PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
”Mentorn, en medspelare som spelar in adepten i framtidens lag”
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Lösningsinriktad Pedagogik.
Värdegrund 1.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Det personliga ledarskapet januari 2010
Johari-fönstret En modell för kommunikation och relationer, presenterad av Joseph Luft och Harry Ingham.
SAMTAL.
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Alla har inneboende.
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
Muntligt Jag kan….
SET Social Emotionell Träning
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Nya utvecklingssamtal
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Kommunikation OL108A.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
SPELA MED MIG, SÅ SPELAR JAG MED DIG spelteorins väg till fred & samarbete Christian Munthe Filosofiska institutionen
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Lite skolhistorik?.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Existentiella frågor i dödens närhet
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
SLPSLP Screening - Linking - Planning. INSPIRATIONSKÄLLA TILL DET PROCESSINRIKTADE NÄTVERKSTÄNKANDET SOCIALANTROPOLOGERNA BARNS (1954) BOLL (1957.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL SAMTAL SOM VERKTYG PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL ”lika villkor” professionell samtalare vän bekant kögranne kund förälder elev adept klient patient - vardagsprat - service - information - diskussion - undervisning handledning processinriktat - förtroenden - psykosocialt behandlingsarbete

Piltavlan Mentormodellen Tidslinjen - Start Organisation Adepten i relation till verksamheten Avdelning Adepten i relation till andra, ledarskapet Individ Mål Adepten i relation till sig själv Organisation Avdelning Individ Adept = lärjunge/elev Mentor = förebild/handledare

Piltavlan Mentormodellen Tidslinjen - Start Organisation Samtalsämnen: Omvärld Avdelning Samtalsämnen: Relationer Individ Mål Samtalsämnen: Jag och min personliga utveckling : Adept = lärjunge/elev Mentor = förebild/handledare

STEG OCH FÄRDIGHETER I EN SAMTALSMODELL Steg 1: Utreda och klargöra problemsituationen * Lyssna + att höra det som sägs + att uppfatta och förstå + att svara på sådant sätt att den handledde förstår att du förstått (- parallella monologer) (- kamp om talutrymme)

STEG OCH FÄRDIGHETER I EN SAMTALSMODELL forts. Steg 1: Utreda och klargöra problemsituationen * Ställa frågor – föra samtalet framåt + öppna frågor + slutna frågor (- ledande frågor) (- attackfrågor)

STEG OCH FÄRDIGHETER I EN SAMTALSMODELL forts. Steg 1: Utreda och klargöra problemsituationen * Spegla + parafrasera (upprepa exakt; belysa) + ge empatiska svar / spegla känslor och sakinnehåll Sammanfatta Uppmuntra Sammanfatta ur den handleddes (adeptens) perspektiv

STEG OCH FÄRDIGHETER I EN SAMTALSMODELL Steg 2: Vidga perspektiv Konfrontera / Utmana Informera Tolka Avancerad empati Lista alternativ Delge egna erfarenheter / ”ge råd” Sammanfatta ur handledarens perspektiv

STEG OCH FÄRDIGHETER I EN SAMTALSMODELL Steg 3: Formulera mål och delmål Brainstorming och drömteknik Konfrontera / utmana Listning Steg 4: Upprätta handlingsplan Finna sätt att realisera mål och delmål Välja bästa sättet Steg 5: Utvärdering – uppföljning Fokusera processen Fokusera den handledde Fokusera handledaren

Feedback och bedömning INFORMELL (tillfällig interaktion) FORMELL (skriven dokumentation) Informell feedback ges genom icke värderande muntlig kommunikation. ”När du kom in i rummet tvekade du en stund”. tillfälliga samtal utbyte av tankar, idéer och känslor umgänge Varje slag av feedback som ges i skriftlig form betraktas som formell. (handledningsunderlag) kritiska händelser dagböcker (skrivna av handledaren) FEEDBACK (icke värderande kommunikation till en annan i syfte att underlätta dennes självkännedom BEDÖMNING (värdering av en annans beteende baserat på uttalade eller dolda kriterier. Informell bedömning ges genom värderande muntlig kommunikation eller kroppsspråk. samtal som uttrycker rätt eller fel, ros eller ris ögonkontakt, röstläge som visar gillande eller ogillande Olika former av skrivna prestationsvärderingar. bedömningsinstrument skrivna bedömningar av prestationen i relation till mål eller kriterier.

Johari fönster och öppenhet Kommunikation och feedback för att lära känna sig själv och andra. Öppenhet ger tillit och tvärt om. Joseph Luft & Harry Ingham

Johari fönster FEEDBACK Ö K A D P E N H T Jag ser Jag ser inte Andra Mitt officiella jag det jag visar t ex på arbetsplatser. Mina ”blinda” fläckar det andra upplever av mig som de inte talar om för mig. Ö K A D P E N H T Andra ser inte Det jag döljer det jag tror att andra inte kan acceptera. Det varken jag eller andra vet om mig. Mina outnyttjade möjligheter. Det omedvetna.

”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv, när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta, så ska jag heller inte hjälpa någon.” Sören Kierkegaard

”Mentorn, en medspelare som spelar in adepten i framtidens lag” Projekt förbundsledare 2010 ”Mentorn, en medspelare som spelar in adepten i framtidens lag”