Köpsuget – En indikator över hur svenska hushåll planerar att konsumera November 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
1. Varför finns det pengar?
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Samhällsekonomi 2.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
KONJUNKTURBAROMETERN 25 juli 2013 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 25 juli 2013 ROGER KNUDSEN Innehåll •Barometerindikatorn •Konjunkturbarometern Företag.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Köpsuget – En indikator över hur svenska hushåll planerar att konsumera Augusti 2014.
Key Findings - rekryteringstrender
Köpsuget Svensk Handels indikator över hushållens inköpsplaner November 2014.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
KONJUNKTURBAROMETERN 24 oktober 2012 ROGER KNUDSEN.
Konjunkturen och penningpolitiken 20 nov 2009 Vice riksbankchef Barbro Wickman- Parak.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan lämnas oförändrad på 4 procent Räntan behöver höjas ytterligare något det kommande året för att.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
KONJUNKTURBAROMETERN 26 januari 2012 ROGER KNUDSEN.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Vice riksbankschef Martin Flodén Penningpolitiska överväganden i en ovanlig tid SEB, Västerås 7 oktober 2015.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.

Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Handelsbarometern April 2019.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Handelsbarometern Maj 2019.
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

Köpsuget – En indikator över hur svenska hushåll planerar att konsumera November 2013

1.Sammanfattning 2.Om Köpsuget 3.Hushållens köpplaner 4.Tema: Julhandel 5.Kontaktuppgifter Innehåll

Sammanfattning Köpsuget landade på plus 16 i november, det visar Svensk Handels konsumtionsindikator. Av de tillfrågade tror 30 procent att deras konsumtion kommer att öka den närmaste månaden och endast 14 procent tror att den kommer att minska. Liksom i förra undersökningen planerar många konsumenter att öka sin konsumtion under kommande kvartal. Samtidigt planerar många fortsätta att spara. Julen är på intågande och det är dags att tänka på julklappar och julfirande. Konsumenterna planerar att köpa sina julklappar tidigare i år än förra året och dessutom planerar var femte att i år köpa sina julklappar på nätet. ─ Köpsuget har stärkts ytterligare i november. Hushållen planerar att under vintern satsa mer på hemmet och på upplevelser såsom bio och kultur. Många inomhusaktiviteter tar nu vid och tar en del av konsumenternas plånböcker. Samtidigt ser vi ett fortsatt starkt sparande, säger Magnus Kroon, Svensk Handel.

Om Köpsuget Konsumtionen i Sverige förändras i allt snabbare takt. Dagens konsumenter är kunniga, kräsna och snabbrörliga. Nya trender uppstår och ersätter gamla sanningar. Med välinformerade, uppkopplade kunder gäller det för företagen att hänga med, inte minst inom detaljhandeln där konkurrensen är hårdare än någonsin och gränsen för vad som är traditionell detaljhandel, besöksnäring och annan tjänsteproduktion håller på att suddas ut. Svensk Handel mäter varje månad handlarnas framtidstro i undersökningen Handelsbarometern. Denna undersökning, som vi har valt att kalla Köpsuget, visar konsumenternas syn på sin framtida konsumtion. Vi söker helt enkelt svaret på hur ”köpsugna” svenskarna är vid olika tillfällen. Köpsuget ska ses som ett komplement till Handelsbarometern och ett kunskapsunderlag för Svensk Handels arbete med frågor som rör handelsutveckling. Undersökningen Köpsuget görs av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel och kommer att genomföras fyra gånger per år. Köpsuget november 2013 baseras på en webbenkät, där svenskar, mellan 18 och 80 år, har deltagit. Undersökningen genomfördes under oktober 2013.

Hushållens köpplaner

Köpsuget pekar uppåt i november  Köpsuget, som är en indikator för konsumenternas framtida konsumtion, landade på plus 16 i november  Konsumenterna är övervägande positiva om sina köpplaner det kommande kvartalet  Trots att många konsumenter angett att de kommer att spendera mer pengar under kommande kvartal är det, liksom vid förra undersökningen, en stor andel konsumenter som kommer att satsa på sitt sparande. Förklaring: Ett nettotal på 16 betyder att andelen konsumenter som tror att deras konsumtion kommer att öka under det närmaste kvartalet är 16 procentenheter högre än andelen som tror att deras konsumtion kommer att minska. November 2013

Köpsuget  Köpsuget ökade i november jämfört med i augusti månads mätning. Köpsuget gick från plus 10 till plus 16.  Konsumenternas framtidstro (enligt Konjunkturinstitutets Konjunkturbarometer) fortsätter att stiga och indikatorn ligger nu i nivå med, och till och med över, sitt historiska medelvärde.  Flera indikatorer som påverkar hushållens konsumtion pekar nu åt rätt håll, vilket även syns i Köpsuget. Förklaring: Ett nettotal på 16 betyder att andelen konsumenter som tror att deras konsumtion kommer att öka under det närmaste kvartalet är 16 procentenheter högre än andelen som tror att deras konsumtion kommer att minska. OBS. I maj ställdes frågan om hur konsumtionen förväntas öka under den kommande månaden. Köpsuget maj- nov 2013

Kan konsumenterna förutse sin konsumtion?  Det blir allt mer intressant att se om konsumenterna faktiskt kan förutse sin framtida konsumtion.  Köpsuget följs fortsättningsvis upp med SCBs statistik över hushållens konsumtionsutgifter*. Vi kommer därför inom en snar framtid att kunna se hur sambandet mellan planerade inköp och utfall ser ut. Källa: SCB *Från och med 2013 producerar SCB ny månadsstatistik över hushållens konsumtionsutgifter. Statistiken är en viktig konjunktur- indikator eftersom hushållskonsumtionen står för cirka 47 procent av den totala bruttonationalprodukten (BNP). Prognos och utfall

Sparandet spås öka mest kommande kvartal  Sparande är den kategori som fortsätter att toppa listan över vad konsumenterna planerar att göra med sina inkomster det kommande kvartalet.  Samtliga kategorier spås öka. Media är den post som förväntas ha svagast ökning.  Inför vintern är Hemmet och Upplevelser de kategorier inom vilka konsumenterna planerar att öka sin konsumtion mest. Många inomhusaktiviteter tar nu vid och får en del av konsumenternas plånböcker. Förklaring: Nettotalen visar på den procentuella skillnaden mellan de konsumenter som tror att deras konsumtion kommer att öka jämfört med de som tror att deras konsumtion kommer att minska. Hur tror du att du kommer att konsumera under de kommande tre månaderna jämfört med hur du vanligtvis konsumerar?

Konsumenterna börjar tänka på julfirande - julklapparna ses som de roligaste inköpen just nu! Vad tror du kommer att vara ditt roligaste inköp och din tråkigaste utgift under den närmaste månaden? Julklappar Resa Inredning Löpande räkningar Tandläkarbesök Bensin

Köpsuget uppdelat på åtta kategorier

Mat & Dryck  Mat & Dryck spås öka under kommande kvartal, efter en tid när man dragit in på matkostnaderna.  Julhelgen är inte bara en helg för att ge gåvor utan även en stor familjehelg och en viktig mathelg. Köpsuget Mat & Dryck har därför ökat från 2 i augusti till 11 i november.  Det är framförallt restaurangbesöken som konsumenterna spås dra ned på under kommande kvartal.  Livsmedelssektorn fortsätter sin stabila tillväxttakt, driven dels av en viss prisökning och dels av ett ökat mat- och hälsointresse bland konsumenterna. Min konsumtion inom kategorin Mat & Dryck kommer att… Produkter som ingår i kategorin Mat & Dryck: livsmedels- produkter, café- och restaurangbesök, vin, sprit och öl.

Hemmet  Konsumenterna spår att konsumtionen inom kategorin Hemmet fortsätter att öka under kommande kvartal, dock något färre än vid förra mätningen. Köpsuget Hemmet sjönk från 18 i augusti till 15 i november.  När vi nu går in i en kallare period blir det naturligt att elkostnaderna drar iväg lite. Dessutom är konsumenterna fortsatt intresserade av möbler och inredning, som båda spås öka under kommande kvartal. Produkter som ingår i kategorin Hemmet: lån, renovering, möbler, prylar, städning, RUT och ROT, uppvärmning, försäkringar, inredning, räntebetalningar, växter etc. Min konsumtion inom kategorin Hemmet kommer att…

Personligt  Andelen konsumenter som spår att de kommer att öka sin konsumtion inom kategorin Personligt har ökat något sedan i augusti månads mätning. Köpsuget Personligt har gått från 11 till 12 mellan augusti och november.  Även denna månad är det utgifter för tjänster såsom frisör, tandläkarbesök med mera som förväntas öka mest, därefter kostnader för fest och kalas.  Mode är det många som kommer att öka sin konsumtion inom, vilket till stor del är väderberoende - säsongsväxlingarna driver försäljningen. Produkter som ingår i kategorin Personligt: kläder, mode, träning, utbildningar och kurser. Även smink, smycken och optikprodukter ingår, liksom tjänster som skönhetsoperationer, vårdkostnader, tandläkarbesök, frisör, välgörenhet och utgifter för fest och kalas. Min konsumtion inom kategorin Personligt kommer att…

Media  Media fortsätter att ligga i bottenskiktet och är den kategori som spås öka minst.  Köpsuget Media har ökat något från i augusti månads mätning och ökade från 4 till 5 mellan augusti och november.  Konsumtionen av hem- elektronikprodukter är även denna månad den kategori som spås öka mest. Produkter som ingår i kategorin Media: lyssna- eller titta-tjänster som exempelvis Spotify, Netflix, Tv-licens och abonnemang etc. Även kostnader för fysiska produkter som hemelektronikprodukter och tidningsprenumerationer samt uppkopplingstjänster via dator och mobil. Min konsumtion inom kategorin Media kommer att…

Upplevelser  Andelen som planerar att öka sina inköp inom denna kategori är något högre än vid mätningen i augusti. Köpsuget Upplevelser har gått från 14 till 15 i november.  Det är framförallt konsumtionen av kultur såsom teater-, bio- och museibesök som förväntas öka. Produkter som ingår i kategorin Upplevelser: konserter, idrottsevenemang, bowling, bio, teater mm. Min konsumtion inom kategorin Upplevelser kommer att…

Semester  Köpsuget Semester ligger kvar på 12. Däremot har andelen konsumenter som anger att deras konsumtion kommer att vara oförändrad ökat.  Julen i år är en riktig arbetstagarjul, där få semesterdagar leder till en lång sammanhängande ledighet. Enligt undersökningen planerar de flesta att tillbringa julhelgen i Sverige, endast 5 procent planerar att resa utomlands. Produkter som ingår i kategorin Semester: exempelvis sommarstugan och semesterresan Min konsumtion inom kategorin Semester kommer att…

Transport  Andelen konsumenter som spås öka sin konsumtion ligger på en något lägre nivå än vid mätningen i augusti. Därmed fortsätter Köpsuget att dala, och Köpsuget Transport har gått från 13 i augusti till 11 i november.  Det är framförallt utgifter för kollektivtrafiken som spås öka. Inköp av cyklar eller mopeder spås däremot minska. Produkter som ingår i kategorin Transport: utgifter för bil, bensin, reparationer samt månadskort för kollektivtrafiken, men även andra fordon som cykel och moped. Min konsumtion inom kategorin Transport kommer att…

Sparande  28 procent av konsumenterna tror att deras sparande kommer att öka under kommande kvartal, vilket är något mindre än vid mätningen i augusti. 13 procent tror att de kommer att minska sitt sparande.  Sparviljan har minskat från 22 i augusti till 16 i november.  Sparandet har varit rekordhögt under 2012 och förväntas fortsätta ligga på höga nivåer även under Däremot ser vi nu att konsumenterna ökar sin konsumtion något mer och därmed drar ner på sparandet. Det som ingår i kategorin Sparande: börs, bank, fonder, överföringar till sparkontot och” under madrassen”- sparande. Mitt Sparande kommer att…

Vad har hänt under året?

Mat & Dryck ökade mest det senaste året (uppdateras 1 gång per år)  Under det senaste året har Mat & Dryck varit det som konsumenterna ökat sin konsumtion mest av. I maj månads undersökning angav 14 procent att matkontot ökat mest under det senaste året.  Detta stämmer väl överens med det vi sett i detaljhandeln under den senaste tiden. Dagligvaruhandeln har tillsammans med restaurangsektorn haft en bra utveckling under det gångna året.  Nu spår konsumenterna att de kommer att dra ned på matinköpen och istället fokusera på andra typer av produkter som fått stå tillbaka lite under den senaste tiden. Under de senaste 12 månaderna, vad har du ökat din konsumtion mest av?

Bokostnader största utgiften under 2012 (uppdateras 1 gång per år)  Hemmet var den kategori konsumenterna lade ner mest pengar på under 2012  Därefter kommer Personligt och Mat & Dryck  Sparandet var rekordhögt under 2012, sparkvoten låg på 11 procent Källa: SCB

TEMA Julhandel

Konsumenterna spås spendera mindre pengar på julen Kommer du att handla mer eller mindre under julhandeln i år jämfört med förra året?  Majoriteten av konsumenterna kommer att spendera lika mycket som under förra julen. Däremot är det fler som planerar att dra ner på inköpen än som planerar att öka dem.  Om detta är på grund av oroligheterna i omvärlden, att Sverige fortfarande påverkas av eurokrisen eller om det är på grund av att julen i år är en arbetstagarjul är svårt att säga.  Det finns dock förutsättningar för en god jul för svenska konsumenter och för svensk detaljhandel. Låga räntor, låg inflation och reallöneökningar gör hushållen köpstarka, men frågan är i vilken bransch pengarna spenderas. Kommer du att spendera mer eller mindre på följande varor...

Hållbarhet viktigt vid köp av julmat Hur viktig är miljö- och hållbarhets- aspekten när du handlar?  Hållbarhetsaspekten är viktigare för julmat än för julklappar enligt konsumenterna.  Över hälften, 51 procent av konsumenterna, anser att miljö- och hållbarhetsaspekten är viktig vid köp av julmat, motsvarande siffra för julklappar är 42 procent.  Miljö- och hållbarhet är en viktig fråga för många konsumenter och medvetenheten hos konsumenterna är stor.

Konsumenterna planerar att handla julklappar tidigt När tror du att du kommer att köpa majoriteten av dina julklappar i år jämfört med förra året?  Konsumenterna har alltid som ambition att köpa sina julklappar tidigare än före- gående år, och så är fallet även i år.  Det är fortfarande en stor andel, 65 procent av konsumenterna, som planerar att köpa sina julklappar vid ungefär samma tidpunkt i år. Däremot är det många konsumenter, 15 procent, som planerar att köpa sina julklappar tidigare i år.

Familjen viktig vid julfirande Vad är viktigast för att du ska komma i julstämning?  Julen är en riktig familjehelg, där många anser att familjen är det viktigaste för att komma i julstämning.  Förutom familjen är julpynt, julmat och en vit jul riktiga stämningshöjare.  Många handlare börjar sälja julpynt redan i början på november och redan då börjar konsumenterna tänka på julhandel och julplanering.

Många vill handla i närheten av bostaden  Nästan två av tre konsumenter planerar att handla julklappar på orten där de bor.  E-handeln har utvecklats starkt under den senaste tiden och det blir allt mer populärt att handla varor på nätet på grund av bekvämlighet och utbud. Var femte konsument planerar i år att handla sina julklappar på nätet.  Trots att denna jul blir en bra arbetstagarjul planerar endast 5 procent att resa utomlands. Var köper du majoriteten av dina julklappar? Firar du jul hemma i Sverige?

Kontaktuppgifter För kommentarer: Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling Svensk Handel Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel Om undersökningen: Carin Blom, analytiker HUI Research