du formulerar flera orsaker och ger enkla och till viss del underbyggda förklaringar till varför. Du formulerar flera orsaker och ger utvecklade och ganska väl underbyggda förklaringar till varför. Förmåga att se konsekvenser Detta handlar om att se konsekvenser av något som skett. Du formulerar flera konsekvenser, men kan inte ge förklaringar varför. Du formulerar flera konsekvenser och kan ge enkla och till viss del underbyggda förklaringar till varför. Du formulerar flera konsekvenser och kan ge utvecklade och ganska väl underbyggda förklaringar till varför. Förmåga att beskriva samband Detta handlar om att kunna se samband t.ex. mellan olika tidsepoker. Du beskriver något enkelt samband mellan vår tid och Vasatid, men kan inte förklara varför. Du beskriver några enkla samband mellan vår tid , Vasatid och kan ge enkla och till viss del underbyggda förklaringar till varför. Du beskriver några samband mellan vår tid , Vasatid eller andra tidsepoker och kan ge utvecklade och ganska väl underbyggda förklaringar till varför. Förmåga att använda modellen orsak - konsekvens Detta handlar om att kunna använda modellen vid analys av historiska händelser. Du använder modellen genom att föra in orsaker och konsekvenser på ett korrekt sätt, men kräver kontinuerligt stöd av lärare eller kamrat. Du använder modellen genom att föra in orsaker och konsekvenser på ett korrekt sätt, med visst stöd av lärare eller kamrat. Du använder modellen genom att föra in orsaker och konsekvenser på ett korrekt sätt, utan stöd av lärare eller kamrat. Förmåga att använda historiska begrepp Detta handlar om hur du under arbetsområdet använder historiska ord och begrepp i tal och skrift. I samtal och texter använder du något historiskt ord eller begrepp. I samtal och texter har du en viss användning av historiska ord och begrepp. I samtal och texter har du en god användning av historiska ord och begrepp. Förmåga att tolka och visa spår av historien i vår tid. Du ger exempel på sådant i vår tid som är spår av Vasatiden, men kan inte förklara hur. Du ger exempel på sådant i vår tid som är spår av Vasatiden och ger enkla förklaringar hur. Du ger exempel på sådant i vår tid som är spår av Vasatiden och ger mer utvecklande förklaringar hur.