Viktiga delar från skolverket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
studie- och yrkesvägledare
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Gymnasiearbete Grans naturbruksgymnasium
Centrala innehåll och kunskapskrav
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Centrala innehåll och kunskapskrav
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
BARN- OCH FRITIDSPROGRAMMET
Högskoleförberedelse
GY-2011.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Examensmål för VO Yrkesprogram inte yrkesförberedande
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Vad skiljer APL från APU??
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
GYMNASIEARBETE – vad är det?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Ett viktigt val för din ungdom
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Katrineholm den 25 september 2014
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nya gymnasiereformen Gy2011 i ett automationsperspektiv
Poängplan för nationella program i gymnasieskolan Ämne Gymnasiepoäng Svenska eller svenska som andraspråk 100 Engelska 100 Matematik 100 Idrott.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Reseproduktion och försäljning
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Aktiviteter och upplevelser
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Behörighet till gymnasiet
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Marknadsföring och försäljning
Delegering Vem får delegera?
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Styrsystemet och styrdokumentens karaktär Riksdagen- nationella program - programmens omfattning - gymnasiegemensamma ämnen Regeringen- examensmål - nationella.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Lite statistik och några förslag
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Bygg- och anläggningsprogrammet
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Bygg- och anläggningsprogrammet
Presentationens avskrift:

Viktiga delar från skolverket Gymnasiearbete Viktiga delar från skolverket

100 gymnasiepoäng För att en elev ska få en gymnasieexamen måste han eller hon ha gjort ett godkänt gymnasiearbete.   På alla yrkesprogram och högskoleförberedande program inom gymnasieskolan ska eleverna genomföra ett gymnasiearbete. Elever inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå kan också genomföra ett gymnasiearbete.

Gymnasiearbetet ska vara ett kvitto på att eleven är förberedd för arbete inom ett visst yrkesområde. Målen för gymnasiearbetet framgår av programmets examensmål.     På gymnasiearbetet kan eleven få betyget E eller F, där E betyder godkänt och F icke godkänt Varje elevs gymnasiearbete ska bedömas och betygssättas individuellt. Om några elever genomför sina gymnasiearbeten i grupp eller om flera elever har samma uppgift för sitt gymnasiearbete, så måste läraren kunna följa elevens individuella arbete för att skaffa sig ett bedömningsunderlag för varje enskild elev.

Rektorn ska för varje elev utse en lärare att vara ansvarig för gymnasiearbetet. För gymnasiearbetet ska eleven ha en handledare med god kompetens inom det aktuella ämnesområdet. I bedömningen av gymnasiearbetet ska en medbedömare medverka. Handledare och medbedömare kan vara samma person. Det är läraren som beslutar om betyget på gymnasiearbetet. Innan läraren sätter betyget ska en medbedömare, som har erfarenhet av det kunskapsområde som gymnasiearbetet handlar om, ha yttrat sig.  Om eleven har genomfört gymnasiearbetet helt eller delvis på en arbetsplats ska handledaren på arbetsplatsen vara medbedömare. För ett gymnasiearbete som genomförs inom ett yrkesprogram ska medbedömaren ha erfarenhet av det yrkesområde som gymnasiearbetet avser. Det kan vara en medbedömare som arbetar i branschen eller en annan lärare som har erfarenhet av yrkesområdet.

Ett gymnasiearbete på en yrkesutbildning ska vara upplagt så att eleven visar att hon eller han är förberedd för yrkesområdet och kan utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt. Med yrkesmässigt sätt menas här en yrkesmässighet, anpassad efter den gymnasiala nivån där till exempel behärskandet av rationella metoder och arbetstempo inte fullt ut motsvarar en erfaren yrkesverksam. Med yrkesmässigt avses också att eleven känner till och har utfört sitt arbete enligt lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet.

Gymnasiearbetet ska inriktas mot en vald yrkesutgång inom examensmålen för yrkesprogrammet. Det är därför lämpligt att en elev i gymnasieskolan genomför sitt gymnasiearbete i slutet av utbildningen.   Gymnasiearbetet ska styras av examensmålen, men inte ha karaktären av examensprov.    Gymnasiearbetet ska, enligt målen för gymnasiearbetet, utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Det finns ingen reglering om gymnasiearbetet ska genomföras i grupp eller enskilt. Varje elev ska förstås bedömas och betygssättas individuellt.

I examensbeviset för en yrkesexamen ska elevens yrkesutgång alternativt utgång mot ett yrkesområde och titel eller annan benämning på gymnasiearbetet anges, dessutom ska det finnas en beskrivning av vad gymnasiearbetet innehåller.