Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
Program Genomgång av Synpunkten
VÅRD & OMSORG.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Patientsäkerhetsronder
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Mål- och resultatstyrning
Verksamhetsstöd gymnasiet
Ramverk för patientmedverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
E-arkiv.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Roadmap Treserva Användarföreingens medlemsdagar
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete för Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning Socialtjänstlagen (SoL) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Lex Sarah Gäller för: Äldreomsorgen Individ- och familjeomsorgen Funktionshinderomsorgen All verksamhet som omfattas av SoL, LSS samt socialförsäkringsbalken.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Beslut i kommunfullmäktige
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Välkommen till information om lex Sarah
Kvalitetsarbete.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Välfärdens processer En kort orientering.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Enheten för uppföljning och utvärdering
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund för utvecklingsarbete Ett nytt kommunövergripande, digitalt och öppet synpunktssystem tas fram – vi blickar framåt Utdelning av den nya synpunktsbroschyren

Syftet med vidareutvecklingen: Skapa ett system för synpunkter som uppfyller alla delar i Socialstyrelsens föreskrift om systematiskt kvalitetsarbete. Se över handläggningsrutinerna för att effektivisera och säkra hanteringen av synpunkter. Informationen om systemet för synpunkter förtydligas och görs mer tillgänglig för medarbetare och medborgare.

Styrkan-perspektiv Medborgare: Möjligheten att komma med synpunkter på socialtjänstens verksamhet har en betydelsefull demokratisk funktion, nämligen att fånga in medborgarnas åsikter om de kommunala tjänsterna och förmedla dessa till politikerna. Medarbetare: Synpunkter ger medarbetare viktig information om hur vården och omsorgen upplevs av kunder. Utifrån dessa kan medarbetarna genomföra förbättringar. Synpunkter ger en möjlighet för medarbetare att i dialog med kunden utveckla verksamheten.

Styrkan-perspektiv  Ekonomi: Synpunkter kan användas som vägledning för resursfördelningen. Utveckling: Synpunkter behövs som kunskap i förbättringsarbetet och som underlag i nämndens planering och utformning av insatserna på både individ- och gruppnivå.

Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete Ledningssystemet skall säkerställa att det finns rutiner för att samla in och använda synpunkter från enskilda samt från t.ex. myndigheter och organisationer för att: Förebygga fel och brister, Utveckla verksamheten Identifiera nya eller ej tillgodosedda behov

Nyheter Fokus på synpunkter Informationen om systemet ska vara lättillgängligt. Inledande kontakten med anhöriga, kunder och samarbetspartners. Vid uppföljningsmöten Omsorgsförvaltningens lokaler Medborgarkontoret Hemsidan

Nyheter 6 veckors handläggningstid Det som avviker från god kvalitet ska rapporteras vidare till avvikelsesystem Samarbete med medborgarkontoret Ny broschyr – Synpunkten Arbetsledarens ansvar har förtydligats Utvecklingsarbete – linje genom hela förvaltningen

Synpunkter kan inkomma på olika sätt… Synpunktssystem Broschyr Telefon Hemsida E-post Medborgar-kontoret Anställda

Kategorier Fysiskt miljö Delaktighet/inflytande Handläggningstid Bemötande Tillgänglighet Kompetens Information Kost Övrig

Arbetsledarens ansvar Göra en bedömning om synpunkten är en avvikelse. Utreda synpunkten inom 6 veckor. Kontakt tas alltid med den som lämnat synpunkten inom 10 arbetsdagar (om inte kunden sagt att hon/han inte vill bli kontaktad och/eller är anonym. Använda utredningsformuläret. Markera om kontakt tagits med den som lämnat synpunkten. Skicka in formuläret till verksamhets/enhetschef. Återkoppla till den som lämnat synpunkten avseende vilka åtgärder som vidtagits. Informera medarbetare om synpunkten på APT eller liknande. Eventuellt dokumentera i journal.

Riktlinje Process - Utvecklingsarbete ställning Samman- Verksamhets-controller & teamchef Medarbetare Verksamhets- chef/enhetschef & teamchefer Ledningsgrupp ON 4:e månad

Detta vill vi under 2012… Målsättning: digitalt enhetligt och offentligt system för hela kommunen. Flera kommuner samverkar för att skapa ett synpunktssystem.. Utredningsgrupper Påminnelsefunktioner Statistik på enhets- och verksamhetsnivå Snabbare handläggning, mål ? Arbetsdagar Koppling till Bemötandeguide och värdighetsgarantier

Lomma kommun ett bra exempel… www.lomma.se

Diskussionsfrågor Hur kan vi implementera de nya och skärpta kvalitetskraven avseende lex Sarah och synpunktssystemet? Ge förslag på tillvägagångssätt. Hur hanteras avvikelser enligt SoL och LSS idag? Vad är viktigt att tänka på vid framtagandet av ett digitalt synpunktssystem och avvikelsesystem (SoL, LSS och HSL)? Vad är skillnaden mellan synpunkter och avvikelser? Hur kan vi öka antalet synpunkter? Hur ställer vi oss till att medarbetarförslag ingår i ett digitalt synpunktssystem?

Digitalt synpunktssystem – Vad är rimligt? Hur många arbetsdagar tycker du är rimligt från det att synpunkten inkommit tills det att: 1. Handläggaren senast tar kontakt med den som lämnat synpunkten: 5 dagar 7 dagar 10 dagar 2. Utredningen ska vara klar: 15 dagar 20 dagar