Patientfokuserad utvärdering av reguljär psykiatrisk vård eller

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Patientenkät sommaren -13
Kristin Falk, leg.ssk, Fil.dr. Jonna Norman, leg.ssk, MBSR instruktör
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Viktiga utgångspunkter
Vad innebär val av vårdenhet?
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
Intranät – inte för alla?
Handi i Centrum – ett samverkansprojekt mellan
Beroende och den växande hjärnan
”Quality is everyone's responsibility”
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Sven Engström Distr.läk. Med.dr. Primärvårdens FoU enhet Jönköping
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Lära sig leva med cancer
Är det väl använda pengar?
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
BHV studie om prevention av lägesbetingad skallasymmetri
SÖK - Nationellt kvalitetsregister för barn och ungdomar som misstänkts/konstaterats ha blivit utsatta för sexuella övergrepp Föredrag på BUP:s nationella.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Brister i vården, fokus de äldre Efter 35 år i sjukvården, 17 på sjukhus och med ansvar för äldre förvånas jag av att: 1. Inget gjorts för att korrigera.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
KPE onkologi/sydöstra Agneta Jansson och Curt Peterson.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS1 – LS2 Förbättringsteam Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister 2013.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Uppföljning och utvärdering
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Uppföljning av nationella riktlinjer för förmaksflimmer via audit
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
BCFPI - Brief Child and Family Phone Interview
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Katarina Eeg-Olofsson Diabetesmottagningen SU/Sahlgrenska
Riskbruk av alkohol vid psykisk sjukdom, störning
Patientmedverkan kvalitetsregister
- Integrated Palliativ Care Outcome Scale
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Patientfokuserad utvärdering av reguljär psykiatrisk vård eller

Medarbetare Viktor Kaldo, leg psykolog, doktorand i klinisk psykologi Viktor Jernelöv, examensarbetare, KI Margareta Eklund, Eva Stadler och all personal på Mottagningen för ångestsjukdkommar Johan Jansson, Åsa Törnkvist, Birgitta Lanner på psykiatridivisionen Bertil Jansson, chef psykiatridivisionen Lisa Ekselius, Professor i psykiatri

Om projektet VARFÖR? HUR? HUR VERKAR DET FUNGERA?

För att bredda kunskapen om vad som fungerar! VARFÖR? För att få igång en bättre utvärdering och därmed långsiktig förbättring av psykiatrisk vård! För att bredda kunskapen om vad som fungerar!

Forskning  Klinik Inte alltid så mycket utbyte som man skulle kunna önska… Evidensbaserad verksamhet= Titta på forskningen och göra likadant. Bra underlag för att välja behandling, ger en bra start. Kontrollerade studier - visar att en metod kan fungera och ibland varför den gör det. Verksamhetsbaserad evidens= Forskning i klinisk verksamhet. Vad fungerar lokalt. Kan ge snabbare faktiska förändringar. Stora mängder patienter, nya möjligheter till forskning.

Nuläget psykiatrisk vård Ofta oklart hur vården fungerar och vad som fungerar bäst. Det som faktiskt mäts (t.ex. antal besök, kostnader, diagnos) får större betydelse än annat (t.ex. förbättringar i funktion och livskvalitet) oavsett vad som är viktigast. Saknas övergripande, systematisk och rutinmässig utvärdering av hur patienterna mår.

KPV (Kvalitet i Psykiatrisk Vård) www.kpvcentrum.se Ljuspunkter! Specifika kvalitetsregister för ADHD, ätstörningar, bipolär problematik och schizofreni har börjat användas! KPV (Kvalitet i Psykiatrisk Vård) www.kpvcentrum.se Avgränsade patientgrupper som mäts brett. Främst personal som matar in data.

Att mäta behandlingsutfall Bästa sättet är att mäta symtom, funktion, livskvalitet o.dy. på samma sätt vid olika tillfällen. Skattning om behandlingseffekt som endast görs efter behandlingen är mindre tillförlitliga. Kan även mäta under behandling.

Att mäta behandlingsutfall Patienters självskattningar Behandlarskattningar Oberoende observatörer Arkiv, register och olika indirekta mått Närstående Färdighets- och beteendetester Fysiologiska/biologiska mått

Vad passar klinisk vardag? Patienters självskattningar Behandlarskattningar Oberoende observatörer Arkiv, register och olika indirekta mått Närstående (främst för barn) Färdighets- och beteendetester Fysiologiska mått

Lämplighet? Problem Patient-skattningar Behandlar-skattningar Resurs-krävande Patienten gör det mesta, ev krävs mycket administrativ tid. Tar mycket behandlartid Ger ”önskvärda” resultat (omedvetet) Skattar högt innan beh. för att understryka besvär och lågt efter om ”nöjd och tacksam” Fokuserar på det positiva, vill ha bra resultat. Medveten manipulering För att få eller undvika viss vård. Kan utsättas för påverkan från vården. För att resultaten ska se bättre ut, undvika ev. neg. konsekvenser

Valde patientskattningar! Problem Patient-skattningar Behandlar-skattningar Resurs-krävande Patienten gör det mesta, ev krävs mycket administrativ tid. Tar mycket behandlartid Ger ”önskvärda” resultat (omedvetet) Skattar högt innan beh. för att understryka besvär och lågt efter om ”nöjd och tacksam” Fokuserar på det positiva, vill ha bra resultat. Medveten manipulering För att få eller undvika viss vård. Kan utsättas för påverkan från vården. För att resultaten ska se bättre ut, undvika ev. neg. konsekvenser Viktigt fokusera på patienternas perspektiv!

HUR? Patienterna fyller i formulär om hur de mår vid varje besök. Sker via dator på sjukhuset eller Internet. Feedback till behandlare.

Tidigare studier Utgått från psykoterapiforskaren Lamberts modell. Ett ”globalt” mått vid varje besök. Kan sammanställas för en patient, en behandlare eller en enhet. Tät feedback till behandlare: Bättre resultat främst för patienter med dålig prognos. Färre besök för patienter som ”svarar snabbt” på behandling. Bättre anpassad behandlingstid!

Pilotprojekt Mjukstart p.g.a. hög arbetsbelastning för personal, därför hög grad av frivillighet. Undersöka möjligheter och problem med en omfattande användning av datorbaserade formulär. Samla kunskap för en bredare användning. Ta fram fungerande system och rutiner i samarbete med personal och patienter.

Formulär: CORE-OM (Clinical Outcome in Routine Evaluation – Outcome Measure) Validerat, finns engelska normer. 34 frågor, ca 5 minuter. Mäter Risk, Välbefinnande, Symtom och Funktion. Globala poängen viktigast. Passar alla behandlingsmetoder Ska passa alla patienter. Gratis + bra svensk översättning!

Snabbtitt på www.formular.nu Patienterna Alla nybesök på mottagningen för ångestsjukdomar från 19 april (fås automatiskt från IMx). Får information i kallelse och på mottagningen. Instruktioner på hemsidan och vid datorerna i väntrummet. Snabbtitt på www.formular.nu

Behandlarna Själva valt hur mycket de använder sig av systemet. Bör diskutera användandet med patienten. Kan se patienter som de haft eller ska ha besök med. Viktigast information direkt i patientlista, klickar för mer detaljer.

Översiktlig info Information direkt i patientlistan: Senaste Globala poäng och dess tillförlitlighet. Riskindikatorer Senaste GAF-skattning av behandlare Utveckling av Global poäng

Detaljerad info Graf över förändring (alltid Globala poäng men kan välja till en underskala). Besök (inkl GAF), även uteblivna. Diagnos. Poäng för alla delskalor. Kan se svaren för varje fråga.

HUR FUNGERAR DET? Hur många vill vara med? Hur många fyller i? Alla frågor? Hur lång tid tar det? Skillnad Internet och Väntrum? Skillnad på patientgrupper? Patienters och personals synpunkter? Vilka problem uppkommer?

HUR FUNGERAR DET? Finns ännu bara preliminär data från april och maj. Få formulär ifyllda, ca 15-20% System med patientlista med koder i receptionen fungerade ej under denna tid! Rätt låg personalaktivitet över lag, troligen pga: Nytt system, ovana Vissa positiva och andra negativa Hög arbetsbelastning Hög grad av frivillighet.

Endast skriftlig information till patienter verkar ej räcka! HUR FUNGERAR DET? Ökar användandet med tiden? Hur bra kan det fungera med tydligare uppmaningar till både patienter och personal? Krävs pappersformulär? En första slutsats: Endast skriftlig information till patienter verkar ej räcka!

Vad tycker patienter och personal? Enkät till personal, patienter och patientföreningar innan systemet börjat användas. Vanliga positiva sypunkter: Förbättrar vården ur ett patientperspektiv Organiserar/systematiserar den erbjudna vården Vanliga negativa synpunkter: Passar inte alla patienter Försvårande rutiner Ökad arbetsbörda

Vad tycker patienter och personal? Patienterna mest positiva till metoden. Patienter och patientföreningar överlag mer positiva till utvärdering genom patientsjälvskattning. Administrativ personal var den grupp som ansågs riskera störst negativa konsekvenser. Internetformulär anses lika bra som pappersformulär.

Fortsättningen Göra en slutgiltig sammanställning av all data och uppgöljningsenkät! Hur ”brett” kan metoden användas? För vilka patientgrupper? Samarbete landsting, kommuner och privata aktörer? (Söker just nu anslag för Kliniker-Forskare-Nätverk för depressionsbehandling.) Fler formulär och mer stöd för behandlare. Hur använda informationen? Vem ser vad? Patientnivå Behandlarnivå Enhetsnivå Regional-, riks- och forskningsnivå