Utdrag ur grundkurs Vägmarkering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BOGNIBANA 1 Rakbana utan hinder REGLER. ¤ Gränslinje: 50 cm framför utslagsmarkering. OBS!: Boll som pga för hårt slag eller hård vind rullar tillbaka.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Direktiv 2010/32/EU EU-direktiv om förebyggande av stick-och skärskador inom hälso-och sjukvården Ramavtal som ingåtts av arbetsmarknadens parter. Nationellt.
Sammanställning länsstyrelserna
Allmän information Projektet initierades av Trafiksäkerhetsenheten men drivs nu av ”Sektion utformning av vägar och gator” (Ssau) på Vägverket i Borlänge.
Hur kraft och yta samverkar
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Planera träningar med OCAD
Lär dig trafikreglerna
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Genomförandet av rådets direktiv 2002/15/EG i svensk lagstiftning.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Trafiksäkerhetsåtgärder 2011
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —15 Göran Nilsson.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
5. Skala.
Fastighetsbildningslagen
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Kundundersökning mars 2010
HGH Bakgrund SMC – Vägverket Handlingsplan MC på väg FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations)
Kulturmiljöfrågor i PBL
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Datamodellering med E/R-diagram
Grundkurs ASFALTBELÄGGNINGAR Kap 1
TEMADAG STÄLLNINGAR.
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Rita av.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Friktion – den viktigaste vägsäkerhetsegenskapen Riksdagens MC-sällskap Johan Granlund, Civ.
Vad händer i Sverige? Upphandling och krav Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Skiroute En enkel skiss och information och regler kring detta.
RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK
Cykelutredningen Per Öhgren 1. Cykelutredningen Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cykelperspektiv (SOU 2012:70) Utredare: Kent Johansson.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vad händer i Sverige? Pågående projekt Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Certifiering av vägmarkeringsmaterial i Norden Nordiskt provfält
Nya föreskrifter och allmänna råd
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Fastighetsbildningslagen
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Miljöhänsyn i jordbruket – nya gödselregler
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Välkomna till SVMF!. 24 Företag 57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Regler för citatteknik
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Regelgenomgång Säsong Matchfunktionärs utbildning Joel Hansson 2013.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Transportstyrelsens föreskrifter Per Öhgren. Transportstyrelsens föreskrifter Hittas här (TSFS):
Välkomna till SVMF!.
Några viktiga regler angående
X 3.2 Längd och skala Linje, stråle och sträcka
Några viktiga regler angående
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Cykelöverfarter och cykelpassager
Utan vägren eller cykel- eller gångbana
Branschmöte spårväg tunnelbana
Presentationens avskrift:

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering Visas på SVMF årsmöte 2013-03-14 Efter ök med Torgny A

VÄLKOMMEN Kurs Vägmarkering Lärare: Torgny Augustsson Hans Holmèn Gunnar Larsson

TSFS 2010:171 Transportstyrelsens föreskrifter om vägmarkeringar Gäller från 1 december 2010 för alla väghållare

Transportstyrelsens föreskrifter om vägmarkeringar; TSFS 2010:171 1 kap. Allmänna bestämmelser 1 § Bestämmelserna i dessa föreskrifter gäller vägar som har en sådan beläggning att vägmarkeringar kan utföras. 2 § Om det inte finns tillfredsställande vägbelysning ska vägmarkeringar vara retroreflekterande. 3 § Om vägmarkeringar har utförts i gul färg enligt 4 kap. 3 § andra stycket vägmärkesförordningen (2007:90), ska vägmarkeringar i vit färg tas bort om de kan föranleda tveksamheter eller utgöra fara. Vägmarkeringar som utförts i gul färg ska tas bort när det tillfälliga behovet upphört. 4 § När vägmarkeringar utförs på cykelbana eller gång- och cykelbana får storleken på vägmarkeringarna vara minst hälften av de mått som anges för respektive vägmarkering i dessa föreskrifter.

Längsgående vägmarkeringar TSFS 2010:171 M1 mittlinje eller körfältslinje 1 § Markering M1, mittlinje, ska utföras på vägar utom tättbebyggt område som inte är enskilda där körbanans huvudsakliga bredd är mer än 6,0 meter och den högsta tillåtna hastigheten är 60 kilometer i timmen eller högre. Markeringen ska också utföras på vägar inom tättbebyggt område som är avsedda för genomfartstrafik. Har en väg ringa trafik behöver markeringen dock inte utföras. Markeringen bör inte utföras på vägar där körbanans bredd är mindre än 5,5 meter. Kommentarer & tolkningar: Ringa trafik < 50 ÅDT ??? ”ringa trafik” < 50 ÅDT Mittlinjer vid körbana från 5,5 m på statliga vägar Innebär att det statliga vägnätet även i fortsättningen kan förses med mittlinjer i den omfattning som gällt tidigare. Detta är viktigt eftersom det är vad fordonens stödsystem behöver.

15-mitt på primär länsväg i Småland 15 cm mittlinje Mittlinje ska vara 0,15 m bred på Europavägar, riksvägar och viktiga länsvägar. (VGU) I tätort markeras mittlinje med indelningen 3+3 när hastigheten är mindre än 60 km/tim Tätort hastigheten < 60 km/tim 15-mitt på primär länsväg i Småland

Råd till kommuner:

Längsgående vägmarkeringar TSFS 2010:171 M2 kantlinje 5 § Markering M2, kantlinje, bör utföras på vägar utom tättbebyggt område som inte är enskilda, samt på vägar inom tättbebyggt område som är avsedda för genomfartstrafik. Kantlinjer behöver dock inte utföras på vägar där det finns en gångbana, cykelbana eller ridbana avskild från körbanan med kantsten eller liknande. Kommentarer & tolkningar: På statliga vägar: Alla belagda vägar ska ha kantlinje. Kantlinje ska markeras även där det finns kantsten. På tvåfältsvägar ≥ 80 km/tim med bredd 0,15 m ; < 80 km/tim 0,10 m Kantsten bör markeras där det finns kantsten

Längsgående vägmarkeringar TSFS 2010:171 M3 varningslinje 7 § Markering M3, varningslinje, bör utföras i stället för dubbel heldragen mittlinje där körbanans bredd är mindre än 6,5 meter. OBS! Tidigare gällde 7 m (7,5 m belagd vägbredd) Ändring på vägen vid ny beläggning eller när beställaren anser det lämpligt. = Körbana Kantlinje kan vara 0,1, 0,15, 0,2, 0,3 m bred

Längsgående vägmarkeringar TSFS 2010:171 16 § Heldragen mittlinje ska utföras dubbel eller i kombination med vägmarkering M1, mittlinje, eller M3, varningslinje. Första stycket gäller inte mittlinje som utförs i gul färg enligt 4 kap. 3 § andra stycket vägmärkesförordningen (2007:90).

Vägmarkeringsdelen grundar sig på VMF 2007:90 och TSFS 2010:171 Kommentarer: Delen om vägmarkering är inte fullständig förrän det tagits fram en handbok som visar mer detaljer och tolkningar som täcker in såväl landsort som tätort. Man ska eftersträva genomgående standard på en väg. Exempelvis bör man vid genomfarter behålla samma standard som på vägen i övrigt om inte sträckan är över 2 km.

Spärrlinje med förvarning Varningslinje som förvarning före heldragen linje/spärrområde VMF M.11 och M.12: ”…Markeringen kan även användas för att upplysa om en kommande heldragen linje på den sida där varningslinjen finns. ” ”Heldragen linje” ska föregås av varningslinje på en sträcka av ca 100 m (VGU)

Öppning i ”Heldragen linje” Där avbrott i heldragen linje eller spärrområde görs vid in- och utfart, får avbrottet markeras och skall då ha längden 1,0 m och mellanrummet 1,0 m. Ledlinje På väg med två eller flera körfält för färd i vardera riktningen skall dubbel spärrlinje vara utförd som skiljelinje mellan trafikriktningarna. Spärrlinje används också för att förstärka utmärkningen av omkörningsförbud eller då passage av mittlinjen är olämpligt. Där avbrott i spärrlinje eller spärrområde görs vid in- och utfart, får avbrottet markeras och skall då ha längden 1,0 m och mellanrummet 1,0 m. Linjekombinationer med spärrlinje skall användas på vägar med vägbanebredd = 7,5 m. På vägar med vägbana < 7,5 m markeras varningslinje. Spärr- eller varningslinje på grund av nedsatt sikt behöver inte vara utförd inom tättbebyggt område med VR = 50 km/h. En gång- och cykelbana får avgränsas mot körbanan med en spärrlinje. De linjebredder som får användas är i meter 0,10, 0,15, 0,20, 0,30 och 0,40. Spärrlinje ska ha det utseende som framgår av följande figur. Öppning görs där det förekommer ”daglig” trafik OBS! Samma regler för öppning i heldragen kantlinje

Kantstenstillägg Kantstenstillägget ska vid landsbygdsförhållanden vara ≥ 0,5 m och i tätort ≥ 0,2 m (vid linjebredd < 0,2 m) Om trafiköar på vägar med VR ≥ 80 förses med refug (dvs. en med kantsten eller annan fysisk avgränsad yta) behövs vägmarkering längs med refugen (undantag gäller för korsningar typ C där det inte behövs någon linje mellan vänstersvängskörfältet och mittrefugen).

Avfart från 2+1 Vid ”högklassiga” avfarter är det viktigt att föraren får en förvarning innan avfarten. Detta sker genom att rampvägens högra kantlinje läggs på utsidan av vägens kantlinje på en sträcka av ca 100 m. OBS! att huvudvägens kantlinje aldrig får gå över i rampvägens kantlinje Körfältslinjen markeras alltid 0,3 m bred