Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tekniskt underlag för landsbygdsprogrammet Projekt Tulpan.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Regional tillväxtpolitik
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
EU mål 3 mål 9 mål 3 mål 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument.
Europaparlamentariker
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Sammanhållningspolitiken och Europa 2020
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
EU2020 och det svenska perspektivet
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
EU:s långtidsbudget och strukturfonderna EU-dagen i Nacka 2013
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Fossilbränslefri region
Resultatfokus Interreg Forum 4, Stockholm
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Malmö & EU 2020 Vet inte vad du skulle ha för titel, så här kommer ett förslag Detta handlar hur som helst mer om klimat och energi än hela hållbarhetsspektrat,
EU 2020 going Local. INTERREG IV:C Resan, hur det hela började.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Aktuella frågor på EU-nivå
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
1 Energi en del av världspolitiken 20 % av jordens befolkning förbrukar 80 % av energiresurserna. Världens energibehov ökar. Kampen.
Stormöte för kunskapsregionen Fredag den 19 oktober 2012 Norra Latin, Stockholm.
Utrikesdepartementet Sammanhållningspolitiken
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Agnès Courades Allebeck Enheten för EU:s inre marknad 21 oktober 2011 Inre marknaden – den inre marknadsakten.
Vilka konsekvenser får den nya sammanhållningspolitiken för regioner och kommuner? Härnösand
Europeiska socialfonden
Dalarna Pilotlän för grön utveckling. ”Jag vill göra Dalarna till pilotlän för grön utveckling” ”Gröna Dalarna skulle därmed bli en motor i ett nationellt.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Att utarbeta ett utvecklingsprogram är en uppgift som följer med det regionala tillväxtansvaret och finns formulerat i förordningen 2007:713 om regionalt.
Välkommen till ”RUS” Kick-Off Regional utvecklingsstrategi Information om processen, arbetsgrupperna och viktiga dokument kommer att finnas samlade.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Näringsdepartementet EU:s sammanhållningspolitik efter 2013 EuropaForum Norra Sverige 31 mars 2011 Francisca Herodes, Näringsdepartementet.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
RUS Workshop 19 mars 2012 Loka-dagar aug. EUs största utmaningar Ekonomisk instabilitet Demografikurva Omställning (ekologi, social) Det är detta.
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Regionkommittén. Regionkommittén (ReK) är ett rådgivande organ med uppgift att bedöma Europeiska unionens lagstiftning och politik ur ett lokalt och regionalt.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Konstens Open Space 17 februari 2011 Ett strategiskt samtal om konstområdet i Kronobergs län En del av arbetet med Kulturplan Kronoberg
Aktuella EU-frågor EU:s tillväxtstrategi EU 2020EU:s tillväxtstrategi EU 2020.
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
RUP/RUS – process-revidering Beredningsgrupp – inspel från aktörer Dialogmöten utifrån 4 teman. Swot-cafe, Befintliga grupperingar - Näringslivet aktörer,
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Uppstartsmöte Nytt Landsbygdsprogram Vad händer nu? Sid 1.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
REGional Utvecklingsstrategi
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Presentationens avskrift:

Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi 2011-2020

Dokumentstruktur för Framtid Västernorrland Dokumentstruktur för Framtid Västernorrland! Regional utvecklingsstrategi 2011- 2020 Huvuddokument med underbilagor Kortversionsdokument Analysbilaga Sammanställning av remissvar Populärversion (upphandlas)

Utvecklingsstrategins syfte: Formulera och ange vägar att nå länets regionala utvecklings- och tillväxtmål Uppgift: Är länets långsiktiga, visionära och övergripande inriktningsdokument för att nå de regionala utvecklingsmålen Ska vara vägledande för tolkning och revidering av olika regionala sektorsprogram och strategier, för nationella myndigheters prioriteringar, för utformning av regionala EU-program, för dialoger kring kommunala utvecklings- och översiktsplaner och för utvecklingsinitiativ därutöver Är en brygga mellan EU:s/statens direktiv och regionalt och lokalt utvecklingsarbete Är gemensamt, strategiskt underlag för det regionala och lokala utvecklingsarbetet i länet

EU 2020 – smart, hållbar och inkluderande tillväxt ”PROGRAMLOGIK” EU 2020 – smart, hållbar och inkluderande tillväxt EU:s Sammanhållningspolitik – ekon., soc., territ. Andra politikområden Andra politikområden Andra politikområden Nationell strategisk referensram (NSRF) Arb.markn.pol. Nat.strat. 2007 + Regeringsskriv. 2010 om reg. tillv.arb. Lokala planer Regional utvecklingsstrategi Strukturfondsprogram Regionala sektorsprogram Projekt och andra åtgärder

Svenska målsättningar Europa 2020 Svenska målsättningar •    Höja sysselsättningsgrad(24-64 år) till 75 % •   Höja sysselsättningsgrad(20-64 år) till 80 % för kvinnor och män •     3 % av BNP till FoU •   Ca 4 % av BNP till FoU •     CO2-utsläpp minska 20 (30%) •     Förnybara energikällor, öka 20% •     Öka energieffektivitet 20 % •   CO2-utsläpp minska 40 % •   Förnybara energikällor 49 (50) % •   Öka energieffektivitet 20 % •     Minska gymnasieavhopp till 10 % •     Högre utbildning 40 % •    Minska gymnasieavhopp till 10% •  Högre utbildning 40-45 % för 30-34- åringar •        Minska fattigdomen 25 % Främja social delaktighet genom ökat arbetskraftsdeltagande (<14%)

Länets omvärld och utmaningar En alltmer genomgripande globalisering = Konkurrensutsättning Fortsatt snabb teknikutveckling Urbaniseringen Ökad miljö- och klimatpåverkan Förstärkt individualisering Demografin = allt fler äldre och svag befolkningstillväxt Utmaningar: Öka befolkningen, överbrygga olika avstånd, knyt ihop ortsstrukturen, modernisera näringslivet, bygg innovationsmiljöer, öka kompetensen, utveckla boende- och naturmiljöerna, utnyttja miljö- och energistyrkorna, utveckla servicen, förbättra hälsoläget, bli mer internationell, stärk integrationsresultaten…… + EU 2020 – smart, hållbar och inkluderande tillväxt + EU:s sammanhållningspolitik – ekonomisk, social och territoriell + Nationella strategier: ”Regional tillväxt”; Innovation; Digital agenda…..

Lågutbildade, andel av befolkningen 18-64 år som enbart har förgymnasial utbildning, som avvikelse från länssnittet (valkretsar i länet), procentenheter

Framtid Västernorrland 2020 Vision: Ett stolt Västernorrland – med funktion och attraktivitet Övergripande strategimål: Med samlade resurser mobiliserar vi Västernorrlands drivkrafter för ett kraftfullt trendbrott som ger oss: Positiv befolkningstillväxt Ökad tillgänglighet Stärkt innovationsförmåga

Ställningstagande av Länspartnerskapet – med underskrifter på dokumentets omslag: Som företrädare för Länspartnerskapet i Västernorrland och våra respektive organisationer ställer vi oss bakom Västernorrlands Regionala Utvecklingsstrategi 2011- 2020. Vår avsikt är att den ska vara utgångspunkt för det framtida regionala tillväxtarbetet, för våra gemensamma insatser och i våra enskilda utvecklingsansträngningar. Härnösand den 1 december 2011 - - - - - - - - -

Ett kraftfullt trendbrott ska ge oss: Befolkningstillväxt Västernorrland 2020 har 250 000 invånare med hög livskvalitet och tillåtande atmosfär. Goda natur- och miljöförutsättningar bidrar till länets attraktivitet. Fler flyttar in, fler barn föds, fler bostäder byggs och färre avlider i förtid. Länet har en bra balans i sin köns- och åldersstruktur. Ökad tillgänglighet I Västernorrland överbryggar kraftfulla satsningar de geografiska och sociala avstånden och öppnar länet för omvärlden på ett funktionellt, hållbart och konkurrenskraftigt sätt – genom snabb, anpassad och miljövänlig kommunikation i en välbalanserad region. Stärkt innovationsförmåga Västernorrland står stabilt i konkurrensen. Länets invånare, företag och organisationer har hög kompetens, kreativitet och förnyelsekraft. Nytänkande, drivande entreprenörskap och satsningar inom nyckelområden har ytterligare främjat innovation och utveckling i erkända innovativa miljöer. Ordet tillgänglighet handlar inte bara om den fysiska strukturen i vårt samhälle utan om möjligheterna att nå kvalitéer inom exempelvis kommunikationer, kapital, marknader, kompetens och service. En god tillgänglighet är avgörande för regional attraktivitet och funktionalitet. För att vi ska stå konkurrenskraftiga inför framtiden så krävs en ökad tillgänglighet inom flertalet områden. För att nå upp till att vara ett konkurrenskraftigt och attraktivt län så behöver vi människor och företag som är kreativa och har en stor förnyelseförmåga. Vi behöver ha väl utvecklade innovationsmiljöer med aktiva medverkande företag samt att vi måste följa upp och stötta med fungerande stödsystem. För en regions utveckling är innovations- och förnyelseförmågan oerhört viktig och betydelsefull. I alla analyser inom i stort sett alla områden så spelar befolkningen en mycket viktig roll. Framöver med den demografiska förändringen blir det än viktigare. Vi har inte tidigare i det regionala utvecklingsarbetet haft ett mål som direkt är kopplat till att vi ska öka vår befolkning men det känns som att vi står i ett viktigt vägskäl framöver och att befolkningsutvecklingen under den närmaste tioårsperioden blir otroligt viktig.

Fokusområden – för förverkligandet av strategin Människan som drivkraft Kompetens som drivkraft Innovationsförmåga som drivkraft Tillgänglighet och infrastruktur som drivkraft För att uppnå visionen och de övergripande målen behövs ett metodiskt arbete med strategin och de identifierade perspektiven genomföras. Arbetet behöver även preciseras tydligare och kommer därför kanaliseras genom särskilda fokusområden. Fokusområdena har växt fram ur de analysslutsatser och utmaningar som identifierats under analysarbetets gång och har bäring på de övergripande målen. Dessa uttrycker i sin tur mer specificerade satsningar under den närmaste tioårsperioden. Under människan som drivkraft lyfter vi fram vikten av en god och jämnt fördelad folkhälsa, livsmiljö och välfärd. Det är människan/individen som skapar förutsättningarna och driver utvecklingen framåt. Miljö, energi och klimatfrågorna och hållbarhetsperspektivet är viktiga rakt igenom och ska integreras inom alla fokusområdena. I fokusområdet förnyelse och dynamik lyfter vi fram att förmåga till förnyelse och utveckling är avgörande för länets konkurrenskraft. Vikten av dynamiska miljöer som för nyskapande som fokuserar på lärande innovation och entreprenörskap och Behovet av samspel mellan forskning näringsliv och off sektor Arbetskrafts- och kompetensförsörjning är en tillväxtfråga för individer, arbetsgivare och för länets fortsatta utveckling. Kompetenskraven förändras allt snabbare. Jobbstrukturen skiftar och nya kompetensbehov växer fram. Arbetskraftens samlade resurser måste synliggöras och tas tillvara med en fungerande integration av unga och utrikes födda som en avgörande pusselbit men även insatser för att nå en jämställd arbetsmarknad Tillgänglighet och infrastruktur lyfter behovet av klimatsmarta, energieffektiva och säkra kommunikationer. Syftar på en funktionell regionförstoring mellan länets kommuner och till angränsande län. Hur vi minskar sårbarheten i länet. Utvecklad it-infrastruktur som ger möjligheter för de delar av länet som oavsett förbättrade kommunikationer ligger längre ifrån.

Samverkande arbetsperspektiv för en effektiv mobilisering: - Strategiskt ledarskap Ett samsynt, dynamiskt regionalt ledarskap som med grund i hävdade gemensamma strategier handfast och med legitimitet kan samla och navigera länet inför framtidens utmaningar. - Funktionell integration Den inneboende kapaciteten i Västernorrlands mångfaldsstruktur ska användas till att bygga starka, resultatinriktade nätverk över hela länet. - Hållbarhetsperspektivet Ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet ska genomsyra konkreta satsningar och principdialoger inom alla sektorsprogram och hela det regionala tillväxt- och utvecklingsarbetet. - Effektiv kommunikation I alla lägen måste effektiva informationsflöden nyttjas och marknadsföring ske av våra möjligheter som skapar en attraktiv bild av länet och gör länet till en naturlig, gränsöverskridande samverkanspart för många.

Långsiktigt hållbar tillväxt och utveckling Den regionala tillväxten ska vara hållbar så att kommande generationer kan erbjudas sunda ekonomiska, sociala och ekologiska förhållanden. En hållbar tillväxt innefattar förståelse för helheten och ska finnas med i allt utvecklingsarbete både som hänsynstagande och som tillväxtdrivande

Människan som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har vi byggt upp konkurrenskraftiga samhällen och hållbara livsmiljöer över hela länet som ger hög livskvalitet och skapar framtidstro, engagemang och öppenhet Insatser ska göras till 2020 så att i Västernorrland har invånarna, oavsett ursprung, en god livskvalitet i ett nationellt perspektiv är flyttningsnettot positivt och stabilt deltar befolkningen mer än riksgenomsnittet i arbete och samhällsliv är IT-användningen konkurrenskraftigt främjad med små digitala klyftor bland invånare och företag tar invånarna större del av kultur- och naturupplevelser jämfört med de flesta andra län

1. Människan som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har vi byggt upp konkurrenskraftiga och hållbara samhällen och livsmiljöer över hela länet som ger hög livskvalitet och skapar framtidstro, engagemang och öppenhet Främjande livsmiljöer Inkluderande tillväxt Utveckling, produktion och marknadsföring av attraktiva boendemiljöer inte minst för unga, barnfamiljer och aktiva seniorer (flyttningsbenägna befolkningsgrupper). Hälsofrämjande och förebyggande satsningar för sundare mat-, motions- och fritidsvanor med lika möjligheter för alla flickor och pojkar, kvinnor och män. Insatser för att främja arbetet med attitydföränd-ringar för allas lika värde för att synliggöra varje människas kompetens och resurser. Åtgärder för att ytterligare tillgänglighetsanpassa fysisk miljö och IT-miljö för ökade möjligheter till inkludering och överbryggande av avstånd. Uppmärksamma och främja lokalt engagemang och entreprenörer som tillvaratar landsbygdens potentialer. Natur, friluftsliv Kultur, kulturarv Bevara, utveckla och synliggöra länets unika natur som en attraktiv tillgång för friluftsliv, livskvalitet och en utvecklad besöksnäring. Minska klimatpåverkan genom energiomställning och energieffektivisering samt hantering av effekterna av ett förändrat klimat. Satsningar på kultur, kulturarv och dess tillgänglighet för att stärka länets attraktivitet och bidra till tillväxt. Utveckling av former för större evenemang i det breda kulturperspektivet inklusive sport och fritid.

Kompetens som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har länet ett hållbart samverkans- och matchningssystem som ger en effektiv arbetskrafts- och kompetenstillförsel Insatser ska göras till 2020 så att i Västernorrland • har vi en matchning av utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden som är bland landets bästa • har vi en inkluderande arbetsmarknad som är fri från diskriminering och med god integration • har aktörerna en välfungerande strategisk samverkan i utbildnings- frågor för kompetenstillförsel • har vi ett konkurrenskraftigt utbildningsutbud med hög tillgänglighet har vi bra skolor som når de utbildningspolitiska målen • har invånarna en eftergymnasial utbildning jämförbar med riksgenomsnittet

Innovationsförmåga som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har länet drivande samverkans- och stödstrukturer för ett dynamiskt entreprenörs- och innovationsklimat på hög svensk nivå Insatser ska göras till 2020 så att Västernorrland har ett entreprenörskapsklimat som är bland Sveriges bästa med ökande andelar unga företagare utmärks av en snabb och konkurrenskraftig övergång från idéer/forskning till förverkligande är känt för sina regionala innovationsmiljöer och utvecklingen av dynamiska nätverk och kluster har nått kraftfulla affärsframgångar inom exempelvis en växande energi- och miljöteknikbransch syns och hörs som en framgångsrik och intressant del av Europa PRIORITERAT i klusterutveckling: Befintliga nätverk/kluster: Skogen som resurs – Number One, Framtidens Bioraffinaderi, Säkerhet/-räddning, Bank/försäkring/pension, Miljö-/energiteknik (Clean Tech), Digital informationsförvaltning/-arkiv, Besöksnäringen Exempel på nya strategiska nätverk: SensorIT, Materialteknik, El-hybrid/hydraulik, Upplevelseindustrin, Lokal matproduktion, Logistik&Transport, Myndighetsnätverket

Tillgänglighet och infrastruktur som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har vi på bred front i länet nått en konkurrenskraftig och hållbar tillgänglighet Insatser ska göras till 2020 så att i Västernorrland finns finansierade genomförandeplaner som bygger bort de stora flaskhalsarna i regionens kommunikationsinfrastruktur: dubbelspår Härnösand-Gävle och utvecklad Mittbana/Ådalsbana finns förutsättningar som underlättar en konkurrenskraftig flygtrafik finns väl fungerande gods- och persontransporter som bidrar till en hållbar regionförstoring har alla invånare och företag tillgång till en fullt utbyggd IT-infrastruktur med konkurrenskraftig hastighet och kvalitet i världsklass har privat och offentlig service en tillgänglighet och kvalitet som ökar attraktiviteten i hela länet har kommunerna integrerat utvecklingsperspektiven i RUS i sina utvecklings- och översiktsplaner

GENOMFÖRANDE A: Huvudlinje: Genomförande via sektorsprogram/-strategier + satsningar i överensstämmelse med RUS via olika aktörer B: Komplettering med årliga handlingsplaner för RUS C: Länspartnerskapet = samlande, strategiska regionala nätverket samhandling för måluppfyllelse D: Beredande är Länsstyrelsens utvecklingsstab med anknutna regionala arbetsgrupper E: Uppföljning & utvärdering för ett lärande strategiarbete utifrån länets Lärandeplan

Programstruktur för Västernorrlands regionala tillväxtarbete

H Å L B A R E T Framtid Västernorrland – 2020 Ett stolt Västernorrland – med funktion och attraktivitet Vision H Å L B A R E T Positiv befolkningstillväxt Stärkt innovationsförmåga Ökad tillgänglighet Övergripande mål ”Med samlade resurser mobiliserar vi Västernorrlands drivkrafter” Människan som drivkraft Kompetens som drivkraft Innovationsförmåga som drivkraft Tillgänglighet och infrastruktur som drivkraft Arbetsstrategi samt fokusområden Insatser kopplade till utvärdering och uppföljning Genomförande via sektorsprogram, kommunerna samt särskilda initiativ/projektsatsningar Forum och styrgrupper Vägledande strategiska forum samt ansvariga aktörer

Framlyft som länets uppfattningar om kommande strukturfondshantering: Att regionala synpunkter och erfarenheter får komma till tals under alla delar av strukturfondsarbetets såväl förberedande som genomförande faser Att flexibilitet byggs in i programmen så att strukturfondernas resurser kan bidra till balanserande regionala insatser i en möjlig framtida kraftig konjunktursvacka eller strukturförändring Att de gleshetskriterier, som poängterades i Sveriges anslutningsfördrag med EU i förhandlingar och resursallokering hävdas av statsmakterna i syfte att underlätta mobilisering och hållbar utveckling i funktionellt utsatta regioner; Och: av EU aviserade strukturfondssatsningar på ”Urban Cities” måste få sin motsvarande tillämpning på regionens tyngre orter för att den likställdhet, som anslutnings-fördraget innefattar, ska upprätthållas. Att den svenska tolkningen av gällande och reformerade statsstödsregler tydliggörs och ensas bland myndigheterna inte minst för att främja företags medverkan Att det likaledes sker förtydligande och regelensning i de nu varierande tolkningarna av vad som definieras som utveckling respektive FoI och vad som därmed kan stödjas av strukturfonderna Att reglerna för projektsamverkan mellan aktörer inom olika strukturfondsprogram, också i olika EU-länder, som framgår av nu gällande rådsförordning (1083:2006) artikel 37:6b – ”Mini-interreg” - ges ökat främjande nationellt och internationellt inte minst i perspektiv av Östersjöstrategin (förutsatt fortsatt tillämpbarhet i de nya förordningarna) Att avvägningar görs i reglerna för programförvaltningens granskningsrutiner så att även projektägare med svag likviditet vågar söka EU-stöd. I tillägg: Problemen med bemyndiganderamarna, som stundtals försvårar programgenomförandet, måste ges en lösning inför kommande period Att regler utformas så att insatser även kan riktas till unga, yngre än 19 år (unga är viktig målgrupp för RUS).

2. Kompetens som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har länet ett hållbart samverkans- och matchningssystem som ger en effektiv arbetskrafts- och kompetenstillförsel Strategisk utbildningssamverkan Den nya arbetsmarknaden Vidareutveckla en regional kompetensplattform för ökad information och planeringssamverkan inom kompetensförsörjnings- och utbildningsområdet Knyt elever och studenter starkare till regionens arbetsgivare både under och efter utbildningstiden genom ökad samverkan mellan utbildning och näringsliv. Bygg ett kontinuerligt, samordnat och hållbart system för genomförande av kompetensanalyser hos privata och offentliga arbetsgivare som gemensamt planerings- och beslutsunderlag för effektiviserade matchningsinsatser Främja ökad kompetens och livslångt lärande genom behovsmotiverade kompetensutvecklingsinsatser som stärker kvinnors och mäns ställning i arbetslivet, både som arbetsgivare och arbetstagare. Ta tillvara hela arbetskraftspotentialen Utveckla otraditionella arbetsformer och arbetssätt för ungas möjligheter till studier och arbete i länet. Synliggör utrikes föddas kompetens samt erbjud kompletterande utbildningar och validering för en bättre matchning på arbetsmarknaden.

3. Innovationsförmåga som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har länet drivande samverkans- och stödstrukturer för ett dynamiskt entreprenörs- och innovationsklimat på hög svensk nivå. Innovations- och investeringsklimat Entreprenörskapsfrämjande och nyföretagande Mobilisera företagens förnyelsevilja genom nya och riktade dialogformer Skapa ökade möjligheter att omsätta idéutveckling och forskningsresultat till företagande/förverkligande Öka medvetenheten bland företag om de potentialer som ligger i ett utvecklat styrelsearbete och extern kapitaltillförsel. Utveckla och stöd långsiktigt kreativa miljöer inom skola, samhälle och näringsliv och bygg upp ett främjandesystem för entreprenörskap från unga åldrar. Stärk stödsystemen och näringslivsklimatet med särskilt fokus på entreprenörskapsfrämjande och företagande bland unga kvinnor och män samt utrikes födda. Kluster och innovationssystem Strategisk marknadsföring Prioritera forskning och andra innovationsinsatser inom strategiska kompetensområden och öka möjligheterna till nya affärslösningar dem emellan för att i interregional samverkan utveckla befintligt och framtida innovationssystem. Utveckla innovationssamverkan mellan offentlig sektor, universitet/forskningsinstitut och näringsliv genom dels nya upphandlingsformer, avknoppningsmöjligheter, gemensam kompetensutveckling etc., dels stödjande infrastruktur (pilot- och demonstrationsanläggningar, testbäddar, etc.). Driv på länets omvandlingsprocess till större hållbarhet inom energitillförsel och energianvändning för minskad klimatpåverkan och utveckling av smarta teknik- och systemlösningar. Möjliggör för klustrens och det regionala innovationssystemets ökade synlighet regionalt, nationellt och internationellt och därmed skapa förstärkta möjligheter till nya marknader och regional konkurrenskraft. Destinationsutveckling som svarar mot nationella ambitioner för att öka exportmognande och attraktion för nya marknader och målgrupper. Förstärk länets möjligheter att strategiskt delta i Europa- och Östersjösamarbetet. Strukturera och effektivisera länets åtgärder för nationell och internationell företagsrekrytering och investeringsfrämjande.

4. Tillgänglighet och infrastruktur som drivkraft Inriktningsmål: År 2020 har vi på bred front i länet nått en konkurrenskraftig och hållbar tillgänglighet Tillgänglighet och infrastruktur IT-kommunikation o. -användning Fokusera beslutsunderlag och finansieringslösningar som inriktas på att ta bort flaskhalsar och sårbarhet i infrastrukturen i syfte att ge förutsättningar för näringslivet att nå ut på den globala marknaden. Genomför satsningar för en ökad samordning i transport- och trafikplaneringen för effektivare godsflöden och ökad tillgänglighet till arbete, utbildning, service och aktiviteter. Satsningar på ett väl fungerande och hållbart vägnät i hela länet, med fokus på områden där annan kommunikation än vägtrafik inte är möjligt. Säkra en uthållig servicetillgång över länet genom prioritering av olika åtgärder i strategiska serviceorter. Främja uppbyggnaden av en väl utvecklad och länstäckande IT-infrastruktur av hög, konkurrenskraftig kvalitet; inrättande av ett sammanhållande IT-råd för länet/regionen. Utveckla IT-kommunikation för att minska antalet resor i miljöhänseende och tidseffektivisering. Öka kvaliteten i service och vård via IT-kommunikation, exempelvis e-hälsa, med fokus på länets effektivitet i avståndsöverbryggandet. Hållbar regionförstoring Särskild satsning för förberedelser/genomförande av dubbelspår på Ostkustbanan mellan Härnösand och Gävle inkl. temporära, framkomlighetsfrämjande investeringar fram t.o.m. byggtiden (partiellt dubbelspår; triangelspår Maland resp. Bergsåker). Underlätta pendlingsfrämjande järnvägsinvesteringar och trafikering mellan Botinabanestråket/Ostkustbanan och Ånge respektive Sollefteå/Långsele. Främja ett samhällsbyggande som stödjer användningen av kollektivtrafik och en utveckling för hållbar regionförstoring; genom samordnade och trafikslagsövergripande terminaler, god turtäthet, ny bebyggelse i strategiska lägen etc.